maar het duurt nog ruim een jaar voordat het hotel opengaat, niet? Ik verwacht ook niks, maar zo iets kan prima september 2024 aangekondigd worden.
Gaat het exterieur van Fabula in de Efteling toch aangepakt worden?
Nah, 2024 dan wordt het echt 31 December Nee ik denk een vroege 2025.
Als dit een onderdeel van het project van het hotel zou zijn, bestaat er dan nu niet de kans dat het weer geschrapt is door de vertraging! Zoals andere ook al zeggen, er is nooit een harde belofte gedaan dat dit bij dit project mee wordt gepakt. Dus ik zou er niet al teveel van gaan verwachten.
Daarnaast zie ik ze inderdaad deze hamburgerdoos ook nog niet platgooien.
Wat ik wel hoop is dat ze de entree verplaatsen naar de promenade.
wh_k Een log flume lijkt me gaaf, al zie ik het niet snel gebeuren aangezien op steenworp afstand de Piraña ligt.
Dat is vast geen probleem voor het park dat alle achtbanen in 1 hoek heeft geduwt. Daarnaast zijn er eigenlijk best veel parken met hun waterattracties in dezelfde hoek bedenk ik me net
En toch... ondanks dat het zo vaak is uitgelegd... blijft het een mysterie voor me dat ze de mozaïekgevel na een paar jaar wel eventjes vervingen... maar dat ze andere 3 kanten niet kunnen.
Fabula biedt uiteraard wel mogelijkheden tot avondentertainment voor de verblijfsgasten, vooral als straks op steenworpafstand het Hotel wordt geopend. Als het park om 18:00 sluit en je met een vol hotel zit waar mensen flink wat geld voor hebben neergetikt, wil je ze ook wel wat kunnen bieden na sluitingstijd.
Japio Ik denk niet dat we snel een flying theater hoeven te verwachten. Het is bekend dat de Efteling dat concept destijds afgewezen heeft toen mack hen benaderde om samen Voletarium te ontwikkelen.
Dat sluit niet uit dat ze het type attractie niet willen.. maar na DVH kan ik me voorstellen dat ze liever niet weer opnieuw iets willen ontwikkelen. Als ze dan alsnog zoiets willen, kunnen ze voor een andere fabrikant gaan. Of alsnog voor Mack kiezen nadat hun systeem zich uitvoerig bewezen heeft.
Je kunt best iets magisch maken van een Flying Theater. Zeker als je een beetje out of the box denkt. Veel van die dingen hebben gewoon een te klein scherm. Dat is al iets wat de Efteling kan aanpassen. Verder kun je nog best veel met externe effecten doen. Wellich iets met een animatronic die uit het dak naar beneden zakt.
Zelf zou ik overigens eerder kiezen voor een soort flying theater in een daadwerkelijke flying positie.
Ik zou het ook wel gaaf vinden als ze dit zouden meetrekken in het thema Hartenhof. Het ligt tenslotte direct aan de pardoes promenade. In de toekomst zouden ze dit eventueel kunnen uitbreiden met extra huisjes langs de promenade om de wereld Symbolica wat beter tot zijn recht te laten komen. De poort naar Danse Macabre via de pardoes promenade kan dan ook afgesloten worden (mocht dat niet al gebeuren nu er geen doorgang meer komt).
Voor het interieur zouden ze bijvoorbeeld ook de volledige ruimte kunnen gebruiken als een gebied voor de kleintjes met ook kleine infills indoor. Denk hierbij aan Ariel’s playground in Tokyo Disney.
Coasterfrenzy maar na DVH kan ik me voorstellen dat ze liever niet weer opnieuw iets willen ontwikkelen.
Uh, Danse Macabre is een nieuw prototype wat Intamin in samenwerking met de Efteling heeft ontwikkeld? Daarnaast zijn er inmiddels genoeg bouwers van Flying Theatres
- Bijgewerkt
Maar een film die niet bestaat uit echte beelden, zoals de meeste flying theaters nu, zal veel te duur zijn om te laten animeren als je een beetje kwaliteit wil halen. Hoe gaaf een flying theater ook is, de ervaring is te weinig onderscheidend voor de Efteling, het concept te weinig verhalend en er is te weinig in te brengen met karakters.
Ik denk ook dat je om Fabula om te bouwwen naar een flying theater haast evenveel geld kwijt bent als de bouw van een nieuw exemplaar. De techniek moet immers in een bestaand gebouw gepast worden. Het is niet dat ze de projectietechniek of het filmdoek kunnen hergebruiken. Qua soort locatie in de Efteling is de plek ook uniek, als overdekte horeca + speelgelegenheid. Daar kunnen ze nog wel op teren.
Dat de buitenkant aangepast kan worden, staat daar natuurlijk los van. Dat kunnen ze prima doen door niet voor een berg, maar voor een rotsgebied te gaan zoals je vindt in Duitsland/Luxemburg.
de vraag is alleen, waarom hebben ze dat tot nu toe niet gedaan?
- Gaat Fabula niet lang genoeg mee om een investering aan rotswerk, watervalletjes te verantwoorden?
- Komt zo'n aankondiging van rotswerk alsnog eind 2024, voor het volgende winterseizoen?
- De Efteling heeft het geld nodig voor de uitbreiding op strookrijk/ de Corona heeft de reserves teveel aangetast?
- Het is gewoon geen prioriteit?
- Bijgewerkt
Teddy_Ruxpin Gaat Fabula niet lang genoeg mee om een investering aan rotswerk, watervalletjes te verantwoorden?
Dat lijkt me (nu) de overweging niet, immers is het gebouw altijd zo geweest en staat het er inmiddels al meer dan 20 jaar. Door de kaalslag bij Max & Moritz en het Hotel valt het nu alleen meer op. Ik gok dat een scenario is dat men gewoon weer wacht en verwacht dat de bomen gaan groeien.
Komt zo'n aankondiging van rotswerk alsnog eind 2024, voor het volgende winterseizoen?
Dat weten we pas als de aankondiging komt.
De Efteling heeft het geld nodig voor de uitbreiding op strookrijk/ de Corona heeft de reserves teveel aangetast?
Een dikke aankleding van de loods is natuurlijk een lastige investering om te verantwoorden. Je kunt het niet promoten, het biedt geen nieuwe ervaring en er zal geen extra bezoeker op afkomen. Het zal niet zo zijn dat het geld er 'niet' is, maar het wordt blijkbaar niet als hoge prioriteit gezien. Overigens zijn er sinds de aankondiging van het Grand Hotel al wel sterke geruchten dat men dat als 'excuus' wil gebruiken om de loods af te werken. Echter, wat de precieze status van het Hotelproject is weet ook niemand, dus wellicht dat dergelijke dingen alweer geschrapt zijn.
Het is gewoon geen prioriteit?
Zie vorige
Overigens kun je zo'n aankleding wel als project vermarkten. Als ze de ruimte vinden om bijvoorbeeld nog een soort klimparcours te integreren in een rotsgebied. Dat zou je weer wel kunnen zien als attractie, waardoor de investering wat relevanter wordt.
Het blijft gewoon spijtig dat men in een tijdspanne van vijf jaar drie dominante attracties in deze hoek sloopt en er een andere invulling aan geeft, er een belangrijke trekker naast zet en er totaal geen gebiedsvisie was hoe deze belangrijke hoek van het park kon worden herontwikkeld. Met als resultaat twee matige attracties vooralsnog, met een gebouw wat al 21 jaar een doorn in het oog is en - hopelijk - 1 goede attractie.
- Bijgewerkt
heel zonde idd, dit had een schitterend (mini) themagebied kunnen worden met 3 a 4 attracties ipv 3 losstaande attracties die niks met elkaar te maken hebben
(ik bedoel, het kan nog steeds mooi worden, maar betere samenhang was mogelijk geweest)
Ik heb me ten tijde van de Bob eigenlijk nooit gestoord aan Pandadroom. Je zag de lelijke kant van het gebouw enkel langs de Aquanuravijver. Helaas lijkt er onnodig veel gekapt bij de bouw van M&M.
Japio Ik denk ook dat je om Fabula om te bouwwen naar een flying theater haast evenveel geld kwijt bent als de bouw van een nieuw exemplaar. De techniek moet immers in een bestaand gebouw gepast worden. Het is niet dat ze de projectietechniek of het filmdoek kunnen hergebruiken. Qua soort locatie in de Efteling is de plek ook uniek, als overdekte horeca + speelgelegenheid. Daar kunnen ze nog wel op teren.
Het zal vrijwel altijd beter zijn om fabula te slopen en er iets nieuws voor terug te zetten. Qua prijs zal het niet heel veel schelen, maar dan kun je tenminste wel een fatsoenlijke hal neer zetten en meteen ook de hal goed aankleden.
Ook gezien het hoogteverschil (instapplatform) zie ik een Flying Theater écht niet in het huidige gebouw passen.
Japio het concept te weinig verhalend en er is te weinig in te brengen met karakters.
Je kunt juist enorm veel doen met verhaal en karakters in een Flying Theater. Tot nu toe is dat weinig gedaan in de prakijkt, maar je kunt echt wel veel kanten op ermee. Is gewoon een kwestie van een stukje creativiteit van het team dat de attractie bouwt. Bijvoorbeeld het Flying Theater van Doha Quest heeft echt wel een goed stukje storytelling.