Japio Zoals ik eerder al zei: Monsieur Cannibale was bij de opening al controversieel en de originele versie is zelfs nooit uitgevoerd geweest, wegens te problematisch.
Dat is allemaal vrij goed gedocumenteerd (bv. op Eftepedia).
nevelig_nat Want volgens jouw gedachte zouden er dan nog heel wat aanpassingen moeten komen in Droomvlucht. Te beginnen met een elfje met obesitas, een elfje met syndroom van down, een elfje met een hazenlip, een Aziatisch elfje, een trol met een rolstoel , enzovoorts...
Dat is een vrij letterlijke interpretatie van wat er staat, welke compleet de boodschap voorbij gaat. Het is zelfs een nihilistische interpretatie erop gericht om de essentie van wat er staat aan te vallen.
Wat je in essentie hiermee wilt zeggen is dat het niet inclusief is, omdat niet iedereen erin vertegenwoordigt wordt. Maar inclusiviteit betekent niet dat alles en iedereen vertegenwoordigd is.
In deze context betekent inclusiviteit dat er bewust gekeken wordt om verder te kijken. Verder te kijken dan de eigen bekende wereld en paden, maar ook kijken naar wat er daarbuiten nog te zien is. Respectvol om proberen gaan met personen, culturen en mensen.
Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld in de Wereld van Sindbad, waar bewust gekozen is om een astrolabe te gebruiken in plaats van een verrekijker. Dit soort dingen maakt een themagebied alleen maar sterker. Een ander voorbeeld is bijvoorbeeld dat er ook rekening gehouden werd met wie welke kledij zou dragen.
Ik vind het moeilijk om het volledig uit te drukken - en ik denk dat we als samenleving daar ook nog naar op zoek zijn, naar een mooie balans hierin. Maar druk het niet uit alsof dit betekent dat je met alles tegelijk rekening moet houden en alles en iedereen moet inbeelden of het is niet inclusief genoeg. Dat gaat compleet aan het doel voorbij en absurd.