Meint Soms is het ook wel interessant om advocaat van de duivel te spelen, of in ieder geval de andere kant te belichten: elfjes kun je herleiden naar de Germaanse en Noorse mythologie / folklore. Zou je dan niet kunnen zeggen dat vanuit dezelfde geografische herleidbaarheid waar jij Jasmine onder schaart, namelijk, geografische herleidbaarheid van het fictieve verhaal, elfjes wit moeten zijn?
Terechte vraag, en best een interessant punt.
Alleen spelen zich de verhalen uit die folklore zich niet specifiek op een plek af die gekenmerkt wordt door culturele gebruiken, maar spelen die zich meer algemener 'in een bos' of 'de natuur' af. Agrabah is vrij specifiek een fictieve stad in het middenoosten, omgeven door woestijn, in een periode met enige culturele ontwikkeling (want aanwezigheid van door mensen gemaakte bouwsels, waaronder huizen, markten, paleis van de Sultan) en gebruiken (denk aan uithuwelijking van de prinses, het houden van dieren als huisdier, het verkopen van goederen op de markt).
Bovenstaande in acht nemende, is het verhaal van Aladdin veel specifieker "in onze wereld" gesitueerd dan een verhaal met mythische elfjes en feetjes in een bos, zonder referentie naar aanduidbare kenmerken van een huidige of verleden samenleving en cultuur.
Dus om je vraag te beantwoorden: nee, we hebben het niet over dezelfde geografische herleidbaarheid. Het een is namelijk een geografisch kenmerk van de schrijvende partij zonder link met de inhoud, waar de ander een geografisch kenmerk van personen in het verhaal is. Dus nee, ook redenerend vanuit jouw duivelse advocatuur ( 😉 ) zou een elfje niet per se wit moeten zijn op basis van de gevoerde argumenten 🙂