Tim Ik vrees dat het aantal trip reports en updates vanuit het park nog drastisch zal dalen.
Updates misschien wel, maar hoe vaak zien we nu in de praktijk updates vanuit bezoekers van dit park? En abonnementhouders schrijven ook nauwelijks trip reports is mijn ervaring (helaas!).
PHL maakt denk ik de omslag van "zoveel mogelijk bezoekers", en daarmee hoog in allerlei ranglijsten staan, naar "zoveel mogelijk opbrengst per bezoeker" en een goede ervaring bieden aan die bezoekers. Ik begrijp die mentaliteitsverandering wel. Misschien is het wel gedreven door Corona, maar meer bezoekers is niet altijd beter - zeker niet voor de operations van het park. Een bezoeker die in de rij voor een attractie staat, geeft niets uit. En als ik eerlijk ben: ik denk dat abonnementhouders misschien relatief veel uitgeven in de horeca maar reguliere bezoekers moeten ook eten en drinken, dus dat verschil zal niet groot zijn. Per bezoek denk ik dat niet-abbo-houders veel meer uitgeven aan souvenirs dan de mensen met een abbo en dat maakt echt een verschil. Per bezoek verdienen ze vast meer aan de reguliere bezoekers. Daar staat tegenover dat de abonnementhouders ook ambassadeurs zijn van je park en daarmee iets bijdragen aan de marketing, maar dat is veel lastiger te kwantificeren... En als je doel niet meer is om zo veel mogelijk bezoekers te trekken, dan is die ambassadeursrol ook weer wat minder belangrijk.
Ter illustratie: als mijn neefje naar het Dolfinarium of de Apenheul gaat, komt hij thuis met een knuffel van een aap of een dolfijn. Een leuke herinnering aan een leuke dag weg! Zo eens in de twee, drie weken gaat mijn neefje met z'n ouders een paar uurtjes naar Aquazoo en dat heeft de afgelopen drie jaar precies één knuffel opgeleverd. Het is minder bijzonder en ze geven er per bezoek weinig uit (soms zelfs niets, ook niet aan horeca).
Ik vind het ontzettend sneu voor de abonnementhouders die vaak naar PHL gaan. Hun hobby sneuvelt op deze manier. Maar vanuit het park geredeneerd vind ik het niet gek.