Niek Ja, maar het lijkt mij dat die trilling afneemt naarmate je verder over de as beweegt richting de heartline.
Absoluut niet.. De trilling ontstaat op het punt waar de wielen tegen de rail aan zitten (cq: Zouden moeten zitten). Vanaf daar speelt enkel één ding een rol: De afstand tot waar jij je bevind.. Of dat in de haertline zit of niet is volstrekt irrelevant.
Deze tekening is in principe van voren gezien. Alleen running-wheel is ingetekend (geen side-friction of upstop).
De as is in principe het midden van de trein. De as kan lichtelijk verplaatsen door het gerammel van het wiel aan de andere kant van de trein.
Je kunt de tekening draaien hoe je wilt. Het zal altijd zo werken. Bij een "gewone" achtbaan zit je min of meer boven de as. Bij een Wing Coaster zit je op het uiteinde van de arm (maar nog steeds boven de as).
Dit is ook de reden waarom "niet op de wielen" zitten vaak werkt om minder last van het gerammel te hebben, je zit dan eigenlijk tussen wiel en as in (alleen met het verschil dat de as dan niet in het midden van de trein zit, maar aan de koppeling waar jouw bakje aan het andere bakje vast zit - door niet op de wielen te gaan zitten, zit je dan dus korter op de as).
De haertline heeft alleen betrekking op waar je zit ten opzichte van de rails, maar niet ten opzichte van de as die de trillingen veroorzaakt. Haertlining verhoogt het comfort voor de rit, maar staaat volstrekt los van gerammel. Neem bijvoorbeeld de gemiddelde wilde muis: Die zijn juist NIET gehaertlined, maar zijn doorgaans wél heel soepel.. Hetzelfde met sommige RMC elementen..