Ik vind 't inderdaad een leuke tussenstap tussen de andere attracties die er gaan komen. De grote Mack coaster(s) zullen te extreem zijn, How To Train Your Dragon zal ook niet voor de kleinste zijn weggelegd (niveau Hagrids Motorbike?) en ik denk stiekem dat de Donkey Kong coaster ook wel wat pit gaat hebben - mede door de optische illusie die gecreëerd gaat worden.

En ik verwacht dat dit puur testen zullen zijn. Het spinnen zal misschien met extra gewicht ook nog wel 'heftiger' worden.

    9 dagen later

    Markiewong en hogere capaciteit.

    Als dat heen-en-weer shuttelen in dat gebouw zo blijft, word de capaciteit toch bedroevend voor die baan.

    BlueSpirit Het spinnen zal misschien met extra gewicht ook nog wel 'heftiger' worden.

    Als ze er geen kickers op zetten (zoals bij Happyride), verwacht ik het eigenlijk niet. Heb nog nooit een Mack gedaan die erg goed spint.. Ik verwacht dat er in dat huis ook nog wel iets gebeurd (aanval van de weerwolf?) en dat te veel spinnen er voor zorgt dat je dit effect gaat missen, dus wat dat betreft denk ik niet dat er bijster veel verbetering in zal/hoeft te komen.

      Die lay-out is vooral kort.

      Coasterfrenzy
      De huidige rittijd is 50/55 seconden, dat lijkt me een prima dispatch time. Vekoma junior met twee treinen in de praktijk; geen geweldige capaciteit. Maar hoger dan een vekoma junior met 1 trein en/of een flatride. Dat is ook hoe je het moet zien naar mijn mening, zie het als RC racers met twee treinen.

      Ik verwacht dat deze baan wel (behoorlijk) wat meer volk trekt dan een rollerskater, wat door het GP gezien word als een kiddycoaster terwijl dit toch meer een familiebaan is... Hagrid slikt 1700 personen per uur weg. Deze baan zou dan minder dan de helft doen. Wellicht trekt de baan door het IP wat minder publiek, maar gezien er bij opening een relatief beperkt aantal attracties zullen zijn, gaan de wachtrijen toch behoorlijk oplopen hiervoor.

      9 dagen later

      Time flies:

      edit: inmiddels even uitgebreid gekeken:

      Pijpen voor mogelijke misteffecten bij de ingang van Darkmoor
      Theming bij Monsters Unchained
      Nieuwe grote bomen in de tuin achter Monsters Unchained
      Courtyard krijgt vorm bij de ingang van Wizarding world
      Muur achter de portal die bezoekers links/rechts dwingt te gaan, zodat je niet meteen de wizarding world in kijkt.
      Nieuwe aankleding in de Franse winkelstraat
      Verdere voortgang bij Nintendo World gebouwen.
      Donkey Kong theming wordt steeds verder uitgebreid. De tempel elementen en de rotsen krijgen steeds meer vorm.
      Bij Isle of Berk staan de eerste schapen op de rotsen. Hier zijn ook vreselijk veel bomen geplant. Meer rotsen, meer viking theming, meer verf.
      Celestial Park gaat ook door, we zien fonteinen verschijnen die tot zo'n 40 meter hoog kunnen spuiten. Constellation Carroussel heeft inmiddels een dichte vloer onder de grote dome.
      Starfall racers heeft meer en meer rotsen (prachtig overigens!) bij het station.
      Ook wordt hier gebouwd aan een nieuw horecapunt, waarvan nog niet zeker is of dit klaar is voor parkopening.

      POV van de Donkey Kong Coaster. Blijft toch een tof concept. Ben wel benieuwd wat de trillingen doen, of de arm die niet versterkt.

      Maar verder een achtbaan waar ik in het verleden al over fantaseerde en tof hoe de jumps echt optisch lijken te werken.

      Ik weet de precieze afmetingen niet, maar ik gok dat de lengte van de Donkey Kong arm tussen coach en stoeljes best wel eens in de buurt kan komen van bijv. een B&M wing coaster. Enkel dan alleen met de uiterst-linkse stoeltjes.
      En anders kun je nog altijd trillingen/schokken opvangen door je stoeltjes te bekleden alsof het sofa's zijn 🙂

      • Mark vindt dit leuk.

      Met dat verschil dat de armen in een Wing Coaster horizontaal zijn en de stoeltjes dus van boven naar beneden trillen, terwijl - áls Donkey Kong al gaat rammelen - de stoeltjes in Orlando vermoedelijk van links naar rechts zullen trillen. Ik weet eigenlijk niet wat onaangenamer is.

      Hoe dan ook: ik vind het concept van deze coaster zo ontzettend gaaf! Niet alleen de jumps maar ook het switchen van track lijken me hele toffe illusies. 'n Masterclass in het ritsysteem matchen met het verhaal.

        Aurelius Een veel belangrijker verschil: Een B&M wing coaster gaat sneller en trekt hogere G-Krachten. Beiden maken trillingen heftiger/onaangenamer. Hoewel deze baan uiteindelijk toch wat snellere momenten lijkt te hebben, zijn die volgens mij vooral op rechte stukken. Ik denk dat het zodoende wel redelijk gaat mee vallen.

        • Mark vindt dit leuk.

        Verschil met een wingcoaster is dat voor mijn gevoel aan het einde van de arm hier een hoop gewicht zit in de vorm van het karretje en het gewicht bij de wingcoaster wat meer verdeeld is.

        Maar het blijft een heel tof concept en de snelheden zijn beperkt dus het zal allicht meevallen inderdaad.

          Mark Verschil met een wingcoaster is dat voor mijn gevoel aan het einde van de arm hier een hoop gewicht zit in de vorm van het karretje en het gewicht bij de wingcoaster wat meer verdeeld is.

          waar dan weer tegenover staat dat in dit geval het karretje de hartlijn van de coaster aanhoudt, waar bij een wingcoaster juist de uiteinden van de twee vleugels de zitplekken zijn, die juist het verste van de baan afstaan. Ik denk dat daardoor bij Donkey Kong de trillingen weer beperkt worden, terwijl die bij een wingcoaster naar buiten toe vooral versterkt zullen worden.

            Niek Het volgen van de haertline zou niet veel mogen uit maken. In de basis is het gewoon armwerking: Een kleine trilling dichtbij een as is een grote trilling ver weg van de as.

            Gewicht kan invloed hebben op de trilling, net als G-Krachten. In principe remt een groter gewicht de trilling ietwat in afgelegde afstand, maar verruilt dat doordat de krachten van de trilling wat heftiger zullen zijn..

            Of een karretje van Donkey Kong écht zo veel zwaarder is dan een B&M wing betwijfel ik eerlijk gezegd. B&M heeft gewoon ontzettend logge en zware treinen. Ik kan me best voorstellen dat deze qua design al een heel stuk lichter zijn.

            Bijvoorbeeld Intamin heeft er echt veel werk ingestoken om hun treinen zo licht mogelijk te maken. Het zou me niet verbazen als ook voor deze treintjes behoorlijk wat werk gestoken is om ze zo licht mogelijk te houden.

            • Niek heeft hierop gereageerd.

              Coasterfrenzy Het volgen van de haertline zou niet veel mogen uit maken. In de basis is het gewoon armwerking: Een kleine trilling dichtbij een as is een grote trilling ver weg van de as.

              Ja, maar het lijkt mij dat die trilling afneemt naarmate je verder over de as beweegt richting de heartline. Op het punt van de heartline zijn de G-krachten namelijk het laagst. De heartline bij een wingcoaster ligt echter tussen de 2 zithelften in, dus zal daar nooit een maximale beperking van G-krachten plaatsvinden, wat bij DK wel gewoon kan.
              In beide gevallen gaat het om een arm op een rail, maar door de positie van de zitplek ten opzichte van de heartline zou bij een soortgelijk baanverloop de DK-coach minder trilling moeten laten zien op basis van G-krachten.
              Een trilling is immers een heen-en-weer beweging, en naarmate je dichter bij de heartline van een baan komt, wordt die heen-en-weer beweging verder en verder uitgevlakt.

              Uiteindelijk is het natuurlijk hoofdzakelijk de constructie die de trilling gaat beperken, maar je kunt niet zonder meer stellen dat de heartline hier geen invloed op heeft, want dat heeft ie voor zover ik kan beredeneren wel degelijk.

              Coasterfrenzy Of een karretje van Donkey Kong écht zo veel zwaarder is dan een B&M wing betwijfel ik eerlijk gezegd

              Inderdaad, een B&M trein lijkt me groter en zwaarder. Een wingcoaster heeft een heel grote constructie met 4 zitjes en de constructie allemaal naast elkaar, waar DK juist een compactere bouw heeft voor 4 personen, omdat die alle 4 in één "bakje" zitten.

                Het lijkt mij nu net een coaster waarbij de bakjes moeten schudden.
                Dit past gewoon bij de beleving van die rit.
                Het mag natuurlijk niet pijnlijk worden.

                Niek Ja, maar het lijkt mij dat die trilling afneemt naarmate je verder over de as beweegt richting de heartline.

                Absoluut niet.. De trilling ontstaat op het punt waar de wielen tegen de rail aan zitten (cq: Zouden moeten zitten). Vanaf daar speelt enkel één ding een rol: De afstand tot waar jij je bevind.. Of dat in de haertline zit of niet is volstrekt irrelevant.

                Deze tekening is in principe van voren gezien. Alleen running-wheel is ingetekend (geen side-friction of upstop).

                De as is in principe het midden van de trein. De as kan lichtelijk verplaatsen door het gerammel van het wiel aan de andere kant van de trein.

                Je kunt de tekening draaien hoe je wilt. Het zal altijd zo werken. Bij een "gewone" achtbaan zit je min of meer boven de as. Bij een Wing Coaster zit je op het uiteinde van de arm (maar nog steeds boven de as).

                Dit is ook de reden waarom "niet op de wielen" zitten vaak werkt om minder last van het gerammel te hebben, je zit dan eigenlijk tussen wiel en as in (alleen met het verschil dat de as dan niet in het midden van de trein zit, maar aan de koppeling waar jouw bakje aan het andere bakje vast zit - door niet op de wielen te gaan zitten, zit je dan dus korter op de as).

                De haertline heeft alleen betrekking op waar je zit ten opzichte van de rails, maar niet ten opzichte van de as die de trillingen veroorzaakt. Haertlining verhoogt het comfort voor de rit, maar staaat volstrekt los van gerammel. Neem bijvoorbeeld de gemiddelde wilde muis: Die zijn juist NIET gehaertlined, maar zijn doorgaans wél heel soepel.. Hetzelfde met sommige RMC elementen..

                8 dagen later

                Veel klein nieuws, maar dat is wat een ontwikkeling als deze zo leuk maakt!

                How To Train Your Dragon Land:

                • nieuwe afwerking waterbassin
                • splash effecten langs de achtbaan
                • tribunes bij de sky fly worden gebouwd, waar de achtbaan doorheen scheurt
                • eerste blik op de trein in de opslag
                • theming in het gebouw van de eerste launch (tandwielenconstructie)
                • lopende band bij de bootjesattractie is aanwezig in het station
                • eerste bootje is gespot

                Super Nintendo World:

                • Yoshi's Adventure karretjes zijn zichtbaar
                • nieuwe torentjes en dergelijke
                • verdere afwerking van de iconische muur met de palmboom (achter de fake-jump over de spikes)
                • meer goud op de muren bij de launch

                Dark Universe:

                • De Portal heeft een mooie donkerbruine ring aan de voorzijde gekregen met een gouden rand
                • Verdere afwerking van torens, muren en daken in het dorp
                • Het landhuis (van "Monsters Unchained: the Frankenstein Experience") heeft nu ook een poortgebouw
                • Het landhuis zelf krijgt meer afwerking
                • Treintjes van Curse of the Werewolf zijn nog steeds ingepakt
                • een shitload aan bomen

                Wizarding World:

                • de muurschildering is vrijwel af
                • perkjes
                • meer kleur op de gebouwen
                • trottoirs en stoepranden maken het straatprofiel wat duidelijker
                • trappen en theming

                Celestial park:

                • Pompen en fonteinen
                • Outdoor horecapunten in het park
                • "Astronomica" waterspeelplek
                • de koepel van de grote flatride heeft zn eerste gouden verf
                • meer rotswerk rondom de Centerpiece van Starfall Racers
                • de komeet bij het station heeft een eerste zilveren laag

                Helios Hotel:

                • de dome staat
                • nieuwe bogen op de begane grond
                • ramen aan beide kanten worden geinstalleerd
                • zwembad wordt aan gewerkt

                Sow, die trein ziet er goed uit, beetje retro die voorkant. Ook tof dat onder die stoelen theming zit.

                Gave trein, past bij het thema, ik vind persoonlijk wel de kleur van de stoelen zelf een beetje flets bij steken bij de rest.