Hallo Allemaal!

Over een aantal weken ga ik 2 dagen (12 & 13 Maart) naar Disneyland Paris.
Het is voor mij 10 jaar geleden dat ik er eens geweest ben, en daar herinner ik me niet heel erg veel meer van.
Nu heb ik op het Forum natuurlijk de nodige tips en tricks over het park gevonden, maar vele daarvan zijn al enkele jaren oud, en ik heb begrepen dat er veel verandert is de laatste tijd.
Nu wil ik via deze weg een aantal vragen stellen, aangezien hier de echte fans zitten die me waarschijnlijk goed kunnen helpen om hier een geslaagde trip van te maken.

Ter informatie: Deze reis maak ik alleen, en ik slaap 3 nachten in een nabijgelegen dorpje (Bussy-saint-george), en ben voornemens de gehele reis te doen met de trein. Ik heb hoppertickets voor 12 & 13 Maart, en ik ben van plan beide dagen van open tot sluit in de parken te spenderen. Het doel is wel om alle attracties, shows en parades die een beetje de moeite zijn mee te pikken.
Mijn vragen zijn als volgt:

1. Ik heb geen Extra magic time. Ik sta van zelfsprekend wel voor de poort op het moment dat ze opengaan voor daggasten. welke attracties móét ik als eerste doen per park?

2. Welke attracties zijn echt wel en welke echt niet de moeite? en zijn er nog 'hidden gems' in de parken?

3. Welke Single rider wachtrijen zijn de moeite? En welke kan ik beter vermijden? ik had al begrepen dat de rij van crush echt verschrikkelijk kan zijn.

4. Welke restaurants zijn aanraders? Ik wil niet te veel besteden aan het eten (relatief, ik snap dat Disney duur is), dus een tableservice hoeft voor mij niet zo. Kan zijn in de parken, Disney village of ook daarbuiten.

5. Zijn er nog andere tips/tricks die echt de moeite zijn om mee te nemen?

Alvast bedankt voor de antwoorden, en ik hoor het graag als je me kan helpen met (1 van) mijn vragen!

Jaspert

1. In Disneyland Park moet je gelijk naar Big Thunder Mountain lopen. In Walt Disney Studios moet je in principe zo vroeg mogelijk klaar gaan staan voor Crush, hoewel de rij daar in de avond wel flink in kan kakken.
    2. Phantom Manor. Big Thunder Mountain. Pirates of the Caribbean. Space Mountain. Ratatouille. Spiderman. Tower of Terror. Show Mickey and the Magician. Dat zijn toch wel de must-do's. Hidden gem's zijn de vele walkthrough's en details in het originele Disneyland Park. Dat park is als een fles wijn: je moet het rustig in je opnemen.
    3. Ratatouille Single Rider! 5 minuutjes
    4. Als je niet voor table service gaat, zijn Hakuna Matata en Pinocchio's restaurtant wmb de aanraders.
    5. Geniet! Disney is meer dan alleen de attracties!

Roberto_BOZ Phantom Manor. Big Thunder Mountain. Pirates of the Caribbean. Space Mountain. Ratatouille. Spiderman. Tower of Terror. Show Mickey and the Magician.

Ik wil hier ook Star Tours aan toevoegen, mits je de cast member kan overhalen hem in het Engels te zetten. Ik heb daar bij mijn laatste bezoeken wel geluk mee gehad, toen wilden ze het graag doen, maar er zullen ook genoeg members zijn die daar te Frans voor zijn. Gewoon vriendelijk vragen en ook zonder Engels is het een hele toffe simulator.

• Ken heeft hierop gereageerd.

The_Real_Infernape Mij is het nog nooit gelukt een Engelse versie te krijgen🙁

De Avengers coaster zou ik ook zeker niet overslaan. Alhoewel Rock 'n' Roller Coaster heel tof was, kan ik de vernieuwing wel waarderen.

• Lin vindt dit leuk.

Jaspert Bedankt voor de vragen Jasper! Ik zit met dezelfde vragen. Wij gaan 26-27 februari, met extra Magic Time. Heeft iemand nog tips voor deze extra tijd?

JohnV Sowieso 1 dag voor de poort klaar staan om direct naar Crush Coaster te lopen. Vorig jaar maart zat ik er toen na 20 minuten wachten in, terwijl de rest van de dagen de wachttijd rond de 60 a 90 minuten was.

@Roberto_BOZ Heeft al een paar goede antwoorden gegeven, maar ik kan er zelf ook nog wel een paar beantwoorden.

Jaspert Ik heb geen Extra magic time. Ik sta van zelfsprekend wel voor de poort op het moment dat ze opengaan voor daggasten. welke attracties móét ik als eerste doen per park?

Ik zou juist als eerste naar Peter Pan's Flight gaan. Daar staat altijd de langste rij die totaal niet doorloopt. Big Thunder mountain heeft ook wel een lange rij, maar tegenwoordig met de Premier Access loopt de rij lekker door.

Jaspert Welke restaurants zijn aanraders? Ik wil niet te veel besteden aan het eten (relatief, ik snap dat Disney duur is), dus een tableservice hoeft voor mij niet zo. Kan zijn in de parken, Disney village of ook daarbuiten.

Buiten de parken bij Village heb je voor de lunch een lekker broodje of ontbijt bij Earl of Sandwich. 's Avonds kun je lekker en voordelig eten bij Vapiano's. Restaurants van Disney (b.v. Steakhouse) zijn of onbetaalbaar duur of schrikbarend slecht in kwaliteit.

Jaspert Qua eten wil ik Stark Factory in Walt Disney Studios Park aanraden! Ja, het is duur (14 euro voor een stuk pizza 😶 ) maar het is wel een heel groot stuk en daarmee voor een maaltijd niet duurder dan wat je verder kunt krijgen in de parken. En het is, in tegenstelling tot wat je verder kunt krijgen, ook echt lekkere pizza.
          In de meeste counterservice restaurants bieden ze standaard menu's aan, maar als je niet per se een heel menu hoeft (bv geen frisdrank omdat je water meeneemt) ben je via à la carte vaak goedkoper uit.
          En in Disney Village zitten ook verschillende opties om te eten zoals Vapiano, Five Guys en Earl of Sandwich. Ook fast food, maar misschien betere value for money dan in de parken (als je het ervoor over hebt om het park even te verlaten)

En inderdaad vragen om de Engelse versie bij Star Tours (aan de laatste cast member die je ziet voordat je de cabine in gaat) . Hij zei dat hij hem waarschijnlijk niet op Engels kon/mocht zetten maar hij deed het toch. Was superleuk!

Oh en bereid je mentaal voor voordat je in Avengers Assemble: Flight Force stapt. Over oncomfortabel gesproken 😥

Even nodig om bij te komen van al het attractiegeweld? Haal dan eens een kopje koffie en ga aan de waterrand bij Big Thunder Mountain zitten, maak een rondje op de steam paddler Molly Brown of neem de tijd voor de glas-in-lood-ramen in het kasteel of de kerkers eronder. Verdwaal in Alice's doolhof of kuier door de steegjes van Aladdin's Agrabah en geniet van het weelderig groen op en rond Adventure Isle. Persoonlijk vind ik ook de Fantasylanddarkrides heel tof, al zou ik er nu ook weer niet uren voor in de rij gaan staan.

Wat quick service restaurants betreft gaat mijn voorkeur uit naar de fish 'n' chips van Toad Hall, de pretzel-burger van Au Chalet de la Marionette en vooral naar de halve kip van Cowboy Cookout Barbecue. In de Studios is de Reuben Sandwich van de Super Diner op Avengers Campus een absolute must - dat bleek laatst misschien wel het beste broodje van het resort. Fuente del Oro is helaas gesloten, anders completeerde die mijn persoonlijke top #5.

Mocht je de dag een extra feestelijk tintje willen geven, dan kun je speciaal voor de 30e verjaardag een glas champagne halen bij één van de verkooppuntjes langs Main Street en daarvan nippen terwijl de zon ondergaat en het park in duizenden lichtjes baadt. En als je dan toch 'n avond uit de band wil springen, dan is Captain Jack's natuurlijk een gedoodverfd kandidaat, zeker nu Walt's nog immer dicht is. Buiten de parken is 't Manhattan Restaurant in Hotel New York denk ik de wat strakkere evenknie. En tot slot rond je de avond perfect af met een pintje of een cocktail in Captain's Quarters of Redwood Lounge, de bars van resp. Newport Bay Club en Sequoia Lodge. Veel plezier!

Tijdens piekdrukte overdag kan je het beste capaciteitsvreters als Phantom Manor en Pirates doen of het labyrint. Die rijen lopen vlot door. En ook de walkthroughs zijn dan ideaal om te doen. En 's ochtends en 's avonds de lage capaciteitsattracties. Big Thunder is vaak maar 5 minuten wachten vlak voor sluitingstijd en Indiana Jones is ook walk on eind van de avond.

De parken zijn volgens mij al een half uur voor openingstijd te betreden trouwens. Veel plezier!

Ik zal als überdisneygekkie maar ook eventjes je vragen beantwoorden 😉 . Let wel op dat iedereen Disneyland Paris op zijn/haar eigen manier bezoekt, en mijn tips dus niet volledig relevant kunnen zijn voor jou.

Jaspert Ik heb geen Extra magic time. Ik sta van zelfsprekend wel voor de poort op het moment dat ze opengaan voor daggasten. welke attracties móét ik als eerste doen per park?

Ik zou op de eerste dag in de ochtend meteen naar het Princess Pavillion lopen als je graag met een prinses op de foto wilt staan. Indien je dat niet wilt, is een "rope drop" sprintje naar Peter Pan een must-do. Vanuit Peter Pan meteen naar Big Thunder Mountain en dan via Indiana Jones naar Pirates. Zo heb je met een beetje geluk 4 toppers gedaan binnen een uur.

Op de tweede dag kun je een rope drop doen in Studio's. Ren dan zo hard als je kan naar Crush Coaster, ga vervolgens naar RC Racer (deze heeft een Single Riders Line maar die kan ook gigantisch oplopen) en ga vervolgens in Tower of Terror.

Welke attracties zijn echt wel en welke echt niet de moeite? en zijn er nog 'hidden gems' in de parken?

Dit is echt volledig afhankelijk van wat je zelf leuk vindt. Spiderman in Studio's is erg leuk maar ook erg kort en heeft door de nieuwigheid een megalange wachttijd. 2 dagen is sowieso vrij kort voor Disneyland Paris. Ik raad mensen altijd aan om minimaal 3 dagen te gaan als je echt alles (rustig) wilt doen.

Welke Single rider wachtrijen zijn de moeite? En welke kan ik beter vermijden? ik had al begrepen dat de rij van crush echt verschrikkelijk kan zijn.

De enige Single Riders Line die echt de moeite waard is die van Ratatouille. Die loopt echt megasnel door en is nooit extreem lang. De andere Single Riders Lines hebben vaak last van grote groepen in de rij, waardoor deze hun nut verliezen qua wachttijd ontlopen. De normale rijen zijn dan vaak comfortabeler en voor je gevoel sneller.

EDIT: helemaal vergeten: de Single Riders Line van Avengers Assemble: Flight Force is in de avond vaak ook maar 5 minuten. Je slaat dan wel het mooiste stukje van de hele attractie over (de voorshow met Iron Man) maar je kan hem makkelijk 3-4x achter elkaar doen zonder lang wachten! 🙂

Welke restaurants zijn aanraders? Ik wil niet te veel besteden aan het eten (relatief, ik snap dat Disney duur is), dus een tableservice hoeft voor mij niet zo. Kan zijn in de parken, Disney village of ook daarbuiten.

Wij hebben afgelopen zaterdag goddelijk gegeten bij PYM's Kitchen. Dit is samen met Plaza Gardens een enorm fijn buffet met een prima kwaliteit. Qua quick service raad ik Hakuna Matata en Stark Factory aan. Mocht je in Disney Village een heerlijke hamburger willen eten, dan is Anette's Diner iets voor jou. Qua horeca geldt: de keuze is reuze! Maar wat je ook doet... Eet NIET bij Café Hyperion of Restaurant en Coulisse. Die staan gegarandeerd voor het slechtste voedsel wat in Disneyland Paris te krijgen is.

1 van mijn favorieten is trouwens ook The Lucky Nugget. De Spareribs en vis zijn daar goed te vertoeven en de sfeer binnen is erg immersive. Bovendien is de bediening hier meestal supersnel en door de beperkte keuze aan menu's staat het eten snel klaar.

Zijn er nog andere tips/tricks die echt de moeite zijn om mee te nemen?

Geniet! En bezoek Walt Disney Studio's op de dag waarop je de ropedrop doet in Disneyland Parc zo laat mogelijk (niet te laat natuurlijk). Walt Disney Studio's is in de ochtend veel drukker dan in de avond.

Jaspert

Jaspert

Hai!

Voor mij is het ook even geleden dat ik er ben geweest maar ik ben wel zeer groot fan en volg alles op de voet. hier mijn antwoorden op de vragen.

Vraag 1. Ik heb geen goed voorstel voor wat voor een attracties je als eerst moet doen maar voor mij zal het waarschijnlijk in het studios park ratatouille/web slingers zijn sinds iedereen eerst een sprint in zet naar crush coaster (als je crush coaster wilt doen doe hem dan in de avond, is niet meer waard dan 30 mins wachten voor mij) Voor Disneyland park zou ik waarschijnlijk Hyper Space Mountain of peter pan doet sinds iedereen eerst een sprint trekt naar Big Thunder Mountain.

Vraag 2. Welke attracties je moet vermijden kan ik niet zeggen sinds het verschilt per persoon. Maar persoonlijk vind ik crush coaster, RC Racer, Cars Roadtrip, Mickey philharmagic en alle vaste meet and greet plekken zoals meet mickey het niet waard om te doen. Cars roadtrip is leuk als je je niks meer herrinert van de oude versie studio tram tour. Qua hidden gems kan ik niet veel vertellen maar attracties zoals BTM, Phantom Manor, Space mountain, Pirates, Tower Of Terror, ratatouille, Flight force en star tours zijn zeker de moeite waard. er zijn veel hidden gems/easter eggs in de parken zoals een kleine bioscoop in een van de arcades bij main street en natuurlijk de hidden mickeys. maar het is natuurlijk het leukste als je die zelf vind haha!

Vraag 3. Qua single rider rijen die ik ken zijn vaak Hyper Space Mountain en ratatouille well spend. er zijn er erg veel maar dat zijn de gene die ik ken. je moet vooral gewoon op de dag zelf kijken.

vraag 4. ik heb oprecht geen idee maar ik raad aan om een dag iets in het Disneyland park of Studios te eten voor de experience en de anderen gewoon in Village ofzo.

vraag 5. Check regelmatig de wachttijden, Plan een soort route uit (ga geen scenes maken maar kijk wel hoe je die dag door het park gaat lopen zodat je zo min mogelijk tijd verliest want te tijd vliegt! Ook vondt ik het altijd leuk (en nog steeds) Om na sluitingstijd door het resort te lopen (dus disney village en de hotel area) maar dat is als je daar zin in hebt, ik kan me voorstellen dat u dat niet zou doen maar wij hadden een camper dus het was gelijk ook een route naar ons verblijf.

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest maar dit zijn mijn antwoorden op de vragen. er zullen veel mensen zijn die nog meer hebben te zeggen. Ik wens je in ieder geval erg veel plezier in DLP!

Jaspert ik wil als aanvulling op het 2e punt van Roberto_BOZ nog de show "Rythms of the Pride Lands" in Frontierland Theater noemen. Deze show is echt niet normaal goed, bijna Broadway waardig (zij het niet dat hij met zijn 30 minuten daarvoor wat aan de korte kant is). Live muziek, zang, acrobatiek een een hoeveelheid aan techniek waar menig theater jaloers op is.

De jubileumshow "Dream... and Shine Brighter!" vind ik zelf ook wel een aanrader, maar het moet je liggen. Stars on Parade is ook wel een must, maar kan veel tijd in beslag nemen als je een beetje vooraan wilt staan. Overigens geld voor alle shows en parades dat je toch wel een half uurtje van tevoren al moet klaar staan, dus ik kan me voorstellen dat je vanwege tijdsbeperkingen niet alles kunt zien. Dan zijn voor mij Rythms of the Pride Lands en Mickey and the Magician (in die volgorde) wel de beste.

Wat betreft attracties en horeca zag ik al genoeg voorbij komen waar ik het mee eens ben, enige aanvulling die ik heb is dat de pizza's bij Bella Notte en Colonel Hathi's ook behoorlijk lekker en niet heel duur zijn (16 euro voor een menu inclusief side en drankje). Bedieningsrestaurants en buffetrestaurants zou ik afraden, je betaalt er een stuk meer voor eten dat kwalitatief niet per se beter is.

Tot slot kan ik je gezien de beperkte tijd afraden om in de rij aan te sluiten voor een character meet-n-greets. Ook al zien ze er soms niet lang uit, ze zijn vaak verraderlijk lang. Je staat meestal toch zeker een half uur te wachten voor een foto, terwijl je in die tijd ook een attractie had kunnen doen.

• msnguy heeft hierop gereageerd.

Quefox_ ik wil als aanvulling op het 2e punt van Roberto_BOZ nog de show "Rythms of the Pride Lands" in Frontierland Theater noemen. Deze show is echt niet normaal goed, bijna Broadway waardig (zij het niet dat hij met zijn 30 minuten daarvoor wat aan de korte kant is). Live muziek, zang, acrobatiek een een hoeveelheid aan techniek waar menig theater jaloers op is.

Ik wil als aanvulling wel even meegeven dat je voor deze show wel echt veel van The Lion King moet houden. Ik vind de opzet van de show geweldig, maar het verhaal en kunstzinnige trekt me minder dan de "platte liedjes" van Mickey and the Magician. Dit is dus ook een smaakdingetje.

Quefox_ de pizza's bij Bella Notte en Colonel Hathi's ook behoorlijk lekker en niet heel duur zijn (16 euro voor een menu inclusief side en drankje).

Houd er wel rekening mee dat de pizza's veel kleiner zijn geworden sinds de COVID19 pandemie. Voorheen vond ik ze ook enorm een goede prijs-kwaliteitsverhouding hebben, maar sinds de oppervlakte van de pizza's bijna is gehalveerd haal ik ze nooit meer.

msnguy Houd er wel rekening mee dat de pizza's veel kleiner zijn geworden sinds de COVID19 pandemie

Zou kunnen, ik heb ze voor corona nooit gehad. Moet zeggen dat ik na het eten van een menu daar net zo'n gevuld gevoel heb als bij andere counterservice restaurants in het park, en dat voor een vergelijkbare prijs.

Ik vind dat Disneyland Parijs een plek is je je tijd moet nemen en alles in je opnemen. Niet rennen van attractie naar attractie. De mooie gevels, details, prachtige winkels, een koffietje tussendoor, parade, shows (qua kwaliteit op sommige vlakken meer en beter als zusterparken) and so on...
              Toen ik er werkte als castmember bij Disneyland railroad en Tower Of Terror en in mijn vrije tijd de parken bezocht, genoot ik daarvan soms het meeste. Uiteraard, goedkoop is het niet en als je niet vaak gaat snap ik je daar minder aandacht aan besteed. Maar iets of wat aandacht aan besteden, ga je merken je op die manier de Disney sfeer op zijn best zal meemaken 😍
              Qua eten ben ik wel enorme fan van het buffet bij Pym kitchen : leuke en vooral lekkere keuzes. Beste kwaliteit van restaurants. Quick service gewijs is Toad Hall inderdaad 1 van de betere en Colonel Hatti vonden wij de pizza afgelopen november zeker niet slecht 👌 En wil je een lekker vieruurtje of koffie-moment : Victoria Home style kan je een lekkere Mickey Waffle eten 😍 Anyway, have lots of fun !

8 dagen later

Allemaal enorm bedankt voor de berg aan tips!
              Ik heb besloten een 3e dag te doen, en de trip is iets naar voren gehaald ivm het geplande onderhoud aan BTM en Crush.
              Overigens enorm tof dat je de tickets voor het park en de thalys met gemak om kan boeken, zeer fijn.
              Ik mis dan wel Mickey and the Magician, maar het is niet anders 😛 BTM staat toch wat hoger op mijn wensenlijstje, en Crush zou een nieuwe Credit zijn.
              Ik heb er zin in, nogmaals dank allemaal!