Bij het toevoegen van donker getinte elfen in de droomvlucht attractie vraag ik mij af of de redenen om dit te doen wel gemeend zijn en dit juist niet een averechts effect zal hebben.
Deze wijziging lijkt vooral vanuit management te komen en niet zozeer als creatieve insteek.
Hoofdreden is zodat kinderen zich beter kunnen inleven in elfen. Waarmee gesteld wordt dat kinderen heel veel moeite hebben met het inleven in een vervreemd object. Wat sowieso weer een raar gegeven is als je ooit wel eens een kind hebt zien spelen.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit meer een agendapunt is om diversiteit overal doorheen te drukken dan daadwerkelijk mensen uit verschillende culturen aan te spreken.
De vorige attracties die gewijzigd waren hadden een redelijk valide reden om gewijzigd te worden, alhoewel de wijziging uiteindelijk niet altijd correct goed uitpakt als je kijkt naar de uitbeeldingen. Dit waren attracties waar je als niet blanke nogal er bekaaid van af komt. Dit is hetzelfde effect wanneer je de Indische waterlelies als enige attractie zou neerzetten waar een blanke vrouw in voor komt. Het vergroot ontzettend de stereotypering.
Ook is er geen communicatie geweest na de wijziging van de pieten op het sint Nicolaas plein.
Dat is interessant omdat de Efteling kennelijk wel de maatschappelijke culturele normen wil spiegelen, maar tegelijkertijd ook die wil opleggen.
Ik heb chatgpt gevraagd waarom het toevoegen van donkere elfjes wel positief is:
Er zijn verschillende argumenten te bedenken waarom het gebruik van donkere elfen in Droomvlucht bij De Efteling voorstanders heeft.
Culturele diversiteit: Door donkere elfen op te nemen in de attractie, wordt er meer culturele diversiteit getoond. Hierdoor wordt de attractie meer inclusief en kunnen bezoekers met verschillende achtergronden zich beter identificeren met de attractie.
Verbeeldingskracht: Donkere elfen kunnen bijdragen aan de verbeeldingskracht van kinderen en volwassenen. Kinderen hebben vaak een rijke fantasie en vinden het leuk om te geloven in magische wezens en verhalen. Het opnemen van donkere elfen in de attractie kan bijdragen aan de verbeeldingskracht van kinderen.
Educatieve waarde: Het gebruik van donkere elfen kan bijdragen aan de educatieve waarde van de attractie. Er kan bijvoorbeeld uitleg worden gegeven over de oorsprong en geschiedenis van donkere elfen in verschillende culturen.
Artistieke vrijheid: De Efteling heeft als doel om bezoekers te vermaken en te verwonderen. Door het gebruik van donkere elfen in Droomvlucht, kan de Efteling haar artistieke vrijheid behouden en een unieke attractie creëren.
Het is echter ook belangrijk om rekening te houden met mogelijke kritiek op het gebruik van donkere elfen. Sommige mensen kunnen het gebruik van donkere elfen als culturele toe-eigening beschouwen of als stereotypering van bepaalde culturen. Het is daarom belangrijk dat De Efteling zich bewust is van deze gevoeligheden en zich hiervan distantieert door zorgvuldige representatie en respectvolle inzet van het concept.
Daarna vroeg ik het waarom je dit niet zou willen
- Raciale stereotypering: Sommige mensen kunnen vinden dat het gebruik van donkere elfen stereotyperend is voor mensen met een donkere huidskleur. Donkere elfen kunnen worden gezien als een versterking van een stereotype dat mensen met een donkere huidskleur mysterieus, onbegrijpelijk en ongrijpbaar zijn.
- Culturele toe-eigening: Het gebruik van donkere elfen kan worden beschouwd als culturele toe-eigening. Dit houdt in dat elementen van een andere cultuur worden gebruikt zonder rekening te houden met de geschiedenis, betekenis of context van die elementen. Dit kan leiden tot een verkeerde voorstelling van de culturele achtergrond en gewoontes.
- Negatieve associaties: Sommige mensen kunnen donkere elfen associëren met duistere of kwade krachten. Dit kan leiden tot negatieve associaties met mensen van een donkere huidskleur en kan bijdragen aan bestaande stereotypen en vooroordelen.
- Veranderende maatschappij: Gezien de veranderende maatschappij en de toenemende gevoeligheid voor kwesties met betrekking tot culturele toe-eigening en culturele representatie, kan het gebruik van donkere elfen als achterhaald worden beschouwd en daarom niet langer geschikt voor moderne attracties. Sommige mensen kunnen vinden dat De Efteling zich moet aanpassen aan deze veranderende tijden en meer inclusieve en diverse attracties moet creëren die de diversiteit van de samenleving weerspiegelen.
- Mislukte representatie: Als donkere elfen niet op een respectvolle en accurate manier worden gerepresenteerd, kan dit bijdragen aan negatieve stereotypen en vooroordelen. Als donkere elfen bijvoorbeeld als onderdanig, primitief of barbaars worden voorgesteld, kan dit leiden tot verdere marginalisatie en discriminatie.
Volgens ChatGpt is dit het sprookje wat als eerste op de schop gaat met deze koers:
Ja, er zijn sprookjes die niet meer kloppen of die gevoelig kunnen liggen voor bepaalde groepen mensen. Sprookjes zijn immers verhalen die vaak honderden jaren oud zijn en die in de loop der tijd zijn aangepast en veranderd. Hierdoor kunnen er elementen in zitten die niet meer passen bij de huidige tijd of die als beledigend kunnen worden ervaren.
Een voorbeeld hiervan is het sprookje van "De Chinese Nachtegaal", waarin de Chinese cultuur op een stereotyperende en romantiserende manier wordt gepresenteerd. Dit sprookje is inmiddels uit de meeste sprookjesboeken en -collecties verwijderd, omdat het als kwetsend kan worden ervaren voor mensen met een Chinese achtergrond.
De reden dat ik chatgpt ook vraag is omdat er naar mijn idee vooral wordt gekeken naar wat op dit moment populair is zonder zelf met een visie te komen. Zeker gezien ik denk dat diversiteit wel degelijk een plaats verdiend in de Efteling , maar niet de smaak van de dag volgt. Inclusiviteit wordt al decennia lang gedaan door de prijs laag te houden en ook bijv gehandicapten zoveel mogelijk attracties te laten beleven