CoasterAnne Jazeker, is gewoon een klein beetje speling door de harde acceleratie. Dat zag je bij Kingda Ka ook altijd heel erg, maar is gewoon normaal.

Wat een vreselijk saaie launch is dat geworden zeg. Bah. 👎🏼

Nevz Jazeker, is gewoon een klein beetje speling door de harde acceleratie. Dat zag je bij Kingda Ka ook altijd heel erg, maar is gewoon normaal.

Bij KK is me dat ook opgevallen, maar bij TTD niet. Bij KK voelde je dat ook heel erg. Niet voor niets dat velen TTD tóch een stuk beter vonden dan KK. De launch van TTD was beter en de baan was soepeler.

Niek Wat een vreselijk saaie launch is dat geworden zeg. Bah.

Ik vraag me af of je nog wel van een launch kunt spreken. Op het oog lijkt het gewoon op een vrij normale acceleratie. De definitie van een lancering is toch wel dat het om een krachtige acceleratie gaat. (waarbij dat natuurlijk heel subjectief is).

Volgens mij is die lanceerstrook ook gewoon véél te lang voor een triple launch. Wellicht hadden ze beter direct achteruit kunnen gaan en dan vooruit. Dan had er tenminste nog wat kracht in gezeten.

De acceleratie van een intercity is bijna spannender dan dit, maar het gevoel van snelheid en de spike zien er wel gaaf uit. Positief verrast ook dat Zamperla zo'n grote verbouwing bij zo'n grote achtbaan ogenschijnlijk tot een goed einde weet te brengen. Al is het lanceersysteem natuurlijk gewoon extern ingekocht.

Ik ben trouwens wel benieuwd waarom er op rij 5 een zitje mist.

Meint maar het gevoel van snelheid en de spike zien er wel gaaf uit.

Ik weet het niet hoor.. Op een snelweg heb ik ook wel eens die snelheid gehaald. Zo lang je er niets mee doet is er weinig spannends aan. Terwijl juist heel intense achtbanen vaak een (relatief) behoorlijk lage snelheid hebben.

Coasterfrenzy maar de kick in dit soort achtbanen zit hem (naar mijn mening) juist in de acceleratie. De snelheid is leuk, maar niet meer dan een hoop wind in je gezicht. Hetgeen wat de krachten op je lichaam uitoefent en de attractie daardoor "intens" maakt, dat is de acceleratie. Ik heb Top Thrill Dragster nooit in zijn oude vorm kunnen doen, enige vergelijking die ik heb is Red Force, maar heb echt wel mijn twijfels of het in zijn nieuwe vorm nog net zo'n intense attractie zal zijn.

Quefox_ Ik heb Top Thrill Dragster nooit in zijn oude vorm kunnen doen, enige vergelijking die ik heb is Red Force, maar heb echt wel mijn twijfels of het in zijn nieuwe vorm nog net zo'n intense attractie zal zijn.

Nee TT2 is qua versnelling niet te vergelijken met TTD, vanwege die swing launch. Deze halen de kick weg van een enkele launch. Maar ook Red Force is niet te vergelijken met TTD.
            Top Thrill Dragster deed 0-193km/h in 4 sec = ong 1,37G
            Red Force komt maar van 0-180km/h in 5 sec = ong 1,02G

Wil je in Europa een baan doen die een vergelijkbare acceleratie heeft als TTD, dan kun je beter iSpeed in Mirabilandia doen, welke op ongeveer 1,4G uitkomt. Of je doet Stealth in Thorpe Park, welke zelfs een versnelling heeft van 1,9G.
            Alleen is het voor die laatste nog even de vraag of dit nu een wereldrecord is of niet.
            Thorpe Park meld namelijk zelf dat de topsnelheid in 1,8 sec gehaald word, terwijl diverse andere bronnen melden dat het in 1,9 sec is. En in dat laatste geval heeft Maxx Force in Six Flags Great America net een hogere versnelling en dus het wereldrecord.

TuttiFrutti Eens, best een aardige knik hoor! Je ziet het ook aan de track, er zit links een dip alsof de track iets naar links is weggezakt. Een zeeg zouden we bij het spoor zeggen, maar of dat ook voor dit spoor geld... 😃

Ben benieuwd; maar dit lijkt me wel iets wat je voelt. Gelukkig geen schouderbeugels.

The_Bullgod Je vergeet denk ik ook Furius Baco te benoemen. Behoorlijke launch heeft die.

Zelf heb ik TTD in 2010 gedaan en vond hem gaaf. De kick van de launch zal die nu inderdaad niet hebben, maar je gaat toch met een behoorlijke snelheid achteruit de spike in. Ben er zelf wel benieuwd naar en hoop hem volgend jaar te kunnen doen.

celebrate1st Je vergeet denk ik ook Furius Baco te benoemen. Behoorlijke launch heeft die.

Nee, die ben ik niet vergeten, want toch heeft die baan een minder krachtige launch dan iSpeed.
                  Zelfs de lanceringen van Rita (Alten Towers), Desert Race (Heide Park) en Formula (Energylandia) zijn krachtiger dan die van Furios Baco.
                  Ik denk dan ook dat je "Topsnelheid" door elkaar haalt met "Versnelling", terwijl dat toch duidelijk 2 totaal verschillende dingen zijn.

The_Bullgod Nee, die ben ik niet vergeten, want toch heeft die baan een minder krachtige launch dan iSpeed.
                    Zelfs de lanceringen van Rita (Alten Towers), Desert Race (Heide Park) en Formula (Energylandia) zijn krachtiger dan die van Furios Baco.
                    Ik denk dan ook dat je "Topsnelheid" door elkaar haalt met "Versnelling", terwijl dat toch duidelijk 2 totaal verschillende dingen zijn.

Op zich hoeft dat niet persé weg te nemen dat Furious Baco een krachtigere versnelling heeft. Jouw berekening van G-Krachten is namelijk een gemiddelde, maar veel lanceringen hebben in het begin een piek-kracht waarna de kracht af neemt.

Zonder daadwerkelijk de krachten te gaan meten, zullen we dus eigenlijk nooit exact weten welke baan de hoogste krachten heeft tijdens de lancering.

The_Bullgod Nee, ik haal topsnelheid en versnelling niet door elkaar. Heb zowel Desert Race als Furius Baco gedaan en de launch van de Spaanse coaster is me bijgebleven hoe krachtig die voelde. Zal misschien aan de ligging van de stoelen zijn, want qua layout vind ik ze maar matig. Misschien zijn ze qua specs wel heftiger, voelt het in de praktijk toch anders. Zal voor elk individu anders zijn vermoed ik. Maar hoop de coasters in je lijstje wel eens af te vinken. Launchcoasters vind ik wel gaaf.

Mark Eens, best een aardige knik hoor! J

Ik weet niet of je wel eens naar TTD hebt gestaan, of iemand anders die het over "een knik" heeft - maar dit filmpje is ver ingezoomd waardoor het beeld wat wordt platgedrukt in de diepte. Die launchtrack is echt heel lang en hoewel je het misschien wel merkt, is het niet dat er echt een knik van een paar meter in de baan zit, dat is echt over tientallen meters dat ie even wat over lijkt te hellen.
                        Pijnlijker dan de lancering van KingdaKa gaat het zeker niet zijn en uiteindelijk zit je toch met alleen je heupbeugeltje tegen de 200km/u aan.. thrill genoeg ))

celebrate1st Baco is ook op een helling, kan ook voor een ander gevoel zorgen.
                        Ik heb het net eventjes uitgerekend (wat vrije tijd over), Baco heeft een versnelling van 10,7 m/s², Desert Race 11,8 m/s².
                        Vergeleken met Kingda Ka en TTD die een versnelling van rond de 16 m/s² hadden.

Dus volgens mij kan je Baco en Desert Race wel echt naast elkaar zien.
                        Maar zoals ik zei, de heuvel, en zoals jij zei, de wing-opstelling, doet veel aan de ervaring.

Wat mij betreft kan deze coaster op dezelfde hoop als Lightning Rod. Qua onderhoud zal het natuurlijk voor het park een goede transformatie zijn, maar qua beleving is het geen must visit meer die het eerst wel was.

Coasterfrenzy Op zich hoeft dat niet persé weg te nemen dat Furious Baco een krachtigere versnelling heeft. Jouw berekening van G-Krachten is namelijk een gemiddelde, maar veel lanceringen hebben in het begin een piek-kracht waarna de kracht af neemt.

Dat van die piek-kracht heeft elke lancering.
                        En zeker bij een lang durende lancering vanuit stilstand valt dit enorm op.

celebrate1st Nee, ik haal topsnelheid en versnelling niet door elkaar. Heb zowel Desert Race als Furius Baco gedaan en de launch van de Spaanse coaster is me bijgebleven hoe krachtig die voelde.

Dat heeft dan eerder te maken met de duur van de lancering. Furius Baco haalt de topsnelheid namelijk in 3,5sec, waar Desert Race zijn al veel lagere topsnelheid in 2,4sec haalt.

5 dagen later

Nieuw bord voor bij de ingang van deze achtbaan.