Niek Het volgen van de haertline zou niet veel mogen uit maken. In de basis is het gewoon armwerking: Een kleine trilling dichtbij een as is een grote trilling ver weg van de as.

Gewicht kan invloed hebben op de trilling, net als G-Krachten. In principe remt een groter gewicht de trilling ietwat in afgelegde afstand, maar verruilt dat doordat de krachten van de trilling wat heftiger zullen zijn..

Of een karretje van Donkey Kong écht zo veel zwaarder is dan een B&M wing betwijfel ik eerlijk gezegd. B&M heeft gewoon ontzettend logge en zware treinen. Ik kan me best voorstellen dat deze qua design al een heel stuk lichter zijn.

Bijvoorbeeld Intamin heeft er echt veel werk ingestoken om hun treinen zo licht mogelijk te maken. Het zou me niet verbazen als ook voor deze treintjes behoorlijk wat werk gestoken is om ze zo licht mogelijk te houden.

• Niek heeft hierop gereageerd.

Coasterfrenzy Het volgen van de haertline zou niet veel mogen uit maken. In de basis is het gewoon armwerking: Een kleine trilling dichtbij een as is een grote trilling ver weg van de as.

Ja, maar het lijkt mij dat die trilling afneemt naarmate je verder over de as beweegt richting de heartline. Op het punt van de heartline zijn de G-krachten namelijk het laagst. De heartline bij een wingcoaster ligt echter tussen de 2 zithelften in, dus zal daar nooit een maximale beperking van G-krachten plaatsvinden, wat bij DK wel gewoon kan.
    In beide gevallen gaat het om een arm op een rail, maar door de positie van de zitplek ten opzichte van de heartline zou bij een soortgelijk baanverloop de DK-coach minder trilling moeten laten zien op basis van G-krachten.
    Een trilling is immers een heen-en-weer beweging, en naarmate je dichter bij de heartline van een baan komt, wordt die heen-en-weer beweging verder en verder uitgevlakt.

Uiteindelijk is het natuurlijk hoofdzakelijk de constructie die de trilling gaat beperken, maar je kunt niet zonder meer stellen dat de heartline hier geen invloed op heeft, want dat heeft ie voor zover ik kan beredeneren wel degelijk.

Coasterfrenzy Of een karretje van Donkey Kong écht zo veel zwaarder is dan een B&M wing betwijfel ik eerlijk gezegd

Inderdaad, een B&M trein lijkt me groter en zwaarder. Een wingcoaster heeft een heel grote constructie met 4 zitjes en de constructie allemaal naast elkaar, waar DK juist een compactere bouw heeft voor 4 personen, omdat die alle 4 in één "bakje" zitten.

Het lijkt mij nu net een coaster waarbij de bakjes moeten schudden.
      Dit past gewoon bij de beleving van die rit.
      Het mag natuurlijk niet pijnlijk worden.

Niek Ja, maar het lijkt mij dat die trilling afneemt naarmate je verder over de as beweegt richting de heartline.

Absoluut niet.. De trilling ontstaat op het punt waar de wielen tegen de rail aan zitten (cq: Zouden moeten zitten). Vanaf daar speelt enkel één ding een rol: De afstand tot waar jij je bevind.. Of dat in de haertline zit of niet is volstrekt irrelevant.

Deze tekening is in principe van voren gezien. Alleen running-wheel is ingetekend (geen side-friction of upstop).

De as is in principe het midden van de trein. De as kan lichtelijk verplaatsen door het gerammel van het wiel aan de andere kant van de trein.

Je kunt de tekening draaien hoe je wilt. Het zal altijd zo werken. Bij een "gewone" achtbaan zit je min of meer boven de as. Bij een Wing Coaster zit je op het uiteinde van de arm (maar nog steeds boven de as).

Dit is ook de reden waarom "niet op de wielen" zitten vaak werkt om minder last van het gerammel te hebben, je zit dan eigenlijk tussen wiel en as in (alleen met het verschil dat de as dan niet in het midden van de trein zit, maar aan de koppeling waar jouw bakje aan het andere bakje vast zit - door niet op de wielen te gaan zitten, zit je dan dus korter op de as).

De haertline heeft alleen betrekking op waar je zit ten opzichte van de rails, maar niet ten opzichte van de as die de trillingen veroorzaakt. Haertlining verhoogt het comfort voor de rit, maar staaat volstrekt los van gerammel. Neem bijvoorbeeld de gemiddelde wilde muis: Die zijn juist NIET gehaertlined, maar zijn doorgaans wél heel soepel.. Hetzelfde met sommige RMC elementen..

8 dagen later

Veel klein nieuws, maar dat is wat een ontwikkeling als deze zo leuk maakt!

How To Train Your Dragon Land:

• nieuwe afwerking waterbassin
      • splash effecten langs de achtbaan
      • tribunes bij de sky fly worden gebouwd, waar de achtbaan doorheen scheurt
      • eerste blik op de trein in de opslag
      • theming in het gebouw van de eerste launch (tandwielenconstructie)
      • lopende band bij de bootjesattractie is aanwezig in het station
      • eerste bootje is gespot

Super Nintendo World:

• Yoshi's Adventure karretjes zijn zichtbaar
      • nieuwe torentjes en dergelijke
      • verdere afwerking van de iconische muur met de palmboom (achter de fake-jump over de spikes)
      • meer goud op de muren bij de launch

Dark Universe:

• De Portal heeft een mooie donkerbruine ring aan de voorzijde gekregen met een gouden rand
      • Verdere afwerking van torens, muren en daken in het dorp
      • Het landhuis (van "Monsters Unchained: the Frankenstein Experience") heeft nu ook een poortgebouw
      • Het landhuis zelf krijgt meer afwerking
      • Treintjes van Curse of the Werewolf zijn nog steeds ingepakt
      • een shitload aan bomen

Wizarding World:

• de muurschildering is vrijwel af
      • perkjes
      • meer kleur op de gebouwen
      • trottoirs en stoepranden maken het straatprofiel wat duidelijker
      • trappen en theming

Celestial park:

• Pompen en fonteinen
      • Outdoor horecapunten in het park
      • "Astronomica" waterspeelplek
      • de koepel van de grote flatride heeft zn eerste gouden verf
      • meer rotswerk rondom de Centerpiece van Starfall Racers
      • de komeet bij het station heeft een eerste zilveren laag

Helios Hotel:

• de dome staat
      • nieuwe bogen op de begane grond
      • ramen aan beide kanten worden geinstalleerd
      • zwembad wordt aan gewerkt

Sow, die trein ziet er goed uit, beetje retro die voorkant. Ook tof dat onder die stoelen theming zit.

Gave trein, past bij het thema, ik vind persoonlijk wel de kleur van de stoelen zelf een beetje flets bij steken bij de rest.

in 't groot. Klikken voor nog groter.

Prachtige trein, love de retro uitstraling. Op basis van de constructie en de conceptart zal de komeet bij het station ook wel lekker retro zijn. Het doet allemaal heerlijk groots aan 😎

Rondje over het park met de welbekende Bioreconstruct:

Nieuwe bomen bij de ingang:

mooi hoe ze hele vlakke vijvers maken, maar met kleurverschillen het idee wekken van een diepere vijver.
        En voor de oplettende kijker: rechtsbovenin zien we de komeet bij Starfall Racers ook voor het eerst in z'n volle glorie!

Ook bij andere vijvers, zoals hier nabij het grote carrousel:

Ondertussen bevinden we ons steeds meer in het spel bij Donkey Kong:

overview:

de top van de lifthill-launch staat klaar:

details bij Potter:

Indrukwekkende rotsen bij How to train your dragon:

Het Httyd gebied begint ook echt al definitieve vormen aan te nemen:

Lanceer maar raak voor een knaak!

Entree naar Httyd:

De entree naar Dark Universe:

En een overview van (bijna) het hele Dark Universe:

Curse of the werewolf:

het landhuis wordt behoorlijk ingepakt met volwassen groen en (nep)klimplanten/wortels:

overview, met een toffe entree voor de wachtrij:

vet!

en dan Starfall Racers met de retrokomeet:

De eerste lancering vindt (zoals bekend) plaats onder het station. Ik zou het tof vinden als je daar als wachtende gast iets van zou kunnen zien, maar vraag het me af.

en tenslotte, iets meer beelden van die mooie trein:

Wordt toch echt wel gaaf allemaal hoor! En mooi om te zien hoe ze al mooi volwassen beplanting verwerken in de gebieden.

Ik blijf dit toch zo'n interessant en indrukwekkend project vinden. De snelheid van de bouw is echt bizar! Tegelijkertijd moet er ook nog genoeg gebeuren natuurlijk, maar het is toch al goed zichtbaar hoe het park er straks bij gaat liggen. Tof!

BlueSpirit Ik blijf dit toch zo'n interessant en indrukwekkend project vinden.

ja gaaf he! Zo tof hoe ze zo hard aan het bouwen zijn met zo'n groot en compleet park, waarbij alles vanaf 0 wordt gerealiseerd. Echt vet. Dit soort bouwprojecten zijn echt slechts eens in de tientallen jaren te volgen.

Niek Bedankt voor het zo overzichtelijk bundelen van deze foto's met duiding erbij, heel fijn! 🤩

Niek Echt vet. Dit soort bouwprojecten zijn echt slechts eens in de tientallen jaren te volgen.

Heel blits inderdaad! Ik volg de bouw al een tijdje op de achtergrond, maar wat is het toch een zeldzaam gaaf proces om zo'n heel park in één keer uit het moeras te zien verrijzen! Toffe treinen voor Starfall Racers ook, al vind ik de kleur van de tracks - met name die olijfgroene - nu nog raarder dan voorheen. Mochten de banen zelf in de omgeving niet te veel opvallen?

• Njit heeft hierop gereageerd.

Aurelius Toffe treinen voor Starfall Racers ook, al vind ik de kleur van

De treinen krijgen zelf ook verlichting. Dan is het wellicht wel mooier als 's avonds de track een beetje wegvalt zodat je een mooi licht spoor ziet..

Starfall treinen zien er ook echt uit als de concepts. Heel gaaf ontwerp.
                Achterop komt ook een effect las ik ergens. Maar wel raar, want die komeet is duidelijk nog niet af, maar alle steigers zijn weg.

Zo heb je ook nog steeds één 'tegel' die niet is geverfd. Boven de achtbaan uitgang van het station van Donkey Kong.

Wat een mooi project. Elk 'land' heeft wel iets speciaals. En dat van park back in themapark is tot nu toe nog niet gelogen. Goed om te zien. Voor iedere boom die ze hier planten, halen ze er in de Efteling eentje weg... (/s)

Station-de-Oost over dat effect achterop, ik had gehoord (in een aflevering van de Orlando themeparkstop podcast) dat er achterop de trein een fluxcapacitor uit back to the future komt te zitten. Lijkt me een hele toffe mini reference.

Leuk wist-u-datje: Universal heeft een on-site beton/cement centrale gebouwd voor de realisatie van het park: