SylvainDr Nog even hierop: ik denk niet dat nostalgie de enige key voor het succes van de Efteling is, het gaat veel dieper, want het is gewoon onderdeel van ons Nederlands cultureel erfgoed. En er worden ook elke dag vele nieuwe herinneringen gemaakt , dus die cyclus gaat door. En die is heel moeilijk te doorbreken.
Als tweede maken fans weinig uit voor een park. Fans brengen niet veel geld in het laatje, en zijn vaak heel kritisch. Het is goed om een fanbase te hebben als park, maar het is niet altijd leuk en handig zoals bij een Negen Pleinen Festijn of dat er bij elke nieuwe attractie direct een Twitter storm uitbreekt (Efteling). Bij Toverland is het tegenover gesteld eigenlijk, de fans verspreiden het merk, in plaats van dat ze het merk bekritiseren omdat ze het kennen. Later als Toverland groter is zullen ook in Toverland fans een minder grote rol spelen, deze truc zie je bij elk bedrijf.
Ook over de kwaliteit van Toverland wil ik nog wat zeggen, ik denk dat je de Efteling en Toverland als smartphones moet vergelijken. De Efteling is een beetje het high-end toestel en Toverland een sterke midrange telefoon, dat maakt ze allebei niet slecht, maar de materialen die de Efteling gebruikt zijn altijd wel premium. Toverland gebruikt altijd rotsen van Universal Rocks, de Efteling gebruikt luxere rotsen. Niet perse iets wat normale bezoekers direct merken, maar wat het product wel meer als je het grote plaatje bekijkt het een top 10 pretpark van Europa maakt.