Het is toch wel erg triest dat je in Disney een fotopass kan kopen en foto's zelf mag maken.

Maar dat je in moviepark 10 euro MOET betalen en dat ze dan gaan zeggen: " Ja, maar professionele fotograaf" Je mag toch zelf beslissen of je zo'n foto koopt.

Echt raar dat Moviepark zo'n trieste move maakt

Bij elk artikel over Movie Park denk ik alleen maar terug aan die goede oude tijd toen Lethal Weapon er nog stond 🙂.

Geldklopperij dit, die we helaas steeds meer zien. Vorige zomer in Farup hebben mijn kids zich vermaakt in de vergelijkbare rijschool daar, helemaal gratis inclusief rijbewijs en vriendelijk personeel.

Mark Is het ooit wat geweest dan?

Jazeker. Misschien niet in kwaliteit van materialen maar wel in kwaliteit van karakters en een merk dat ze over wisten te brengen. Het gevoel zat gewoon goed wanneer je daar door de straten liep.

Toen ik er vorig jaar liep was dat gevoel deels nog wel aanwezig. Maar dat is meer vanwege de nostalgie en het feit dat de tijd in Moviepark al jaren lijkt stil te staan. En dan doel ik niet op de laatste uitbreidingen. Sterker nog, het zijn juist de uitbreidingen van Movie Park Studio’s en bijvoorbeeld Star Trek wat het park weer meer flair geeft. Het is nog lang niet allemaal zoals het voorheen was en dat zal het waarschijnlijk ook niet snel worden zolang de karakters van Nickelodeon er rond lopen.

Maar nee, ik vind niet dat het park achteruit holt. Het voelt soms gewoon dat ze daar moeten roeien met de riemen die ze hebben.

Ze investeren dit jaar wel in een nieuwe stuntshow en een zomer goochelshow van Christian Farla.

Loekiloeki Jazeker. Misschien niet in kwaliteit van materialen maar wel in kwaliteit van karakters en een merk dat ze over wisten te brengen. Het gevoel zat gewoon goed wanneer je daar door de straten liep.

Hier ben ik het wel mee eens. Ik ben als kind opgegroeid met Movie Park (voor referentie mijn eerste bezoek was in 2006 toen ik 6 was) en ik heb het altijd wel een fijn park gevonden met een eigen sfeer en karakter. Het is in mijn ogen een ondergewaardeerd park dat inderdaad echt lijkt te moeten roeien met de riemen die ze hebben binnen Parques Reunidos, want het heeft vaak veel meer potentie dan er in het budget past. Ik vind attracties van de laatste 12 jaar allemaal erg leuk, maar er zat in alle attracties inderdaad meer potentie. To be fair heb ik het park dus nog nooit voor deze tijd (bewust) meegemaakt, maar ik heb niet het gevoel dat het sinds ik er kom nog verder achteruit gaat. Ze lijken het juist in kleine stappen qua attractieaanbod beter te doen.

Mijn 1e bezoek was in 1998 toen was ik 29, dus dat was in de tijd toen de SixFlags Coorporation in Nederland (en daarbuiten) parken aanpassen en verbouwen.
    Dat was echt nog de begintijd van Warner Bros. Movie World Germany. Een hele andere vibe / gevoel / beleving als wat het nu is. Dat vind ik wel jammer. Ik verlang nog wel terug naar de tijd met Lethal Weapon Pursuit.

Loekiloeki Toen ik er vorig jaar liep was dat gevoel deels nog wel aanwezig.

Precies dat. MP is gewoon een prima park, met een bovengemiddelde stuntshow en met een breed aanbod van attracties, waarvan een flink aantal ook (deels) overdekt.

Een dagje MP staat bij mij nog altijd boven Walibi of Bobbejaanland en het is zeker volwassener als Toverland. En met de grote twee parken in de regio (Efteling en PHL) mag je het eigenlijk niet vergelijken, die zijn een paar maten groter.

Ik heb niet het idee dat Movie Park achteruit holt, sterker nog, ik heb het idee dat ze steeds beter worden in wat ze doen. Het blijft echter een park wat geplaagd wordt door haar historie.

Ik was op de openingsdag in Movie Park dit jaar en meteen viel het op dat veel attracties niet werkte. 's Ochtends lagen Star Trek, Movie Park Studios, Bandit en Iron Claw eruit. Gelukkig opende het merendeel ervan alsnog, maar Iron Claw en de twee Huss attracties bleven dicht. Om een of andere reden is Movie Park een park wat het net niet voor elkaar krijgt om in volle glorie het seizoen te openen. Dat is jammer, maar volgens mij is Walibi Holland dat net zo goed. Ik weet niet hoe het daar was, maar ik kan mij voorstellen dat ook daar de meest storingsgevoelige attracties langere tijd dicht waren de eerste dag. Was er iemand op de eerste dag die hier iets over kan zeggen?

Verder neemt ieder park wel eens keuzes die ik verder ook niet kan verderdedigen. Ik vind inderdaad het maken van een betaalattractie van de verkeerstuin of het meet-en-greet-moment een achteruitgang. Jammer, maar ik ga dit jaar nog wel een keertje terug om te kijken wat ze van Iron Claw en de nieuwe stuntshow gemaakt hebben.

Ik vind Movie Park juist ieder jaar beter worden. Opstartproblemen komen bij meer parken voor. En ja, geld laten betalen is scummy, maar tis niet alsof parken nooit iets ergers hebben gedaan

Ik ben eigenlijk ook wel van mening dat MPG alleen maar verbeterd per jaar. Ik heb nog meegemaakt dat het Warner Bothers was en ook heb ik gezien dat ze in een dal kwamen nadat de rechten vervielen. Ik weet niet of ik hier wel gelijk in heb, maar volgens mij heeft Wouter Dekkers enorm veel goed werk afgeleverd en zo ook een succesvol pad naar de toekomst heeft gemaakt .

Marco Ik weet niet of ik hier wel gelijk in heb, maar volgens mij heeft Wouter Dekkers enorm veel goed werk afgeleverd en zo ook een succesvol pad naar de toekomst heeft gemaakt .

Hij heeft er natuurlijk wel een groot aandeel in gehad dat het park uit de rode cijfers kwam. Met de bouw van Van Helsing als persoonlijk hoogtepunt.

Ik heb Moviepark pas voor het eerst bezocht rond 2008 denk ik.
      Moviepark is zonder twijfel niet mijn favoriete park maar is het park aan het afglijden?
      Nee absoluut niet, ik heb nog elke keer als ik er kom een leuke dag en daar zal dit niets aan veranderen.

Helaas hebben meer parken standaard te maken met opstart problemen aan het begin van het seizoen.

Op Tripadvisor krijgt MPG er inderdaad flink van langs...

Of Movie Park achteruit holt? Ik denk dat dat wordt bepaald door wat jouw ijkpunt is en daarmee jouw referentiekader.

Vergelijk je het met de periode dat het park Warner Bros. heette? Dan ga ja altijd teleurgesteld worden. Die magie en sfeer ga je nooit meer terugvinden in Bottrop.

Vergelijk je het park met de periode direct na Warner Bros.? Dan kun je inderdaad concluderen dat het park zichzelf stap voor stap aan het verbeteren is.

Ik vind het de laatste jaren ook wisselvallig, NYC transformer is vaak kapot, en het kantelmechanisme van High Fall is ook al jaren buiten gebruik. Met name dat laatste vind ik jammer omdat dat overkomt als bezuinigen op investeringen/onderhoud
        Star Trek is dan wel weer top, en ook de nieuwe familiebaan is best leuk voor families.

Ik vindt dat Movie Park er de afgelopen jaren op vooruit is gegaan, zeker op show gebied.
        Ben er vorig jaar in Juli geweest en zeker de Auto stuntshow en de goochelshow van Cristian Farla horen mijn inziens tot de beste pretparkshows van Europa.

Jailsamer ik vind het met sites als Tripadvisor wel altijd lastig daar echt een oordeel over te vellen. Iemand met een negatieve ervaring wend zich namelijk eerder tot een dergelijke site, als de mensen die het gewoon naar hun zin hebben gehad. Ik heb er even doorheen gelezen, veel zaken zijn echt momentopnames, maar er zijn ook wel wat zaken waar ik me bij aansluit.

Dat zijn vooral de organisatorische zaken. Personeelstekorten kent de gehele sector, dus daar kijk ik even wat minder kritisch naar, maar het park heeft gewoon een drastisch capaciteitstekort. Op drukke dagen gaat het altijd overal mis. Bij het parkeren, bij de attracties, bij de horeca, bij de souvenirshops, zelfs de paden zijn niet geschikt voor de menigte die zich er soms over moet bewegen. Vooral in de zomer en tijdens Halloween moet je er eigenlijk niet willen zijn.

Dan wat betreft het park zelf, tja... Is het een thematisch hoogstandje dat zich kan meten aan de wereldtop? Nee, absoluut niet. Hangt er een lekkere sfeer en heeft het park een compleet aanbod voor de gehele familie? Absoluut wel! Het park heeft een turbulente geschiedenis met meerdere overnames, waardoor een hoop van de oude attracties na overlay op overlay toch wel compleet uitgeleefd zijn. Maar je merkt dat het huidige management kritisch naar de pijnpunten kijkt en waar nodig deze probeert te verbeteren. Kijk naar Mystery River en Bermuda Dreieck, die in de afgelopen jaren een upgrade gekregen hebben. Of een paar van de recent nieuw gebouwde attracties, zoals Star Trek en Movie Park Studios. Men wilt het wel, men kan het wel, maar ze moeten het wel zien te doen met de budgetten die ze van de groep krijgen.

Over het algemeen ben ik van mening dat Moviepark langzaam uit het (diepe) dal kruipt. Ieder jaar worden er dingen vernieuwd en aangepakt. Ook de laatste nieuwe attracties zijn echt leuk. Natuurlijk zijn er altijd verbeterpunten en zou het park een signature ride verdienen; maar het is een prima park voor het gehele gezin.

Zo'n Nickland is toch fantastisch voor een gezin met jonge kinderen? Daarnaast is er ook voldoende spectakel voor de oudere kinderen.
        Een goede waterride kunnen ze nog wel gebruiken en ook zou het leuk zijn als er weer een goede show komt in studio 7.
        Verder is een gedeelte van het westernstadje toe aan een update en een extra attractie.

Dat ze opeens geld vragen voor een oudere attractie en een fotomoment is redelijk kansloos; maar goed; ieder park maakt fouten.

Ik ben gisteren in Movie park geweest en dit is een lijstje met dingen die mij opvielen:

• Nieuw bagagesysteem bij van Helsing is nog niet goed i.v.m. tassen stelen. Verder staan er veel tijdelijke schotten in de wachtrij, niet heel mooi dus.
          • Capaciteit is nog niet overal goed, bandit en star trek reden 's ochtends maar met 1 trein.
          • De nieuwe attracties en de opgeknapte zijn leuk, maar alle andere attracties vallen tegen.
          • De grote horecalocaties hebben last van personeelsgebrek.
          • Om 10 uur werd er eerst nog een "showtje" gedaan voor het park echt open ging, super slecht met een gigantische opstopping tot gevolg.

Je ziet echt wel dat ze hun best doen. Geef dit park een groter budget en nog 10 jaar en dan ben ik ervan overtuigd dat er nog genoeg potentie in zit, maar dan zijn er attracties die toch echt het veld moeten ruimen (bandit, time riders, NYC transformer en het hele wild west gebied). Voor het feit dat deze attracties zo'n 25 jaar oud zijn, zijn ze echt oud en kapot. Hopelijk ziet Parques Reunidos ook die potentie.

Het is mij ook al opgevallen dat MPG steeds meer de slechte kant op gaat. Een groot voorbeeld vind ik Excalibur. De rapid is on dacht ik 2018 voorzien van een nieuw thema en de decoratie is opgeknapt. Maar als ik daarop mijn laatste bezoek in 2022 bekijk kan deze nu alweer in groot onderhoud. Effecten werken niet, de leegte boven aan de lifthill en de zijkant naast MPS zit helemaal af te brokkelen. Daarnaast mag het hele Nickland weer een frisse verfbeurt of herthematisering krijgen. Santa Monica Pier heeft er nooit stralend uitgezien. Operations zijn niet slecht maar verre van wat het park zou kunnen bereiken. Horeca laat zich ook aan de wensen afzien (al wel lekker gegeten bij Van Helsings Club).

Het park heeft veel potentie. Dat laat het goed zien met hun Horror event, Van Helsings Factory en MPS. Maar het laat zeer snel de kantjes van zich aflopen met de algehele beleving van het park. Hopelijk dat ze binnen de komende jaren het roer kunnen omgooien. Want ik kom er toch best graag als fan.