MattaM Wellicht gewoon een overkapping op links-achter?

Je bedoelt de wapening waar nog de gele emmertjes op zitten?
Daar komt een muur rondom de back-of-the-house van de keuken.
Locatie voor afvalcontainers, eventueel extra koelcontainers enz.

Vreemd dat we nog geen geruchten uit de wandelgangen hebben vernomen.. een kraan die daar maar stil staat te staan.. wat kost dat wel niet?

MattaM een kraan die daar maar stil staat te staan.. wat kost dat wel niet

Plus iedere extra dag dat er geen hotel- en restaurant-omzet gedraaid wordt...

MattaM acja ja binnenkort is er toch een bouw stop. Zou me niks verbazen als ze erna pas verder gaan met bouwen

Bran je bedoelt ivm met zomervakantie neem ik aan? Want de vergunning is al afgegeven dus de bouwstop in noord-brabant ivm stikstof heeft geen invloed op dit project.

Eftelabbo ja ik heb het over de zomervakantie. De tijd dat elke bouwvakker stopt en op vakantie gaat.

• MrRC vindt dit leuk.

Ik heb helemaal geen verstand van dit soort zaken... Is het gebruikelijk dat zo'n project zo lang stil ligt? Was het omdat het zo goedkoper is omdat je toch al funderingen moest doen voor een project paar meter verder?

• Tonnie heeft hierop gereageerd.

Eftelflags Nee, an sich is dat zeker niet gebruikelijk.
          Je hebt tijdens de bouw natuurlijk overlast in je park, je hebt huur van voorzieningen (bijvoorbeeld bouwketen, tijdelijke opslag etc), en zoals al genoemd die grote kraan.

Dit zijn allemaal dingen die gewoon elke dag geld kosten, dus probeer je zaken zo efficient mogelijk te plannen zodat alles zo snel mogelijk weer terug kan.
          Dus het is normaal gesproken niet gebruikelijk dat je een gat van meer dan een maand laat vallen.

Nu is "de markt" en de aanvoerketens nog wel wat verstoord, dus soms kan je niet anders.
          Op dit moment lijkt er gewacht te worden tot er met prefab elementen verder gebouwd kan worden.
          En misschien was de enigste optie wel een pauze inlassen, omdat de ploeg die "onder de grond" werkte eerder wilde beginnen ivm andere projecten en de prefab ploeg vertraging op andere had.

Daarnaast zijn er dan wat geruchten dat het toch te maken heeft met aanpassingen ivm kostenbesparing, maar ik durf van deze echt niet te zeggen of dat waar is.
          Want je zou denken dat een kostenbesparing vrij snel verdampt als je je bouwplaats 2 maanden of meer stil moet leggen, dan kan je t maar beter gewoon betalen en doorgaan.

Tonnie Het stil leggen van de bouw voor kosten besparingen is in de bouw vrij ongebruikelijk.

Ah check @Tonnie ! Thanks. Dus feitelijk is elk voordeel wel weer verkeken. Just checking; vergunning is afgegeven dus het kan niet meer te maken hebben met stikstof oid?

Tonnie Daarnaast zijn er dan wat geruchten dat het toch te maken heeft met aanpassingen ivm kostenbesparing, maar ik durf van deze echt niet te zeggen of dat waar is.

Het lijkt mij dat de grootste besparingen zich niet in deze fase bevinden (de ruwbouw zal toch niet zoveel meer veranderen), maar eerder in de afwerking. Tenzij ze zouden beslissen om enkele delen uiteindelijk niet te bouwen, of iets kleiners te bouwen, maar die fase is in mijn ogen wel al voorbij voor het hotel.
            En qua besparingen.. ik vind het raar dat onlangs dan nog verteld werd dat er extra geld uitgetrokken werd voor de prijsstijgingen op te vangen. Dus ik vind het raar.

Wat het wel kan zijn is dat dit natuurlijk een enorm project is, en dat de werklui hun aandacht nu vooral op Danse Macabre ligt. Als de Efteling niet genoeg personeel/bouwvakkers/materiaal kan vinden, dan lijkt het mij niet abnormaal dat ze de focus eerst leggen op de bouw van Danse Macabre. Toch heb ik het gevoel dat zowel Danse Macabre als het Grand Hotel trager gebouwd worden dan ik verwacht had. Uiteindelijk is het spookslot al tegen de grond sinds november en in december begon men al met heipalen.

Om een houvast te hebben heb ik even gekeken naar Symbolica:

• Video van maart 2016:
            • Video van augustus 2016:

In dezelfde periode is bij Danse Macabre eigenlijk vrij weinig gebeurd (ondertussen toch ook al 6 maand!), terwijl bijna heel het gebouw rondom Symbolica er al lag in 2016 in dezelfde periode.
            Natuurlijk is het een heel andere manier van bouwen (staalstructuur vs volledig in beton), maar het gaat naar mijn gevoel bij Danse Macabre toch heel erg traag in vergelijking met andere Efteling projecten. Opvallend traag.

Dus ik vermoed dat er voor beide projecten wel vertraging opgelopen is. Wat de oorzaak mag zijn is onduidelijk voor ons, maar ik kan me inbeelden dat er ineens wel wat drukte ontstaan is op de bouwmarkt in Brabant.
            Gezien enkel bestaande projecten uitvoering mogen krijgen door stikstof, vermoed ik dat dit toch wel een impact heeft gehad op de bouw. Ik kan mij inbeelden dat je als Brabantse bouwer nu iets voorzichtiger gaat zijn met een onzekere toekomst.
            In nagevolg van corona zijn de orderprocessen en voorraden ook serieus onder druk gezet, maar dat is ondertussen wel terug aan het normaliseren, maar de impact op Danse Macabre en het Grand Hotel kan niet onderschat worden. Mogelijk zijn er inderdaad nog problemen bij de productie van de pre-fab onderdelen of zit de fabrikant ervan met een serieuze vertraging.

Maar ik denk wel dat we kunnen spreken dat voor beide projecten het tempo voor de Efteling vrij laag ligt.

Kevjoe Als de Efteling niet genoeg personeel/bouwvakkers/materiaal kan vinden, dan lijkt het mij niet abnormaal dat ze de focus eerst leggen op de bouw van Danse Macabre.

Ik zou zelf juist denken dat de focus gelegd zou worden op het Hotel, aangezien dit omzet technisch meer geld in het laatje brengt. Tuurlijk is de capaciteit qua attracties broodnodig in het park en zie ik liever attracties dan een hotel komen, aangezien de huidige resorts nog niet eens jaarrond vol zitten, maar qua financiën lijkt me een focus op DM niet per se de slimste. Of kijk ik hier verkeerd naar?

• Kevjoe heeft hierop gereageerd.

BlueSpirit Die overweging had ik inderdaad ook al gemaakt, maar uiteindelijk blijft de core-business van de Efteling het park zelf.
                Danse Macabre zal ongetwijfeld ook een effect op de cash-flow hebben. Voor het hotel maakt dat net iets minder uit: dat kan gerust wat later openen in het jaar, voor Danse Macabre is er alle baat bij om die voor het zomerseizoen open te doen.

Blijkbaar worden de hijskranen nog steeds gebruikt.

Er worden toch ook steigers opgebouwd? Dan is de verklaring van de Efteling, dat er weldra verticaal gegaan wordt, toch prima plausibel?

Er kan vanalles de oorzaak van deze vertraging zijn. Een kosten besparing lijkt niet waarschijnlijk, want zoals Tonnie al aangaf dien je materieel wat gehuurd wordt gewoon door te betalen. Ik zit niet echt in de bouwkosten van dergelijke spullen maar de huur van zo'n kraan bijv. kan volgens mij al makkelijk in de duizenden euro's per dag oplopen, en dat ding staat gewoon al een tijdje stil.

Even een opsomming:

• er kunnen geschillen zijn ontstaan tussen de aannemer (of andere partijen) en de efteling waardoor alles plat ligt;
                • leverings problemen die niet ondenkbaar zijn in deze vreemde tijden;
                • het kan inderdaad zijn dat er een bezuinigingsronde over het plan heen gaat, dat zit hem vaak inderdaad zoals Kevjoe zegt in de afwerking. In het technische gedeelte en de afwerking van een gebouw zitten veruit de meeste kosten;
                • er zijn dusdanig fundamentele wijzigingen in het plan doorgevoerd dat tekenwerk en voorbereiding op de schop moeten. Dit lijkt mij overigens zeer onwaarschijnlijk;
                • het kan ook een bewuste keuze zijn geweest om de fundering/kelder voor de bouwvak gereed te maken terwijl de rest van de voorbereidingen nog plaatst vinden en afgemaakt worden. Ik ben geen werkvoorbereider/uitvoerder, dus ik heb geen idee waarom dit evt. een kostenbesparende methode zou kunnen zijn, wellicht kunnen ze hierdoor hun deadline makkelijker halen (dit is puur speculatie van mijzelf).