- Bijgewerkt
Mijn allereerste keer Disneyland Paris was ergens begin 2000. Midden in de zomer en ook erg druk. Ik vond het verschrikkelijk. Veel te veel mensen, te weinig capaciteit bij de eetgelegenheden, wachttijden van een uur voor een draaimolen (en dus nog langere wachttijden bij de grote attracties). Ik begreep niet zo goed waarom mensen dit een leuk park konden vinden.
Nu ben ik ruim 20 jaar pretpark-ervaring verder en nu is het één van mijn favoriete parken die ik bezoek. Dat komt door een aantal dingen. Allereerst ben ik wel een beetje klaar met de focus op achtbanen, de standaard attracties die je in veel andere parken ziet en de oppervlakkigheid van veel andere parken. Ik heb zo onderhand alles wel gezien. Ook zit ik niet elk weekend meer in een park en dan moet je keuzes maken waar je je tijd in gaat steken. In Disneyland Paris kun je echt genieten zonder direct attracties te doen en er zijn maar weinig parken in Europa die dat bieden. En als je toch een aantal attracties wilt doen dan zitten daar meteen hele goede tussen (Phantom Manor, Tower of Terror, Pirates).
In deze 20 jaar zijn mijn pretpark-bezoeken ook heel anders geworden. Mede door de samenstelling van de groep waarmee ik ga (van groepje tieners naar eigen gezin) maar ook omdat ik andere prioriteiten heb (niet zoveel mogelijk attracties doen maar genieten van de details en sfeer). Ja, het is duur en ja, ik kan diverse dingen opnoemen die veel beter kunnen. Maar ik merk dat juist door de ervaring in andere parken ik dit park meer ben ga waarderen. Het zal ook wel helpen met welke instelling je naar het park gaat, welke prioriteiten je hebt en waar je naar op zoek bent.