Eftelingpanda o.a een speciaal spookslot weekend had de sluiting 1 weekend later gedaan en had dat weekend gebruikt voor een exclusieve (avond)openstelling van het slot (24 uur open bijvoorbeeld) entertainment er bij eetkraampjes en alleen speciale editie van het boek (gesigneerd door Eftelingers van het eerste uur bijvoorbeeld), een veiling van exclusieve slot onderdelen / decoor stukken met de opbrengst voor Villa Pardoes, gegarandeerd dat zo'n avond kassa was geweest.
Dit is precies die ‘entitlement’ waarover ik het al eerder had: fans die alleen maar méér willen.
Er is ruimschoots van tevoren aangekondigd dát het Spookslot gaat verdwijnen en later ook wanneer. Iedereen heeft ruim voldoende tijd gehad om zijn laatste bezoek(en) te plannen. Er zijn veel parken (waaronder ook Disney) die dat niet eens doen, maar die een attractie onaangekondigd sluiten.
We krijgen een boek (ja, de verkrijgbaarheid was slecht geregeld, maar het boek zelf is zeer de moeite), een Youtube video met details die we nooit eerder zagen en het team van De Vijf Zintuigen is in samenwerking met de Efteling bezig met een documentaire. Dat zal denk ik geen megaproject als de Fata-documentaire worden, maar toch. Daarnaast is er nog de pin en kunnen tweeduizend mensen het Slot nog een keer ‘s nachts bezoeken.
Waarom is het boek an sich niet genoeg maar moeten er handtekeningen in? Waarom moeten decorstukken geveild worden? Gaan fans die minder te besteden hebben dan niet klagen over oneerlijkheid? Zijn we dan opeens niet bang meer voor Marktplaats-misbruik door nepfans? Het levert alleen maar gedoe op. En uiteindelijk geven we de Efteling er weer de schuld van 🙂
Het grootste deel van het Spookslotdecor is geverfd piepschuim. Alle interessante figuren en decorobjecten zal de Efteling waarschijnlijk goed bewaren. Hopelijk zien we er een paar terug in het Museum en wellicht zelfs in Danse Macabre. Verder zie ik ze liever in het Efteling-magazijn dan in het huis van een fan met een dikke portemonnee.