Tonnie Daarnaast zijn er dan wat geruchten dat het toch te maken heeft met aanpassingen ivm kostenbesparing, maar ik durf van deze echt niet te zeggen of dat waar is.
Het lijkt mij dat de grootste besparingen zich niet in deze fase bevinden (de ruwbouw zal toch niet zoveel meer veranderen), maar eerder in de afwerking. Tenzij ze zouden beslissen om enkele delen uiteindelijk niet te bouwen, of iets kleiners te bouwen, maar die fase is in mijn ogen wel al voorbij voor het hotel.
En qua besparingen.. ik vind het raar dat onlangs dan nog verteld werd dat er extra geld uitgetrokken werd voor de prijsstijgingen op te vangen. Dus ik vind het raar.
Wat het wel kan zijn is dat dit natuurlijk een enorm project is, en dat de werklui hun aandacht nu vooral op Danse Macabre ligt. Als de Efteling niet genoeg personeel/bouwvakkers/materiaal kan vinden, dan lijkt het mij niet abnormaal dat ze de focus eerst leggen op de bouw van Danse Macabre. Toch heb ik het gevoel dat zowel Danse Macabre als het Grand Hotel trager gebouwd worden dan ik verwacht had. Uiteindelijk is het spookslot al tegen de grond sinds november en in december begon men al met heipalen.
Om een houvast te hebben heb ik even gekeken naar Symbolica:
- Video van maart 2016:
- Video van augustus 2016:
In dezelfde periode is bij Danse Macabre eigenlijk vrij weinig gebeurd (ondertussen toch ook al 6 maand!), terwijl bijna heel het gebouw rondom Symbolica er al lag in 2016 in dezelfde periode.
Natuurlijk is het een heel andere manier van bouwen (staalstructuur vs volledig in beton), maar het gaat naar mijn gevoel bij Danse Macabre toch heel erg traag in vergelijking met andere Efteling projecten. Opvallend traag.
Dus ik vermoed dat er voor beide projecten wel vertraging opgelopen is. Wat de oorzaak mag zijn is onduidelijk voor ons, maar ik kan me inbeelden dat er ineens wel wat drukte ontstaan is op de bouwmarkt in Brabant.
Gezien enkel bestaande projecten uitvoering mogen krijgen door stikstof, vermoed ik dat dit toch wel een impact heeft gehad op de bouw. Ik kan mij inbeelden dat je als Brabantse bouwer nu iets voorzichtiger gaat zijn met een onzekere toekomst.
In nagevolg van corona zijn de orderprocessen en voorraden ook serieus onder druk gezet, maar dat is ondertussen wel terug aan het normaliseren, maar de impact op Danse Macabre en het Grand Hotel kan niet onderschat worden. Mogelijk zijn er inderdaad nog problemen bij de productie van de pre-fab onderdelen of zit de fabrikant ervan met een serieuze vertraging.
Maar ik denk wel dat we kunnen spreken dat voor beide projecten het tempo voor de Efteling vrij laag ligt.