NielsC Als je puur naar wachttijden kijkt is 60 - 90 min wachten op de drukste weekenden van het jaar niet zo opmerkelijk toch? Efteling, Phantasia, Disney, Alton Towers (de lijst gaat wel door) zien ook dit soort tijden een aantal dagen per jaar. En (bijna) elk park heeft haar operations ook op orde, piekdrukte zul je altijd nog blijven zien op sommige dagen, zeker in pretparkland.
Er is een verschil tussen enkele rides op 60+ minuten en letterlijk ELKE ride minstens 60+ minuten, met uitschieters naar 180 minuten wachttijd. Dan is er wel echt iets fout, zeker als je wachtrijen dan ook nog eens uitpuilen op de wandelpaden. Zet dan op zijn minst extra hekken, of sluit de wachtrijen gewoon een tijd lang af.
Ik wil - en ik ga - het niet normaliseren dat er op een drukke dag overal 60 minuten wachttijd staat. Op bizar drukke dagen in de Efteling staat er mijn wetens niet bij alle attracties 60 minuten wachttijd. En op zo'n momenten is er ook niet zo'n mensenmassa dat het op het randje van onverantwoordelijjk komt.
Want dat is waar ik het meeste moeite mee heb in deze: paden die compleet overrompeld zijn, waar je amper door geraakt. Waar dan ook nog eens geïmproviseerde extra rijen in ontstaan, waardoor het nog moeilijker wordt op de paden.
Op momenten zoals dat moet je je altijd afvragen: wat als er iets gebeurd: iemand flauwvalt, of er ontstaat paniek? Is er dan de mogelijkheid om die mensenmassa snel en veilig weg te werken, zonder extra risico's?
Wat als er iemand dringende hulp nodig heeft, kan die dan nog tijdig ter plekke geraken?
Het zijn dat soort dingen die extreem belangrijk zijn, en ik vraag mij serieus af of dit wel mogelijk is. Dit is echt op het randje van onverantwoordelijk.
Ongeacht of je park dan 10.000 bezoekers mag hebben, of nog veel meer: dat blijft theoretisch. Want buiten de capaciteit van je attracties en horeca, is er ook capaciteit op paden - en niet alle paden worden evenzeer belast, sommige paden krijgen een pak meer te slikken dan anderen.
Ik krijg er in ieder geval een enorm beknellend gevoel bij om het zo te zien, maar dat komt vermoedelijk uit ervaringen uit het verleden + mijn geschiedenis met het Rode Kruis, waardoor ik meer op zulke dingen let. Maar je moet je afvragen of je iets zoals dit ook echt OK vindt: overvolle paden, duidelijk tekort schietende crowd-control en duidelijk een veel te lage capaciteit van het park.
Dan vraag ik mij af of op die momenten zoveel geld vragen echt een goed idee is. We schieten vaak op de Efteling met hun 9+ ervaring, maar ik kan mij moeilijk inbeelden dat dit een ervaring is die hoog zal scoren.
Drukste dagen van het jaar of niet, ik verwacht beter dan dit.