Dutch23 Ik wil geen broken record worden en ik denk dat ik mijn punt niet duidelijker kan maken dus ik laat het hier bij. We zijn lang genoeg off-topic gegaan en Toverland verdiend het om haar eigen shine te hebben zonder telkens met d Efteling vergeleken te worden.

Iets waar we het wel over eens zijn. Ik kijk in ieder geval op naar een succesvolle toekomst voor Toverland en ben ervan overtuigd dat zij Efteling kunnen overstijgen in kwaliteit EN succes. Nostalgie is de enige sleutelpositie die de Efteling heeft. En dan helpt het niet als je je zo kan opstellen als bv dat fans te paard vertrekken vanwege een ongecontroleerde en matige vorm van crisismanagement.

Agree to disagree dus in deze. Verder natuurlijk niks persoonlijks en wil ik ook duidelijk hebben dat we (beiden) op de bal en niet op de man spelen. 🙂

Op naar mooi klein Toverland nieuws! 😆

Jeetje, je kunt beide parken niet eens met elkaar vergelijken. Zowel qua aanbod als qua bezoekersaantallen niet. De Efteling bestaat al 70 jaar en Toverland amper 21 jaar. De een is een nationaal begrip en de ander is hard op weg om het imago te versterken.

De groei voor de komende jaren ziet er rooskleurig uit, aan de ene kant vanwege de hopelijk vele uitbreidingen die we nog mogen verwachten, anderzijds het begrip ‘Toverland’ wat bij veel Nederlanders nog niet bekend is. Mooi toch dat we hier in NL in ieder geval twee parken hebben waar we alles van kunnen volgen. En specifiek hier het kleine nieuws van Toverland 😊

beide parken hebben natuurlijk iets bijzonders, met efteling vindt ik erg leuk dat ik van het ene thema naar het andere ga, bij toverland vindt ik het leuk dat je themastische gebieden in ga. Avalon is wel leuk maar fenix is soms iets te dominerend (vooral de lifthill en de top). Maar als ze zo door blijven gaan als wat ze nu doen expedition zork heb ik alle vertrouwen erin met toekomstige projecten dat het prachtige thematische omgevingen zullen zijn.

SylvainDr Nog even hierop: ik denk niet dat nostalgie de enige key voor het succes van de Efteling is, het gaat veel dieper, want het is gewoon onderdeel van ons Nederlands cultureel erfgoed. En er worden ook elke dag vele nieuwe herinneringen gemaakt , dus die cyclus gaat door. En die is heel moeilijk te doorbreken.

Als tweede maken fans weinig uit voor een park. Fans brengen niet veel geld in het laatje, en zijn vaak heel kritisch. Het is goed om een fanbase te hebben als park, maar het is niet altijd leuk en handig zoals bij een Negen Pleinen Festijn of dat er bij elke nieuwe attractie direct een Twitter storm uitbreekt (Efteling). Bij Toverland is het tegenover gesteld eigenlijk, de fans verspreiden het merk, in plaats van dat ze het merk bekritiseren omdat ze het kennen. Later als Toverland groter is zullen ook in Toverland fans een minder grote rol spelen, deze truc zie je bij elk bedrijf.

Ook over de kwaliteit van Toverland wil ik nog wat zeggen, ik denk dat je de Efteling en Toverland als smartphones moet vergelijken. De Efteling is een beetje het high-end toestel en Toverland een sterke midrange telefoon, dat maakt ze allebei niet slecht, maar de materialen die de Efteling gebruikt zijn altijd wel premium. Toverland gebruikt altijd rotsen van Universal Rocks, de Efteling gebruikt luxere rotsen. Niet perse iets wat normale bezoekers direct merken, maar wat het product wel meer als je het grote plaatje bekijkt het een top 10 pretpark van Europa maakt.

broodje123 Toverland gebruikt altijd rotsen van Universal Rocks, de Efteling gebruikt luxere rotsen

Misschien ga ik nu iets onzinnigs zeggen maar artificial rots werk is toch niemand beter dan Universal Rocks?

Een vergelijking maken is altijd prima, maar dit begint inmiddels aardig off-topic te worden. Als iemand deze discussie wilt voorzetten nodig ik hem of haar uit een vers topic te starten met een goede openingspost hierover. Dan kunnen we hier hebben over kleine zaken rondom Toverland.

• Niek heeft hierop gereageerd.
      • Lin vindt dit leuk.

broodje123

broodje123 Ook over de kwaliteit van Toverland wil ik nog wat zeggen, ik denk dat je de Efteling en Toverland als smartphones moet vergelijken. De Efteling is een beetje het high-end toestel en Toverland een sterke midrange telefoon, dat maakt ze allebei niet slecht, maar de materialen die de Efteling gebruikt zijn altijd wel premium. Toverland gebruikt altijd rotsen van Universal Rocks, de Efteling gebruikt luxere rotsen. Niet perse iets wat normale bezoekers direct merken, maar wat het product wel meer als je het grote plaatje bekijkt het een top 10 pretpark van Europa maakt.

Deze snap ik even niet. De efteling gebruikte luxere rotsen? Momenteel is er niets beters te krijgen dan Universal Rocks!
        Bovendien als ik de wachtrij van Fenix bekijk zie ik die kwaliteit niet inde Efteling terug. Als dit de standaard wordt voor de komende uitbreidingen gaat in mijn ogen Toverland de Efteling voorbij qua kwaliteit in Theming.
        Ik snap dus niet zo goed wat je bedoeld met het zinnetje "maar de materialen die de Efteling gebruikt zijn altijd wel premium"? Bedoel je dan premium hout, of premium beton, premium staal, premium verf? Bestaat er huismerk staal en een premium merk staal? Naar mijn weten hebben ze beide "premium" merken leveranciers in attracties. Beide hebben B&M, Mack, Vekoma, etc dus wat bedoel je precies?

Sjengske Bovendien als ik de wachtrij van Fenix bekijk zie ik die kwaliteit niet inde Efteling terug. Als dit de standaard wordt voor de komende uitbreidingen gaat in mijn ogen Toverland de Efteling voorbij qua kwaliteit in Theming.

De wachtrij van Fenix is aardig, maar de eerste bocht en het einde van de rit zijn natuurlijk verre van afgewerkt.
          Wát Toverland thematiseert doen ze goed, hoewel het wel je smaak moet zijn. Zeker in Port Laguna en Flaming Feather had een ‘less is more’ aanpak in mijn ogen voor meer realisme gezorgd.
          De rotsen zijn inderdaad niet zo’n goed voorbeeld van hoe de Efteling (op punten, niet overal) meer high-end is, want het rotswerk in Toverland is prima. Een beter voorbeeld vind ik muziek: hoe eerder Toverland kan loskomen van de Imascore-eenheidsworst, hoe beter. Zou er niet ergens een lokale componist zijn die voor het park wil werken?

Noot van de redactie: ik haal graag even Michaels post aan:

Michael Een vergelijking maken is altijd prima, maar dit begint inmiddels aardig off-topic te worden. Als iemand deze discussie wilt voorzetten nodig ik hem of haar uit een vers topic te starten met een goede openingspost hierover. Dan kunnen we hier hebben over kleine zaken rondom Toverland.

Graag weer ontopic, terug naar klein Toverland-nieuws. Heb je andere zaken waar je het over wil hebben? Voel je vrij om een topic te openen. Dank voor de medewerking alvast.

Nieuwe festivalbandjes verkrijgbaar van Fēnix en Boosterbike, vergelijkbaar met de bandjes van Halloween die we afgelopen jaar zagen.

En ook de boot voor de Duikshow staat overeind. Daarnaast ook te zien dat er nieuwe vaandels zijn opgehangen in het park, waar voorheen de vaandels van 20 jaar Toverland hingen.

Progress hoe eerder Toverland kan loskomen van de Imascore-eenheidsworst

Wil hier als muziekliefhebber toch even op ingaan, want dit is ook een gevalletje van, je krijgt wat je betaald toch? In combinatie met de ontwikkeling van IMAscore als producent door de jaren heen natuurlijk. Met de muziek van bijvoorbeeld Helix, Star Trek: Operation Enterprise, en Chiapas heeft IMAscore naar mijn mening wel laten zien dat ze kwalitatief hoogwaardige muziek kunnen leveren die niet per se herkenbaar is als IMAscore. Vind de muziek in Toverland ook best goed, maar je hebt gelijk dat het IMAscore-vleugje vaak te herkennen is, behalve bij hun beste projecten dan.

Meint maar je hebt gelijk dat het IMAscore-vleugje vaak te herkennen is

Persoonlijk vind ik wel dat me dit alleen een probleem lijkt als je het vleugje IMAScore niet mooi vind. Ik vind het zelf namelijk hele mooie achtergrond muziek voor in een themagebied en ik snap zelf de afkeer tegen de wat meer standaard IMAScore muziek niet zo. Ja soms herken je bepaalde tonen in meerdere muziekstukken. Who cares. Blijft mooie themamuziek toch

10 dagen later

The_Real_Infernape Dit is oprecht een van de dingen waar ik bij dit park geregeld kritiek op heb gehad. Er is zoveel moois om te laten zien en zoveel attracties waarvan teveel mensen niet weten dat ze in Toverland staan. Ik zag dat soms te weinig terug in hun reclames. Doe gewoon een ouderwetse reclame met gave shots van je achtbanen, wildwaterbanen en familieattracties binnen. Episch muziekje. Logo, website, kaartje aan 't eind.

Begint er goed uit te zien. Zal vrouwlief een keertje aankijken of ze die kant een keertje op wil gaan met uitsluitend het ABC restaurant erachteraan. Het is toch op nog geen 45 minuten rijden van ons huis.

Correctie. Mijn huis. Over een paar maanden ons huis.

Toverland heeft een bericht geplaatst op Facebook over gratis tickets of hoge kortingen in de winter, deze winter is het park ook voor het eerst helemaal open. Voor abonnementhouders is er een kortingscode om een gratis ticket te bestellen.

Het bericht van Toverland
              Dat klinkt goed toch? 🤩 Kom je in de periode 21 april t/m 15 juli 2022 naar Toverland? Dan ontvang je een gratis(!) winterticket of een torenhoge korting! Voor het eerst is dan ook in de winter ons hele park geopend! ☃️❄️ Tip je vrienden én familie!

👉 Meer weten over deze actie? Check: toverland.com/winteractie

16 dagen later
              een maand later
              13 dagen later

Dat is fijn!

Wat zou de reden achter de lange afwezigheid zijn geweest?

Zou de revisie zo lang hebben geduurd omdat er misschien te lange levertijden zijn geweest?

Of was dit attractie type niet een probleemgeval?

Jordy Geen idee, ik weet wel dat er eerder problemen waren. 10 jaar geleden had Toverland zelfs al een keer aangekondigd dat de attractie weg zou gaan, hij staat er nog altijd.