Wat verbaast het me om dit topic hier tegen te komen. Ik had altijd het idee dat de ‘pretpark community’ lekker open was (en dan heb ik het niet over de dagjesmensen die met een sixpack redbull onder de arm naar walibi gaan en de truusjes die lekker op twitter lopen te roeptoeteren, maar de echte fanaten). Natuurlijk lekker felle discussies over of een boeg van een boot tegen de gevel historisch gezien wel klopt, fel over het verdwijnen van oude attracties en dat kan hoog oplopen, vanuit de passie voor je hobby. Maar naar de samenleving en anderen toe, open en sociaal, toch een beetje een koude kermis dus dit.
Er wordt vanalles aangehaald, zwarte piet die van adel zou zijn dus niet racistisch (natuurlijk, voor het gemak vergeten we die karikatuur van gouden ringen dikke lippen en kraag en de letterlijke verwijzing naar hulpje van even), Saving Private Ryan, misschien juist wel een ultiem voorbeeld van wat er ‘mis’ gaat, en dan bedoel ik niet dat Ryan per se donker zou moeten zijn, maar getinte mensen hebben hard meegevochten voor onze bevrijding maar ontbreken in dit soort films https://decorrespondent.nl/8791/duizenden-zwarte-soldaten-hebben-europa-bevrijd-maar-hun-gezichten-zien-we-amper-als-we-de-oorlog-herdenken/3523247072543-81fe46dd
Waar het volgens mij om gaat is dat er weer wat blanke fossielen op staan die nog maar moeilijk kunnen veranderen die bepalen dat het allemaal niets uitmaakt en ook niets goeds teweegbrengt. Check dat filmpje van Ariel en de reacties van die kinderen en zie daar het bewijs wat het voor kinderen doet. De Efteling is voor de hele familie maar de echte magie en verwondering treedt bij kinderen op. Als je lekker kritisch wilt gaan lopen doen dan zijn er wel ‘ergere’ dingen dan de huidskleur van mytische wezens. Daar een geografische plaats aan proberen te koppelen, wat bij Aladin wèl logisch en cultureel gezien ook een van de weinige niet westerse voorbeelden is, gaat dan wel wat ver.
Ow dan nog even dit, wokeisme bestaat niet, uiteraard mag je ergens iets van vinden, maar iets direct afschuiven op wokeisme is een excuus om niet naar het probleem te hoeven kijken waar mensen wèl tegenaan lopen. Ik weet niet wat erger is, dit of het proberen af te schuiven op cultural appropriation…
Toch een soort van afsluiting over onze ‘cultuur’. Cultuur is iets wat ontstaat over een lange periode, als je vindt dat de nederlandse cultuur door dit soort ‘gedoe’ eraan gaat dan heb je geluk, zo snel gaat dat allemaal niet. Natuurlijk vinden er verschuivingen en nuanceringen plaats maar voor alleen de verandering van een bedrijfscultuur trekken ze al vijf jaar uit, laat staan voor onze samenleving. Misschien goed om eens het verhaal van Nederland te kijken, naar mijn mening een onwijs goede serie over het stukje land waarop we wonen. Dè Nederlandse cultuur zoals die vaak bedoeld wordt bestaat niet, het is een mengelmoes van de afgelopen duizenden jaren aan gebruiken van volkeren die hier geleefd hebben. Constante migratie en weer wegtrekken van bevolkingsgroepen die allemaal wel iets achter lieten wat ‘we’ hebben overgenomen. Waar vaak naar verwezen wordt is het tijdspad van de afgelopen 50 jaar en doen alsof dat allemaal door het Nederlandse volk bedacht is. Er zijn maar weinig mensen die niet, op wat voor manier dan ook, afstammen van migranten.
Gelukkig ook maar dat er ook invloed van andere culturen optreedt, dat maakt het leuk en interessant om hier te wonen, anders liep ik nu nog op klompen rond en at ik iedere dag stampot. De mensen die die verandering niet aankunnen laten die vortaan de pizza’s en pasta ook even staan, laten we niet aan cherry picking doen.