RingelbergNick Wat je doet is veel aannames. Ook een aanname dat ik dit van communicatie heb en dat ik in sprookjes geloof. Tijd zal het leren.

Ik ben vooral heel benieuwd naar je verhaal. Dit voelt heel erg als "ik weet iets maar ik zeg niks", ik ben wel benieuwd naar je onderbouwing.
Ik heb het al langer verkondigd, je legt een bouwplaats niet gepland stil.
Met al mijn ervaring in het uitdokteren van bouwprojecten kan ik een prachtige snelle planning maken zoals ik hierboven schets, waarin alle puzzelstukjes mooi na elkaar vallen. Start hoogbouw winter 2023 (die hebben ze compleet gemist), afbouw winter 2024 en inrichting buitengebied. Dan had je nu een heel deel van de containers kunnen verwijderen i.p.v. verplaatsen om ruimte te maken voor de tunnel.

De vertraging is 9-12 maanden. En dat is echt niet gek in een onzekere tijd in de bouw, maar ik begrijp niet goed waarom het park daar zo mysterieus over moet doen.

De tijd zal het overigens nooit leren als je als park niets verkondigd.

Het viel me gisteren op dat er bij de Piraña ook echt enorm veel bouwketen zijn verschenen. 2 lagen, misschien wel een keet of 8/10. Dat mag toch ook een behoorlijk project heten dan. Er liggen daar nu wel echt 2 bouwplaatsen tegenover elkaar, met de rommel van Joris en de asfaltplaat voor de Piraña ook nog. Wat gastbeleving betreft is het weer niet fraai. Hopelijk kunnen ze in de winter lekker door met Danse Macabre, zodat die voor het hoogseizoen volgend jaar uit de steigers kan.

Ik 'hoop' bijna dat er voor 2025 even niets wordt aangekondigd, zodat het park gewoon weer even lekker het park kan zijn.

Mark Zoals ik heb begrepen zouden ze in september de eerste prefab onderdelen ontvangen, en hadden ze tijdens de zomervakantie dus een geplande rustige periode gehad, alleen na deze rustige periode kwamen de onderdelen niet vanwege het faillissement. als je dit zou meerekenen hadden ze een stilstand van 4-5 maanden en zou het dus kunnen zijn dat opening gepland stond in Q3 of Q4 van 2024. Ze zeggen nu ook niet dat het laat in 2025 open gaat, maar gewoon in 2025. Naar mijn verwachting is het hun idee om het voor het hoogseizoen geopend te hebben.

Mark De vertraging is 9-12 maanden.

Ik weet niet waar je deze cijfers vandaan hebt, want dit klinkt helemaal niet kloppend. deze aanname kun je niet alleen stellen op basis van wat je vanaf de buitenkant van een bouwplaats ziet, alleen als je de echte planning hebt gezien. Een stilstand in de zomer is vanwege vakanties en de bouwvak ook nog steeds een optie.

Japio Het viel me gisteren op dat er bij de Piraña ook echt enorm veel bouwketen zijn verschenen. 2 lagen, misschien wel een keet of 8/10. Dat mag toch ook een behoorlijk project heten dan.

Voor het schilderen van het Hotel stonden er al 6 containers, waar op dagbasis gemiddeld maar een man of 4/5 aan het werk was. Ik vind dat dus niet per se een graadmeter voor hoe groot een project is 😉

Mark De vertraging is 9-12 maanden. En dat is echt niet gek in een onzekere tijd in de bouw, maar ik begrijp niet goed waarom het park daar zo mysterieus over moet doen.

Omdat de Efteling geen negatieve aandacht wil accepteren. Waarom verkondigen dat je bouwproject om wat voor reden dan ook vertraging oploopt omdat dit grotendeels je eigen schuld is? Dan kom je - als een van de grootste spelers in de markt - niet professioneel over, wat weinig vertrouwen schetst voor de toekomst.

Disney praat ook niet over de snelheid van hun bouwprojecten. Immers, waarom vertellen waarom je jaren nodig hebt voor een uitbreiding? Dat is net als dat Libema of Toverland niet praten over waarom ze alles zo snel willen maken en niet langer de tijd nemen om gebreken of tijdsdruk te voorkomen. Dat zijn gewoon dingen die achter de schermen worden besproken, maar niet ten tonele worden geuit.

Vervelend voor ons als fans, maar logisch vanuit bedrijfsoogpunt.

Mark Ik ben vooral heel benieuwd naar je verhaal. Dit voelt heel erg als "ik weet iets maar ik zeg niks", ik ben wel benieuwd naar je onderbouwing.

Volgens mij zegt @RingelbergNick alleen dat hij gewoon gelooft wat de Efteling zegt? Daar is verder weinig onderbouwing bij nodig toch?

Jouw hele verhaal heeft een hele hoop onderbouwing en klinkt logisch, maar blijft uiteindelijk gewoon gebaseerd op een hele reeks aannames. Hoe logisch het ook klinkt, het kan evengoed totaal onwaar zijn.

Japio Helemaal hier mee eens!
        Hopelijk is 2025 een wat rustiger jaar.

Daarentegen zou het zomaar kunnen dat Fata Morgana de volgende is in 2025 met grof onderhoud. Het enige andere wat ik me zou kunnen bedenken is het afmaken van het reizenrijk plein met de Sindbad fase 2 of moeten we het fase 3 noemen😅. De meeste jaren 80 en 90 attracties hebben ze dan al wel een update gegeven.

Overigens snap ik wel waarom ze nu zoveel doen. Hiermee willen ze denk ik er voor gaan zorgen dat wanneer de 6mil vergunning binnen is de Efteling gelijk aan de reizenrijk uitbreiding kan beginnen. Waarbij ze dan weinig/geen groot onderhoud van het park meer hebben. Daarbij zit in alle plannen verbeteringen voor stroomverbruik en uitstoot dat ze denk ik ook willen gebruiken om de 6 mil vergunning te krijgen.

Terugkomend op een eerder bericht van jou over stijl clashes rondom de aquanura vijver; hier heb ik ook mijn twijfels over hoe dit uitpakt, maar volgens mij hebben ze hier wel een maquette voor gemaakt om te toetsen of het past. Wil niet zeggen dat het goed uitpakt…

Wondersteffel Zoals ik heb begrepen zouden ze in september de eerste prefab onderdelen ontvangen, en hadden ze tijdens de zomervakantie dus een geplande rustige periode gehad, alleen na deze rustige periode kwamen de onderdelen niet vanwege het faillissement.

Dat is wat de Efteling aangeeft ja, maar die "geplande rustige periode" doe je normaliter niet. Ook die periode van 6 maanden is vertraging, maar dat houd het park schijnbaar graag voor zich. Prima hoor, ze hoeven ons niets te melden, maar het blindelings geloven doe ik niet.

Wie weet krijgen we het ooit wel te horen in een Kroniek voor 100 jaar Efteling. 😉

Wondersteffel Een stilstand in de zomer is vanwege vakanties en de bouwvak ook nog steeds een optie.

Maar de zomer duurt niet vanaf midden winter 2023 tot september 2023, als de stilstand er al gepland zou zijn (economisch niet handig) ga je nog in ieder geval door tot eind juni. Ik zou overigens niet weten waarom er in de zomer niet gewerkt zou kunnen worden, de bouwplaats is zo ingericht dat het park gewoon de zomerdrukte aan kan naast de bouwwerkzaamheden.

Normaliter was de prefab bouwer in maart-april 2023 met de levering begonnen, dat dát niet gebeurd is heeft al een reden. Die reden kennen we niet, maar dat dit de bedoeling was geloof ik niet. September 2023 is al met een vertraging geweest, anders waren ze wel later met de inrichting van de bouwplaats (en daarmee overlast voor je gasten) en de kelder begonnen. Die leg je dan namelijk aan in een periode dat het weertechnisch veel gunstiger is.

Ik ken de planning niet uiteraard, dus ja ik doe mijn uitspraken op aannames van wat ik zie gebeuren (en wat geruchten her en der die hier en op het internet langs zijn gekomen) maar heb wel al 20 jaar ervaring met plannen van bouwprojecten.
        Met de aankondiging van de start bouw hotel was het de bedoeling gewoon in één keer door te bouwen, wil je gewoon met normale budgetten realiseren, de overlast voor gasten zo beperkt mogelijk houden en dan was voor zomer 2024 openen haalbaar geweest. Als dat nu voor zomer 2025 wordt heb je gewoon een jaar vertraging. Dat ze zo slim waren 2024 te melden (ivm alle onzekerheid in de bouw) heeft ze lang gered van het moeten toegeven dat er vertraging is, maar ik blijf overtuigd dat het geheel al veel verder had moeten zijn als waar we nu staan als de oorspronkelijke planning gevolgd was.
        En dan is het toch jammer dat dat ook een jaar lang extra rommel in het entreegebied geeft.

Aanpassingen aan het gebouw vanwege budgetkeuzes, daarna ging de leverancier failliet. Dat eerste gaan we natuurlijk nooit een bevestiging van krijgen (tenzij we ineens een toren gaan missen, ik noem wat 😉), dat tweede is vervelende pech. Ik ken maar 1 bouwplaats waar ook een jaar niets is gedaan, dat was bij Den Haag Centraal. En daar had dat echt te maken met allerlei uitstel en gedoe. Bouwplaatsen stil leggen kost elke dag geld.

• Mark vindt dit leuk.

Momenteel weinig beweging bij Grand Hotel, maar wel al 1 onderdeel voor de buitenafwerking geleverd vermoed ik?

Mich Gezien we nog lang niet bij dit soort lagen zijn zou ik zeggen dat dit absoluut nog niet een onderdeel van het Grand Hotel is, dit is iets anders.

Wondersteffel Zoals ik heb begrepen zouden ze in september de eerste prefab onderdelen ontvangen, en hadden ze tijdens de zomervakantie dus een geplande rustige periode gehad

De "geplande rustige periode" heeft nooit in de orginele planning gezeten, daar ben ik 100% van overtuigd, daarvoor heb ik genoeg "via via" vernomen om dat met zekerheid te zeggen.
          En nee, de Efteling heeft niets officieel gezegd, of ontkent zelfs dingen maar de Efteling staat nogal bekend in het stellig ontkennen van zaken die gewoonweg duidelijk zijn (daar zou eftepedia een lemma over kunnen volschrijven denk ik ondertussen).

Ik heb t al vaker geschreven.

Ivm de fors gestegen kosten heeft de Efteling last-minute aanpassingen gedaan aan het ontwerp om kosten te besparen (de verhalen wat er precies is aangepast varieren nogal, ik durf dus niet te zeggen wat er nu exact veranderd is, maar ik acht het vaststaand genoeg dat er besparingen in een vorm zijn doorgevoerd).

Dit heeft geresulteert in de eerste vertraging, die door de Efteling wordt benoemd als "geplande rustige periode". de aangepaste planning was dan dat ze na een break na de zomer weer verder zouden gaan.
          En ja, afhankelijk hoe je t bekijkt is er ergens in het process dit gepland, dus klopt het, maar initieel zat dit er niet in (zat mensen hier in het topic die voor hun werk bouwprojecten plannen en ook bevestigen dat dit hoogst ongebruikelijk is).

Daarna ging de bouwer failliet, maar dat geeft gewoonweg extra vertraging op het project.
          We zullen het overigens nooit horen, maar ik ben erg benieuwd of de Efteling straks onder de streep de verwachtte besparing gaat behalen of ze achteraf gezien beter gewoon nooit die last minute aanpassingen hadden moeten doen, dan had die leverancier mogelijk alles al voor hun problemen geleverd en hadden ze nu in de afbouw gezeten.

Dit lijkt mij een proefstuk van het dak te zijn. Op de concept staat dezelfde 'tekening' op het dak. We zien natuurlijk vaker proefstukken op de bouw en als ze in januari dan eindelijk gaan beginnen, is dit wel de fase daarvoor.

Mich mij lijkt dit gewoon een opstelling om het onderdeel te testen tegen de omgeving en de elementen

Misschien te bepalen hoe snel het verweert? Dan weten ze of ze het meteen moeten inschaduwen of niet (en dat ze dat niet achteraf nog eens hoeven te doen zoals bij het nieuwe servicegebouw).

Tonnie

Dit is precies wat ik ook via via heb gehoord.
            Sluit mij aan bij wat je schrijft. Ik heb alleen maar één reden gehoord over de te drukken kosten. En dat is binnen, thematisering, aankleding. En een fors bedrag inderdaad.

Denk dat het inderdaad een proefstuk is. Op dezelfde dag dat deze foto was geplaatst, zag ik een post op de Instagram van Sander de Bruijn dat hij op de bouwplaats was. Daar zal hij wel vaker te vinden zijn, maar wie weet waren ze daar om een oordeel te geven.

2 maanden later

Er gebeurt steeds meer !

Zijn toch wel serieuze bezuinigingen geweest... 7 verdiepingen weg.