Ronny Al met al wel zeer misleidend en onnodig veel paniek veroorzakend, maar dat schijnt er tegenwoordig bij te horen.

We gaan offtopic, maar de korte termijn politiek van de afgelopen decenia is inmiddels wel gebaat bij dit soort acties want behalve roepen dát we in 2030 dit of dat willen bereiken is er verder niet echt een (Delta) plan hoe dit aan te pakken. De 'het komt wel goed' mentaliteit van Rutte hebben we écht niet meer nodig in deze tijd van snelle verandering. En die urgentie is er in de energietransitie wél; structuur, visie en planning moeten we weer naar toe maar op korte termijn ook veel flexibiliteit in bijvoorbeeld regelgeving.

Overigens klopt het dat dit een bericht van TenneT is, maar het is een doorsijpeling vanuit de aanvragen en problemen op lokaal netwerk van de onderliggende netbeheerders. Daar is het al lang nodig zéér tijdig je aanvraag in te dienen en achter aan te gaan (voldoende ervaring vanuit het Spoorse met 400Volt en 10kV aansluitingen). Maar ook daar komt een 'nee' steeds vaker voor wat echt projectrisico's zijn of een uitbreiding wel door kan gaan of op zijn minst niet ernstig vertraagd.

Maar goed; ik was gewoon nieuwsgierig óf dit vertraging oplevert. Ik ga er vanuit als Toverland eenmaal iets aankondigt het project qua voorbereiding dermate gevorderd is dat er ook wel duidelijkheid is over de stroomtoevoer. En mochten het straks voornamelijk speeltuin achtige elementen zijn, zal het misschien nog meer meevallen (op dit vlak dan 😉 )

Ronny Enexis zelf heeft ook aangegeven dat het stroomnet vol zit voor grote bedrijven, verzoeken groter dan 3×80 ampère worden op een wachtlijst gezet en kunnen pas aangesloten worden als er ruimte is. Een gewoon huishouden en klein bedrijf zouden hier geen probleem mee hebben, maar ik denk dat in Toverland wel meer stroom verbruikt wordt voor een attractie dan een koelkast, magnetron, enz. Dus het is wel zo dat er problemen komen op de elektriciteitsnet en markt. Maar of dit Toverland of de Efteling (gelukkig wel op tijd zelf een zonneveld aangelegd) treft is enkel te zeggen door mensen die bij TenneT en Enexis werken.

Mark Oh haha ik zie dat er iemand net wat sneller was met tevens een reactie.

Ik hoorde dat Intamin nog een order voor een Dome Ride heeft staan waarvan de koper nog niet aangekondigd is. Mischien leuk voor Toverland, met een soort verlaten klooster waarbij de doden tot leven komen en muziek maken.

Achtbaanpakker
      Dit idee lijkt wel heel veel op spookslot. Echter dit past ook niet in het thema en een idee van een ander park gebruiken is niet gebruikelijk

Nu we toch aan het fantaseren zijn over wat Toverland voor ons in petto heeft dacht ik: Laten we eens kijken naar de oorspronkelijke plannen voor dit gebied.

In 2012 lekte er al een concepttekening uit van een groot themahotel inclusief bootvaart achter de noordelijkste visvijver. De opening voor het hotel stond destijds gepland voor het jaar 2014 - in een doorontwikkelde vorm van de onderstaande uitgelekte ontwerptekening. Uiteindelijk is dit niet gerealiseerd voor 2014. Eenmaal in 2014 ging men uit van het openingsjaar 2018 samen met de opening van de nieuwe attracties. Ook toen is het middeleeuwste kasteel met hotel en wellness er niet gekomen.

https://www.looopings.nl/weblog/1595/Toverland-baalt-van-uitgelekte-tekening.html

In 2017 werd bekend dat Toverland inderdaad een nieuw middeleeuws gebied ging bouwen. De destijds gecommuniceerde grote achtbaan en attractie voor het uitzicht verrezen - het hotel bleef slechts een plan. De legende van Koning Arthur kreeg plek in het park in de vorm van het in de nevelen verborgen eiland 'Avalon'. Merlijn de Tovenaar maakte zijn intrede in het park met o.a. The Flaming Feather, Excalibur, wing coaster Fenix en bootjesride Merlin's Quest. In tegenstelling tot de tekeningen uit 2012 varen de bootjes van bootvaart Merlin's Quest niet over de tweede visvijver of onder een hotelgebouw door.

Begin 2021 kwam Theme Park Science met een live uitzending waarbij Toverland hoofdontwerper Peter van Holsteijn te gast was. In deze aflevering kregen wij een zéér interessante kijk in een plan voor een indeling voor de visvijvers. Deze plannen had Toverland dus vóór het plan van Avalon in de huidige vorm.

Hier zien wij onder andere dat Merlin's Quest aanvankelijk een Gondoletta-achtige draaischijven 'tow boat ride' zou worden. Merlin's Quest is uiteindelijk een 'free flow boat ride' van Mack geworden. Ook opvallend is het feit dat de boat ride niet één maar twee opstations zou kennen. Eén van de draaischijven ligt in 'De Magische Vallei' - een uitbreiding van De Magische Vallei waar nu het opstapstation van Merlin's Quest is. De andere draaischijf ligt achter de noordelijke visvijver bij het kasteelvormige hotelgebouw in een gebied genaamd 'The Endless Gardens'.

Bezoekers van de boat ride zouden tijdens de rit de zones 'The Swamp Lands', 'Merlin', 'The Endless Gardens' en 'Dragon Bay' passeren. Opvallend is dat één van de zones die we op de tekening zien onleesbaar is gemaakt. Kennelijk mogen we het thema van die zone niet weten. Het betreft de zone achter de noordelijke visvijver waar een gebouw - erg gelijk aan de uitgelekte hoteltekening uit 2012 - ingetekend staat.

In de zone 'Merlin' kunnen gasten het kasteeltje van Merlijn betreden via een passage in de rotsen. Uiteindelijk is de passage met de rotsen gerealiseerd.
      Het kasteel werd echter versimpeld tot de toren van Merlijn en kreeg een organisch uiterlijk.

In de catacomben van het kasteel zouden bezoekers Merlijn in levende lijve tegenkomen terwijl hij aan het brouwen is met een toverketel - dit lijkt erg op de tweede scène van Merlin's Quest genaamd 'Room of Wisdom' - alleen zonder de magisch zwevende boeken en vogelkooi.

Er waren plannen voor een walkthrough-attractie in Merlijn's kasteel boven de kleine darkride scène van de boat ride. Bezoekers zouden via wenteltrappen af kunnen dalen naar een 'diorama' en zicht hebben op de scène met Merlijn en de passerende boten (een beetje zoals het doorkijkje bij De Zes Zwanen in de Efteling).

De darkride werd uiteindelijk een stuk groter dan aanvankelijk gepland met meerdere scènes.

Verder is het opvallend dat de tekening van Peter van Holsteijn in Theme Park Science een héle grote achtbaan - die mij doet denken aan een hyper coaster - laat zien. Het station is gelegen in de zone 'The Evil Sand Witch'. Ik wist dat er vóór de wing coaster sprake was van een inverted coaster en dat er gedacht is aan een flying coaster - de laatste scheen men niet geschikt te vinden maar een hyper coaster in Avalon was echter nieuw voor mij, of het moet een hele uitgestrekte inverted coaster geweest zijn.

Buiten de attractiegebieden ligt er ook nog de zone 'The Forbidden Forest' - hier vinden we nu de loopbruggen en de laatste bochten van Fenix.

Peter van Holsteijn leek te willen zeggen dat de oranje bolletjes 'infill attracties' zouden worden - helaas werd hij toen onderbroken uit enthousiasme. Voor dit project had dat verhaal dan wel weer interessant geweest - want Avalon krijgt infills. Ik gok dus dat hij wilde zeggen dat de oranje bolletjes infills hadden kunnen worden.

Met bovenstaande niet uitgewerkte elementen die er ooit waren voor Avalon en de dingen die we zéker weten kunnen we toch mooi fantaseren over de toekomst van Avalon.

We weten dankzij het Toverland blog dat er een element uit Merlin's Quest gesneuveld is, een element met schaduwen welke in de Avalon uitbreiding ruimte zal krijgen. Ook weten we dankzij de blog dat er meer gedaan zal worden rondom Arthur's Tournament Training.

Deze oude overzichtstekeningen waren uit een vroeg stadium in de ontwikkeling van Avalon - maar wél na de ontwikkeling van de Magische Vallei. Veel hiervan is logischerwijs gesneuveld, dit was natuurlijk veel te groots. Toch blijf ik het apart vinden dat die zone achteraan doorgestreept was. Zouden er ideeën uit dit stadium terugkomen in de uitbreiding? Komt die zone bij dat kasteel er nou toch of niet? En wordt het als het er komt nog wel een hotel of niet?

Pretparkgenot Fantastisch die opsomming die je gemaakt heb met de nodige research. Heerlijk om te lezen en om te speculeren over toekomstige plannen. Bedankt daarvoor (dit soort dingen vind ik een van de leukste dingen om voorbij te zien komen).

Volgens mij als we de laatste toekomst plannen van toverland erbij nemen middels het bestemmingsplan:

Dan kun je zien dat Avalon in fase 5 is gepositioneerd. Je ziet ook dat fase 5 is doorgetrokken tot ongeveer driekwart van de vijver die nu buiten Avalon valt. Die komende uitbreiding zal deels gaan plaatsvinden achter die vijver (die nu buiten het huidig gerealiseerde gebied valt). Volgens mij is die grond ook al van Toverland want dit is ook de plek waar tijdens Halloween The Witchers forest is gevestigd.

Je ziet ook dat het gebied boven fase 5 is gereserveerd voor een Hotel resort area, ik denk dat die plannen voor dat gebied blijven en ook op die plek uiteindelijk gerealiseerd gaan worden.
        Het staat er heel specifiek neergezet en zeker gezien de aanvraag om het bestemmingsplan te wijzigen. Als dat rond is moeten ze zich daar ook aan houden.
        Dat betekend dat het gebied wat ze voor een bepaalde bestemming gereserveerd hebben ook ingevuld moet worden met een bestemming die in het plan omschreven staat.

Ik denk wel dat het een heel mooi zichtpunt zal zijn als je Avalon in loopt en in de verte het hotel ziet staan in de vorm van een kasteel. Dat zou echt iets toevoegen in het gebied.
        En daarbij is die plek aan het water wel het mooiste plekje waar je het hotel kunt neerzetten. Ik kan niet anders bedenken dat dat de locatie gaat worden voor het hotel. Niet alleen als zichtpunt voor Avalon maar ook voor het uitzicht die je in het hotel gaat hebben + dat het gebouw dan aan het water ligt, wat zeker iets toevoegt.

Verder interessant wat jij zei over het element met schaduwen, daar ben ik wel benieuwd naar of ze dit alsnog gaan toevoegen.

JRS Je ziet ook dat het gebied boven fase 5 is gereserveerd voor een Hotel resort area, ik denk dat die plannen voor dat gebied blijven en ook op die plek uiteindelijk gerealiseerd gaan worden.
          Het staat er heel specifiek neergezet en zeker gezien de aanvraag om het bestemmingsplan te wijzigen. Als dat rond is moeten ze zich daar ook aan houden.
          Dat betekend dat het gebied wat ze voor een bepaalde bestemming gereserveerd hebben ook ingevuld moet worden met een bestemming die in het plan omschreven staat.

Ja en nee.
          Het klopt dat een gebied ingericht moet worden volgens de bestemming die er aan gegeven is in het bestemmingsplan. Daar kan je wel vanaf wijken overigens, maar dat betekend een uitgebreide procedure vergunningaanvraag met lange beslistermijn.

Daarnaast is dit gebied óók aangewezen als locatie voor verblijfsrecreatie (een hotel), hier mogen daarnaast gewoon attracties gebouwd (met, gezien dichter bij natuurgebied) de voorwaarde dat dit geluidsbeperkende attracties moeten zijn.
          Toverland kan er altijd voor kiezen hier geen hotel te bouwen.

In de aanvraag voor het nieuw bestemmingsplan tenslotte, is voor dit gebied niet in alle varianten nog verblijfsrecreatie aangevraagd. Toverland is dus helemaal niet zo zeker meer dát hier het hotel komt.

Buiten dat lijkt me dat hotel voor nu niet aan de orde (wat je zelf ook aan geeft).
          Ik verwacht nog steeds niet dat deze uitbreiding van 4 attracties echt heel groots is. Hooguit 1 grotere flatride, maar ik zie van de 4 attracties er zo maar 2 een speeltuin-achtig karakter hebben.

Pretparkgenot Die inverted die eerst was ingetekend en zou een soort hyperinverted worden, er is ook een concept art van terug te vinden. Je kan het ook zien aan de vuurvogels die daarvoor vliegen.
            .

Achtbaanpakker Ik hoorde dat Intamin nog een order voor een Dome Ride heeft staan waarvan de koper nog niet aangekondigd is.

Volgens mij was ergens in het Danse Macabre topic al bevestigd dat die naar een nog onbekend park in Azië zou gaan.

Mark Waarom zou je een bestemmingsplan laten aanpassen om vervolgens niets met de gewijzigde onderdelen te doen. Dat zou een beetje raar zijn.
            Natuurlijk kun je van die functie afwijken tot een bepaalde mate, en zijn er ook andere functies van toepassing, maar gezien de eerdere plannen en de wensen van Toverland lijkt het mij vrij duidelijk dat ze die plek reserveren om later wel dat hotel daar te bouwen.

Ook als je kijkt naar de eerdere plannen, de ligging en de zichtlijnen die er nu zijn richting die plek is het voor mij een grote een indicatie dat ze Avalon met een visie hebben ontworpen waarbij in de toekomst dat hotel erbij staat.

Ze zijn vaker heel stellig geweest dat de wens om een hotel te bouwen heel groot is. Of het de meest verstandige zet is is een tweede maar die wens is er, en dan lijkt het mij logisch dat ze alvast een plek hebben gereserveerd hiervoor.

Je kunt wel stellen dat Avalon is ontworpen met oog voor de toekomst. Die grote zichtlijn zodra je het gebied betreedt, dat kan haast niet anders dan dat daar idd nog een hotel verschijnt. Combineer dat met een avond show met projecties en voila.

Gaaf overzicht Pretparkgenot , zouden we die zones die daar zijn ingetekend zoals The Forbidden Forest ooit nog terug gaan zien in toekomstige uitbreidingen als een geheel nieuw themagebied?

Overigens wijkt Toverland volgens mij niet vaak van de plannen af die ze hebben bedacht afgezien van upgrades van bestaande attracties/gebieden.

JRS In het bestemmingsplan dat Toverland voor ogen heeft is gekozen voor een flexibele indeling waarbij Toverland nog kan schuiven tussen de zones, als het goedgekeurd wordt.

mikeee De heuvels van Fenix over dat meer bieden precies een doorkijk naar die locatie waar je dan een kasteel zou kunnen verwachten. Wellicht Camelot? Het zou in ieder geval een prachtig aanzicht geven. We weten door Peter van Holsteijn dat hij ontwerpt met zichtlijnen als eerste uitgangspunt, dus het zou een logische verklaring zijn voor de layout van Fenix - die hij zelf getekend heeft.

Het enige wat ik mij afvraag is of die locatie nou wel strategisch is voor een hotel, als je de luxe hebt om je hotels bij de entree te kunnen bouwen dan snap ik niet dat ze net als bij Europa-Park achterin gepland staan. Ik denk dat ze daar zelf ook over discussiëren omdat het bedachte bestemmingsplan hier nog heel veel verschuivingsmogelijkheden in zou bieden. Een kasteel kun je echter ook gebruiken voor attracties. Wat te denken van een RES/ABC achtige dropride zoals in Legoland, Fantasiana en de London Dungeons.

Pretparkgenot Voordeel is wel dat je met een hotel op die plek je restaurant direct kunt koppelen aan The Flaming Feather. En dat uitzicht heeft toch wel iets magisch.

mikeee Het nadeel is dat Port Laguna - dat toch gebouwd is als verdeelgebied en samenkomstgebied voor slotshows - dan niet gebruikt wordt voor je hotelgasten.

Als ik op de website van Ride Engineers Switserland (RES) kijk dan zie ik dat hun boat ride model opvallend veel gelijkenissen heeft met Merlin's Quest. Zouden zij een van de potentiële leveranciers zijn geweest destijds? Of is het puur toeval?

Dan zou een droptoren van RES ook niet zo gek zijn toch? (Puur speculatie)
                      RES is het 'nieuwe' bedrijf van de oprichter van ABC Rides.

Je zou een heel gave gethematiseerde droptower kunnen maken. Zoiets is al geprobeerd door Fantasiana in Oostenrijk. Daar is een ABC Rides droptower gebruikt voor 'Knightsride Tower' - een soort verticale darkride met drop.

Pretparkgenot Het enige wat ik mij afvraag is of die locatie nou wel strategisch is voor een hotel, als je de luxe hebt om je hotels bij de entree te kunnen bouwen dan snap ik niet dat ze net als bij Europa-Park achterin gepland staan.

Juist wel, op die manier kun je de drukte verspreiden, maar kun je eventueel ook een deel van je park later open houden voor hotelgasten. Het zal me niets verbazen als de Hotel zone een soort verdeelplein wordt voor Avalon en het Fase 5 gebied.

Pretparkgenot Het nadeel is dat Port Laguna - dat toch gebouwd is als verdeelgebied en samenkomstgebied voor slotshows - dan niet gebruikt wordt voor je hotelgasten.

Ik weet nog zo net niet of Port Laguna slotshows gaat hebben. Maar als dat zo is, dan werkt dat toch nog steeds prima zo? De meeste gasten stromen naar buiten, de hotelgasten gaan naar het hotel. Wederom dus een prima manier om bezoekersstromen te verdelen in plaats van alles op één plek spaak te laten lopen.

Daarnaast heeft het hotel op die plek als voordeel dat bezoekers met de auto om het park heen kunnen en zo de verkeersdrukte wat gemeden/gespreid kan worden.

• Marvin heeft hierop gereageerd.

JRS Waarom zou je een bestemmingsplan laten aanpassen om vervolgens niets met de gewijzigde onderdelen te doen. Dat zou een beetje raar zijn.

Ik stel niet dat er geen hotel ooit komt op die locatie, ik leg alleen de feiten neer;

• Het is in het huidige bestemmingsplan geen verplichte bestemming verblijfsrecreatie, enkel op die locatie is daar de mogelijkheid toe.
                        • In het nieuwe bestemmingsplan is daar niet in alle varianten nog de bestemming verblijf.

Je was in je post erg stellig dat je niet mag afwijken van een bestemming in het bestemmingsplan, dat klopt grotendeels wel, maar er zit wel nuance in die stelling. (nl. dat in dit geval het niet alleen bestemming verblijf is en het dus ook gewoon attracties kunnen worden en je altijd af kan wijken van een bestemmingsplan met alleen veel meer gedoe qua vergunningaanvraag).

Persoonlijk lijkt het me een mooie locatie hoor voor een hotel, laat me dat duidelijk zijn, maar schijnbaar is het voor Toverland nog echt geen zekerheid. En die flexibiliteit lijkt me alleen maar slim.

Mark Jij hebt ook wel gelijk hoor, maar waarom ga je een route uitstippelen met een bepaalde visie waardoor je het bestemmingsplan gaat laten wijzigen om vervolgens de plannen die je hebt niet door te voeren. Dat is toch totaal niet logisch als je naar de geschiedenis van Toverland kijkt? Dat gebeurt alleen als hun financieel in de knel komen, of om andere redenen waardoor ze er van moeten afzien.

Het is een meerjarenplan en natuurlijk valt en staat alles met de financiële mogelijkheden of het wel of niet uitgevoerd gaat worden en kunnen ze de betreffende gebieden ook anders invullen, om wat voor reden dan ook.

Wij anticiperen op de groei en toekomst visie van Toverland, niet of Toverland het financiëel wel of niet aankan. En in die plannen houden ze naar mijn mening 100% rekening met een hotel in dat betreffend gebied. Dat is totaal geen geheim gezien de eerdere plannen/wensen van hun.

Waar ik in mijn eerdere post voornamelijk op doelde is dat ze dat gebied specifiek omschrijven als een hotel resort gebied. Dat ga je niet doen als je niet zeker bent op wat voor locatie je deze toekomstige bestemming wil vestigen. Dat is juist het doel van wijzigen van het bestemmingsplan. Dat ze alvast een route uitstippelen en die verschillende gefaseerde gebieden opdelen en grofweg bepalen wat ze op die plekken mogelijk willen gaan bouwen, zodat ze de komende jaren gestaag kunnen doorgroeien. En natuurlijk bouwen ze flexibilteit in om die gebieden ook anders in te vullen, maar dat is niet plan A van hun lijkt mij.

We wijken een beetje van het topic af zo. Het gaat hier natuurlijk over de komende uitbreiding met de 4 nieuwe attracties.

JRS Waar ik in mijn eerdere post voornamelijk op doelde is dat ze dat gebied specifiek omschrijven als een hotel resort gebied.

Om nog even één keer off topic te blijven... ja, dat doen ze inderdaad. En in de 6 andere geschetste scenario's van het bestemmingsplan komen hotels aan de westzijde of vlak naast Port Laguna te liggen. Het punt wat Mark probeert te maken is dat er verschillende scenarios zijn met verschillende locaties voor een hotel. Dat we hier nu allemaal zo focussen op een hotel aan de noordzijde van Avalon, betekent niet dat dat het scenario is wat Toverland uiteindelijk kiest (of al heeft gekozen).

• JRS heeft hierop gereageerd.

Coasterfrenzy Ik weet nog zo net niet of Port Laguna slotshows gaat hebben.

Ik vind de vuurwerkshows aan het einde van Toverland z'n avonden tot 23:00 behoorlijke slotshows hoor 😃