nevelig_nat Wat ik ermee wil zeggen is dat ik deze nieuwe elfjes ook toejuich, maar tegelijkertijd er ook niet aan moet denken dat de Efteling overal zo'n ''inclusief/woke''-sausje over gaat gieten.
In mijn ervaring (en ik kan mis zijn) is woke eigenlijk niet echt een ding meer. Akkoord, ik ben niet echt meer bezig met traditionele media en kijk eigenlijk zo goed als geen TV meer, maar dit is eigenlijk niet iets wat ik nog echt tegenkom.
Ik vind het an sich ook niet erg dat er overal wat wijzigingen gebeuren, zeker niet na een groot onderhoud, wat de Efteling sowieso altijd al gedaan heeft. Ik denk dat we vooral ook niet naar de meest extreme scenario's moeten gaan kijken, zoals een aanpassing van de Vliegende Hollander: dat gaat heus nooit gebeuren.
nevelig_nat Maar de elfjes in Droomvlucht, daar was toch niet iets mis mee
Maar moeten er dan enkel dingen aangepast worden waar iets mis mee was, of mag er voor gekozen worden om zelf wat aanpassingen doorgevoerd te worden, ook al is er niets mis mee?
Want dit is (in mijn ogen) oprecht een mooie aanpassing en voegt voor mij wel wat meer diepte toe aan de Droomvlucht. Het neemt vooral niets weg.
We moeten vooral dit soort aanpassingen niet gaan zien als iets wat moet vanwege woke of inclusiviteit. Nee, dit is een keuze die gemaakt is met de huidige tijdsgeest en inclusiviteit zal daar een rol bij spelen, maar is zeker niet het enige wat meegespeeld heeft.
De Efteling heeft met Nest een meer inclusieve speeltuin neergezet voor kinderen die normaal niet aan bod kwamen: dat betekent niet dat alles wat daarna komt, ook automatisch daarvoor geschikt is. Hetzelfde met dit soort aanpassingen: het is niet omdat ze nu besloten hebben om de Droomvlucht gekleurde efljes te geven, dat die trend ook overal doorgezet wordt.
Het is net die keuze om het wel - of niet - te doen, dat aan de Efteling zelf is. En daar zullen ze wel een evenwicht in vinden, daar twijfel ik niet aan.
Een klein voorbeeld wat ik net in mijn gedachten had, was bij de Kabouters, om daar ook wat vrouwen toe te voegen. Maar al snel drong in me door dat dat er gewoon ook al is; Tobbelientje! Maar die was in de originele plannen ook gewoon niet voorzien (en werd stiekem toegevoegd). Het zijn die dingen die het net leuker maken en wat meer diepgang geven. Dus gaan we, mochten er bij de aanpassing van het Paddenstoelenparcours, ook klagen mochten er hier extra vrouwelijke kabouters toegevoegd worden of niet?
nevelig_nat De Efteling springt hiermee wat mij betreft gewoon in op een trend/hype.
Ik zie het niet als een trend of hype, eerder een verandering in de samenleving, net zoals die er altijd al geweest is. Een samenleving is namelijk altijd in beweging en dingen die vroeger vanzelfsprekend waren zijn dat nu gelukkig niet meer. Kinderen slaan is nu absoluut uit den boze, maar ga een slordige 100 jaar terug in de tijd en je komt op een totaal andere samenleving uit waar dat niet zo'n probleem was.
Hetzelfde speelt hem hier: de samenleving is qua samenstelling heel anders en wat we leuk vinden, normaal vinden en niet meer kunnen vinden is gewoon veranderd. Betekent dat dat iedereen op dezelfde lijn moet zitten en niemand een eigen mening mag hebben? Absoluut niet.
Als iemand die uit de Carnavalsstad van Vlaanderen komt, waar er enkele jaren geleden een heuse internationale rel was over de carnavalsstoet, heb ik zo'n enorme mediastorm ook meegemaakt. Om het te schetsen: er was een carnavalsgroep die als thema "Een sabbatjaar" had neergezet (betekende dat ze vooraan in de stoet liepen en dus wat geld probeerden te besparen), waarbij ze op een Joods thema uitkwamen. Dat werd gigantisch in de media opgeblazen en iedereen uit Aalst werd neergezet als een racist of antisemiet. De stoet erop (in 2020) was dat natuurlijk een gigantisch thema door de ongeziene commotie die dat veroorzaakt heeft.
Ondertussen is de stoet in Aalst enkele weken opnieuw doorgegaan - voor het eerst sinds 2020 - en was er opnieuw internationale media aanwezig. ARTE was aanwezig, om samen met een Joodse Aalstenaar op zoek te gaan naar antisemetisme in de stoet. Ze hebben uiteindelijk niets gevonden, ook al waren ze op zoek.
Dat komt niet door censuur - absoluut niet, want die was er niet - maar vooral omdat het eigenlijk nooit een ding was.
En dat gevoel heb ik hier ook: is dit echt zo'n issue dat er elfjes aangepast worden? Is dit echt zo'n hellend vlak waardoor alles in de Efteling aangepast gaat worden en niets meer mag?
Nee, dat is het absoluut niet. Het is een teken dat de Efteling vindt dat iets anders kan en mag, en dat doet. Met het rookverbod was er sprake om wat uitbeeldingen in de Efteling ook te verwijderen, maar ik vermoed dat die intentie voorbarig en opgeblazen naar buiten kwam. Uiteindelijk is er eigenlijk op een enkele pop niets veranderd (en om eerlijk te zijn, de meeste mensen gaan dit niet eens opgemerkt hebben).
nevelig_nat Er is nog heel wat werk te doen, als we niemand meer willen beledigen in de Efteling!
Een belangrijke voorwaarde om iemand te beledigen is vooral de wil om te kwetsen. Als die wil ontbreekt, is het heel moeilijk om te kwetsen.
Het wordt echter anders als iemand aangeeft dat ze er toch aanstoot aan nemen, en op dat moment heb je de keuze om daar iets aan te doen of het zo te laten. Laat je het zo, dan is er wel die wil om te kwetsen, gezien er dan bewust de keuze gemaakt wordt om toch door te gaan.
Let wel, dit is zeer versimpeld. Het is niet omdat 1 persoon gaat klagen, dat alles op de schop moet. Maar als de stemmen blijven aanhouden, dan kan het vaak geen kwaad om eens te luisteren.
Uiteindelijk wordt er vaak heel luid geroepen, maar als men allen bereid is om wat water bij de wijn te doen, kan er al snel iets gevonden worden waar iedereen zich goed bij voelt.
nevelig_nat Het beeld bij Monsieur cannibale vond ik achteraf gezien best een beetje over het randje, en dat die weggehaald is lijkt me prima.
Het beeld van Monsieur Cannibale was zelfs nog voor het er gezet was controversieël en kon pas na een hele hoop aanpassingen er nét door. Die klachten zijn niet iets recents, meer zelfs, het was de reden waarom de kannibaal bij opening niet aanwezig was.
Zelfs in de jaren '80 was het al niet onbesproken.