Ik vind 't qua verdienmodel best wel interessant. De waarde van een bezoek bepaal je uiteindelijk als park zelf. Als de gemiddelde prijs van een bezoek daalt omdat een toenemend aantal bezoekers je park veel bezoekt met een relatief goedkope kaart, dan snap ik wel dat een park dit durft te proberen. Ik ben er geen fan van, maar ik snap 't.

Jammer dat ze tot dit besluit zijn gekomen. Ondanks dat het voor mij ruim 2 uur rijden is naar Brühl, heb ik de afgelopen twee jaar veel plezier beleefd met mijn clubkaart. Twee keer voordringen en leuke kortingen op eten en drinken en souvenirs waren erg mooi meegenomen.

Het probleem van reserveringen die niet op komen dagen zou natuurlijk makkelijk op te lossen zijn door de reservering ook daadwerkelijk te koppelen aan een clubkaart (om na 2 no-shows de pas te blokkeren bijv.).

Ik begrijp niet dat ze de stekker er uit trekken, een abonnement is toch een mooi middel om zowel je fans als de plaatselijke bevolking aan je park te binden.

  • Tim vindt dit leuk.

Qua verdienmodel denk ik wel goed voor Phantasialand, dat ze niet aardig zijn tegen fans dat is wat anders en dat betreur ik

En opnieuw een bewijs dat van het gemoedelijke Phantasialand van voorheen niets over is.

  • Tim vindt dit leuk.

Ik was ook abonnementhouder van het park, maar eerlijk gezegd vind ik dit wel beter voor de beleving van het park. Het zal toch gemiddeld genomen rustiger in het park zijn en daar betaal ik graag wat meer voor. Zeker gezien de kleine oppervlakte kan het park soms erg druk aanvoelen, ook al zijn de wachtrijen niet al te lang.

Ik snap dat het voor een park met zo’n klein oppervlakte een keuze is die gemaakt wordt, maar het is voor een vaste bezoeker/fan toch wel erg zuur. Hadden ze niet gewoon de prijs flink omhoog kunnen gooien?

Wat communicatie betreft blijft Phantasialand ook een vreemd park. Bedenk de landelijke ophef eens als de Efteling dit zou doen 😅

Mark Met je Efteling abonnement heb je dit jaar gewoon weer eenmaal gratis toegang tot Europapark.

  • Mark heeft hierop gereageerd.

    Frank Met je Efteling abonnement heb je dit jaar gewoon weer eenmaal gratis toegang tot Europapark

    Weet ik.

    Maar ik schreef dan ook dat je met een Efteling abonnement of EP abonnement geen toegang meer hebt tot PHL. 😉

    Ik begrijp het wel. Ik ben zelf verantwoordelijk voor het afschaffen van een zwemabonnement. Dat leverde ladingen kritiek op. Maar de reden om dit te doen was dat op basis van analyse bleek dat de inkomsten via abonnementen ver achter bleef bij de kosten. Daarnaast was er sprake van een mate van verdringing van de niet-abonnementhouders.

    Toch wel héél oud nieuws dit..

    Jammer, maar ergens wel begrijpelijk. Het park is klein en trekt in principe genoeg volk. Ik kan me voorstellen dat ze dan liever een betalende bezoeker hebben, dan een Abo-houder die komt "freeloaden".

    EP heeft om eigenlijk dezelfde reden al een zilver en goud abo opsplitsing gemaakt. Het grote gros van de abo houders zal daar ook voor Zilver kiezen, om zo de dagen op te vullen waar het toch al wat minder druk is.

    Het zou me niet verbazen als meer parken hun abonnementen aan banden gaan leggen.

    PHL is de laatste jaren steeds meer richting "premium" aan het gaan. Horeca wordt aangepakt en er komt horeca van beduidend beter niveau terug. De prijzen die je betaald zijn daarmee ook een stuk hoger. Dat wordt ook doorgevoerd in de rest van het park. Van de ene kant heb ik wel respect voor dit streven naar top-kwaliteit.. van de andere kant vind ik het ook jammer dat een dagje PHL zo onbetaalbaar wordt voor veel mensen.

    Overigens zijn ook de kortingsacties gestopt, zoals 2x betalen 1x pret, of de goedkopere tickets via Social Deal, Groupon etc. etc. De enige manier om nu nog korting te krijgen is doordeweeks gaan en op tijd boeken.

    Dus Phantasialand zegt gedag tegen hun trouwste bezoekers. Abonnementhouders zijn degenen die bij elk kappersbezoek, op elke verjaardag en bij elke visite wel weer even over je park praten. Abonnementhouders zijn degenen die zo gek zijn om nieuwe souvenirs te kopen ook al hebben ze al een hoop van die rommel. Abonnementhouders proberen zoveel mogelijk dingen in je horeca uit.

    Nee, ik begrijp dit besluit niet of het park barst zo uit zijn voegen qua ruimte dat ze niet anders konden ...

      Duurt niet lang of Disneyland parijs gaat dit ook doen.
      Want dat park moet en zal op alles duur zijn..

      • gjee vindt dit leuk.

      Pretparkgenot Dus Phantasialand zegt gedag tegen hun trouwste bezoekers. Abonnementhouders zijn degenen die bij elk kappersbezoek, op elke verjaardag en bij elke visite wel weer even over je park praten.

      Ik denk dat je de invloed van abonnementhouders overschat op Truus uit Delft / Katrina aus Düsseldorf.

      Pretparkfans zijn ook erg veeleisende klanten. Dat kan ook lastig zijn voor een park. Ben wel bang voor een zwart gat voor alle PHL bloggers.

        Ze zullen er wel over nagedacht hebben. We gingen normaal met die actie van 1x betalen en 2x gaan. Over de 5 tientjes betalen voor dit park vind ik zonde van het geld. Met Taron en Black Mamba hebben ze wereldklasse in huis wat betreft achtbanen. En FLY ga ik binnenkort doen want een bezoekje staat gepland gelukkig. Maar dit zal voorlopig wel één van de laatste bezoekjes zijn. Phantasialand wordt zo een beetje de Rivella van de pretparken; een beetje vreemd, maar wel lekker. Beetje in de zin van; apart zo zonder abonnementhouders, maar wel vet park. Want al met al heb ik er me nooit verveeld.

        Niek heeft de titel veranderd naar Phantasialand stopt met abonnementen .

        Pretparkgenot Ik denk dat Phantasialand hier echt wel over nagedacht heeft. Mijn vermoeden is dat ze gezien hebben dat de inkomsten per bezoek bij abbonementhouders ver achter blijft op dat van de overige bezoekers. Als je dan zoals Phantasialand met wat krappe ruimte zit moet je de afweging maken of het de moeite waard is om die groep binnen te halen of dat het interessanter is om je te richter op bezoekers met een hogere spendering per bezoek. Immers, meer bezoekers betekend ook meer personeel, meer slijtage etc. Liever dan je geld halen uit mensen die meer opbrengen en die zo een betere dag bezorgen.

        Ik ben ontzettend benieuwd wat deze stap met de bezoekersaantallen en omzet doet. Ik zie het namelijk nog wel gebeuren dat meer parken dit voorbeeld gaan volgen.

        Ze lijken de weg in geslagen van Europapark. Ik heb nog nooit een kortingsactie van Europapark kunnen vinden voor goedkopere kaartjes. Hun redenatie is dat ze kwaliteit bieden en zelf vinden dat ze de gevraagde prijs waard zijn en ergens kan ik dat wel waarderen. Bij PHL vind ik dat eigenlijk ook dat door acties zoals 2 dagen voor de prijs van 1 of deals via social deals of dergelijke websites zichzelf te kort doen. Ze hebben inmiddels qua theming en attracties een van de hoogste niveaus van Europa binnen hun parkmuren en in mijn ogen zijn ze de gevraagde prijs dan ook meer dan waard.
        Het is qua oppervlakte een klein park, kunnen niet heel veel aan bezoekers spreiding doen door langere wandelwegen zoals bijv een Efteling. Ze moeten heel compact en duur bouwen dus snap dat je dan liever een kleine aantal goed betalende bezoekers hebt dan grote getalen bezoekers die minder betalen. Wellicht is inderdaad wat EP nu doet met hun verschillende rangen abonnementen met blockout dates een betere optie, wie weet komen ze er na 2 jaar proberen op terug en introduceren zo een dergelijk systeem. Jammer voor ons als pretpark fans maar ik snap het wel.

        Ik vrees dat het aantal trip reports en updates vanuit het park nog drastisch zal dalen.

          Njit Ben wel bang voor een zwart gat voor alle PHL bloggers.

          Volgens mij ligt phantasialand hier niet wakker van 😉

          Tim Ik vrees dat het aantal trip reports en updates vanuit het park nog drastisch zal dalen.

          Updates misschien wel, maar hoe vaak zien we nu in de praktijk updates vanuit bezoekers van dit park? En abonnementhouders schrijven ook nauwelijks trip reports is mijn ervaring (helaas!).

          PHL maakt denk ik de omslag van "zoveel mogelijk bezoekers", en daarmee hoog in allerlei ranglijsten staan, naar "zoveel mogelijk opbrengst per bezoeker" en een goede ervaring bieden aan die bezoekers. Ik begrijp die mentaliteitsverandering wel. Misschien is het wel gedreven door Corona, maar meer bezoekers is niet altijd beter - zeker niet voor de operations van het park. Een bezoeker die in de rij voor een attractie staat, geeft niets uit. En als ik eerlijk ben: ik denk dat abonnementhouders misschien relatief veel uitgeven in de horeca maar reguliere bezoekers moeten ook eten en drinken, dus dat verschil zal niet groot zijn. Per bezoek denk ik dat niet-abbo-houders veel meer uitgeven aan souvenirs dan de mensen met een abbo en dat maakt echt een verschil. Per bezoek verdienen ze vast meer aan de reguliere bezoekers. Daar staat tegenover dat de abonnementhouders ook ambassadeurs zijn van je park en daarmee iets bijdragen aan de marketing, maar dat is veel lastiger te kwantificeren... En als je doel niet meer is om zo veel mogelijk bezoekers te trekken, dan is die ambassadeursrol ook weer wat minder belangrijk.

          Ter illustratie: als mijn neefje naar het Dolfinarium of de Apenheul gaat, komt hij thuis met een knuffel van een aap of een dolfijn. Een leuke herinnering aan een leuke dag weg! Zo eens in de twee, drie weken gaat mijn neefje met z'n ouders een paar uurtjes naar Aquazoo en dat heeft de afgelopen drie jaar precies één knuffel opgeleverd. Het is minder bijzonder en ze geven er per bezoek weinig uit (soms zelfs niets, ook niet aan horeca).

          Ik vind het ontzettend sneu voor de abonnementhouders die vaak naar PHL gaan. Hun hobby sneuvelt op deze manier. Maar vanuit het park geredeneerd vind ik het niet gek.