Dutch23 Of ze bouwen iets zo unieks dat heel Nederland er juist naartoe wilt. Villa Volta is daar een mooi voorbeeld van. Zo makkelijk kun je zoiets niet afschrijven.

Dit werkt niet. Als iets niet te marketen is, is het onmogelijk om zo'n effect op te wekken. Effecten van echt een unieke uitbreiding, krijg je pas na een jaar. Dit zie je niet direct in het openingsjaar. Dit is anders als je een achtbaan opent wat makkelijk in de marketing kan worden gebracht. Villa Volta opende dan ook 26 jaar geleden toen de concurrentie nog een stuk kleiner was. πŸ˜‰

Dutch23 En om nog even verder te gaan... Al bouwt de Efteling een springkussen, dan nog zal dit overal opgepakt worden en willen mensen dit gaan zien. Die luxe heeft de Efteling nu eenmaal

Hier geef ik je gelijk in. Wat de Efteling ook opent, de bal gaat vanzelf rollen. Het is en blijft de marktleider.

Dutch23 Toverland daarentegen kan een B&M en twee themadelen bouwen en naast een handjevol pretpark fans kraaide daar verder niemand naar.

Maar dit is onzin als je het mij vraagt. Toverland zag prominente bezoekers stijging na de opening van Laguna en Avalon. Het zijn echt niet alleen pretpark fans die hier op af komen. Wellicht niet het compleet gewenste effect, maar er is groei. Dit komt omdat het merk Toverland ooit heel erg achterliep op de concurrentie (Walibi H, Efteling) en nu steeds meer een volwaardig park wordt. Dit is niet iets wat alleen pretpark fans zien hoor. πŸ™‚

SylvainDr Dit werkt niet. Als iets niet te marketen is, is het onmogelijk om zo'n effect op te wekken. Effecten van echt een unieke uitbreiding, krijg je pas na een jaar. Dit zie je niet direct in het openingsjaar. Dit is anders als je een achtbaan opent wat makkelijk in de marketing kan worden gebracht.

Universal wil graag met je praten over toen ze hun eerste Harry Potter ride opende met unieke elementen. Die wachtrij was ongekend lang. Het werkt niet roepen zonder dit te beargumenteren is natuurlijk heel makkelijk.

Nogmaals, hoezo is dit niet in de markt te brengen? Een darkride is in basis net zo goed niet een van de beste opties om in de aandacht te brengen, maar de Efteling heeft met Symbolica daarom vooral over Pardoes gecommuniceerd en niet over het ride systeem en attractie type. Daar kwam het volk net zo goed op af direct na de opening. Waar een achtbaan zoals Fenix maanden lang voor een leeg park zorgde. Ik houd het graag bij de feiten en niet bij eigen gedachte spinsels.

De vervanging van het Slot is al PR genoeg, of de vervanging nou een achtbaan, glijbaan of Dome Ride wordt. Zo wereld vernieuwd is een Dome bioscoop trouwens niet, die bestaan al jaren. Dit is gewoon een doorontwikkeling daarvan.

SylvainDr Villa Volta opende dan ook 26 jaar geleden toen de concurrentie nog een stuk kleiner was. πŸ˜‰

In die 26 jaar is er ook veel veranderd. Zo is er social media waar je met beelden heel veel kan uitleggen en laten zien wat voor een attractie het wordt. Niet voor niets zijn er making offs. Het is niet zoals vroeger dat men het alleen nog maar via een reclamespotje en een krantenartikel kan communiceren.

SylvainDr Hier geef ik je gelijk in. Wat de Efteling ook opent, de bal gaat vanzelf rollen. Het is en blijft de marktleider.

Dan kunnen we het er dus over eens zijn dat het ride systeem en de uniekheid daarvan geen effect gaat hebben op de marketing waarde en de extra bezoekersstromen die dat gaat opleveren.

SylvainDr Maar dit is onzin als je het mij vraagt. Toverland zag prominente bezoekers stijging na de opening van Laguna en Avalon. Het zijn echt niet alleen pretpark fans die hier op af komen. Wellicht niet het compleet gewenste effect, maar er is groei. Dit komt omdat het merk Toverland ooit heel erg achterliep op de concurrentie (Walibi H, Efteling) en nu steeds meer een volwaardig park wordt. Dit is niet iets wat alleen pretpark fans zien hoor. πŸ™‚

Je noemt het onzin, maar vervolgens geef je toe dat het niet het gewenste effect had. Volgens mij geef je dan ook toe dat het geen onzin is. Ik had het ook niet perse over de bezoekersstromen, die overigens toch echt wel enorm tegenvielen groei of niet, na een opening van zoveel nieuws. Ik had het over de media aandacht. En die was er gewoon niet. Terwijl een Walibi, Efteling en zelfs Slagharen met minder imposante achtbanen op de plank kan komen en wel de aandacht kan krijgen.

Dutch23 Waar een achtbaan zoals Fenix maanden lang voor een leeg park zorgde.

Overdrijven is ook een vak. In 2017 had Toverland zoon 682.000 bezoekers en in 2019 862.000 bezoekers, dus en stijging van 180.000 bezoekers. OkΓ© ze hadden meer verwacht, maar om nu te zeggen dat het niet aan sloeg is zwaar ondergewaardeerd. Dit ontplooit zich vaak pas na een aantal jaar, als mensen het Toverland van nu hebben meegemaakt en dit doorvertellen aan vrienden/familie. Bij kleine parken is het over het algemeen veel lastiger om te groeien in bezoekers. Komt door de publiciteit en het imago dat een park heeft. Dus geeft het tijd.

Dutch23 Universal wil graag met je praten over toen ze hun eerste Harry Potter ride opende met unieke elementen.

Goed idee om het bekendste pretpark themagebied ter wereld bij deze discussie te betrekken. Bij jouw voorbeeld gaat het om de IP...

Dutch23 Een darkride is in basis net zo goed niet een van de beste opties om in de aandacht te brengen, maar de Efteling heeft met Symbolica daarom vooral over Pardoes gecommuniceerd en niet over het ride systeem en attractie type.

Want Symbolica liep storm? De Baron heeft daadwerkelijk goede dingen gedaan voor de Efteling. Symbolica heeft eerst een aantal jaar in de DNA van de Efteling en Efteling bezoekers moeten komen. Ik snap niet dat dit een voorbeeld is die je aanhaalt want dit bewijst mijn punt dat alles wat niet een achtbaan is, moeilijker te marketen valt.

Dutch23 Waar een achtbaan zoals Fenix maanden lang voor een leeg park zorgde.

Huh? Ben jij in Toverland geweest in 2018? Ik kan me geen maanden van leegte herinneren. Enkel wat off-season dagen waarbij het park inderdaad leger was met het logische besluit om voortaan niet meer 365 dagen p. jaar open te gaan. Maar goed, ook een achtbaan heeft tijd nodig om in de geest van de gast te komen. Daar heb je gelijk in. Dit gaat alleen veel sneller dan een attractie waar niemand iets van af weet.

Dutch23 De vervanging van het Slot is al PR genoeg, of de vervanging nou een achtbaan, glijbaan of Dome Ride wordt. Zo wereld vernieuwd is een Dome bioscoop trouwens niet, die bestaan al jaren. Dit is gewoon een doorontwikkeling daarvan.

Als het verkooppraatje van een nieuwe attractie: ''Dit is de vervanging van...'' moet worden, heb je geen goede uitbreiding gedaan. Het product moet zichzelf verkopen in dit geval. ''Beleef nu de nieuwe xNAAMx''. Niet de 'oude Spookslot'. PR-technisch is dit ook gewoon fout. Mensen gaan dit altijd vergelijken met het verleden.

Dutch23 Dan kunnen we het er dus over eens zijn dat het ride systeem en de uniekheid daarvan geen effect gaat hebben op de marketing waarde en de extra bezoekersstromen die dat gaat opleveren.

Natuurlijk wel. Nogmaals, en hierna houd ik op met dit argument, een achtbaan, brengt meer mensen naar je park. Hoe je het went of keert, dit is een feit. Als je achtbaan zegt, zegt Truus uit Delft ''Ik weet wat een achtbaan is''. Als jij Dome Theatre Ride zegt, zegt dezelfde Truus: ''De watte theater wat?''. Bij makkelijke associaties is iets makkelijk te marketen.

Dutch23 die overigens toch echt wel enorm tegenvielen

Bron? πŸ˜†

Dutch23 Ik had het over de media aandacht. En die was er gewoon niet.

En dit klopt, maar er zijn nu stappen gezet waardoor Toverland wel recht heeft op de media aandacht. Als Toverland iets nieuws opent, en het verkoopt zichzelf (zie eerdere voorbeelden), zie ik geen reden waarom dit geen rubriekje kan worden in Shownieuws. Sterker nog, het zou mij verbazen als dat niet gebeurt.

Dutch23 Terwijl een Walibi, Efteling en zelfs Slagharen met minder imposante achtbanen op de plank kan komen en wel de aandacht kan krijgen.

Walibi kwam met Untamed, een achtbaan waar Fenix het nog maar net tegen op kan botsen en met geluk mag praten dat ik deze 2 in dezelfde zin zet. Ja, dat verdient media aandacht.

Efteling kwam met Max & Moritz, maar als Efteling een scheet laat, krijg ik een pushmelding van de NOS.

Slagharen komt met Goldrush, ik woon aan de andere kant van Nederland en heb nog nooit Goldrush in wat voor vorm dan ook gemarket zien worden muv pretpark fans die mij vertellen dat ik hem moet uitproberen...

Kortom, jij beweert meerdere keren dat Avalon en Laguna onsuccesvol waren, dat ieder attractie type gelijke kansen heeft in de markt en dat Harry Potter: Unexpected Journey zijn succes te danken heeft aan het ritsysteem... πŸ˜…

SylvainDr Want Symbolica liep storm? [...] Symbolica heeft eerst een aantal jaar in de DNA van de Efteling en Efteling bezoekers moeten komen.

Ik ben het verder vrijwel met jou eens, maar dit klopt volgens mij niet. In het openingsjaar van Symbolica zijn de bezoekersaantallen met meer dan 400.000 bezoekers toegenomen. Het jaar daarna nog eens ruim 200.000 mensen meer. Symbolica was zo'n succes dat ze de doelstelling van 5 miljoen bezoekers 3 jaar eerder hebben behaald dan oorspronkelijk gepland. Om te zeggen dat het een aantal jaar geduurd heeft en dat het niet storm liep, vind ik dan niet kloppen.

Quefox_ Je moet wel meenemen dat de bezoekersstijging die enorm was in 2017 niet alleen met Symbolica te maken heeft. Ook Efteling Loonsche Land opende, wat ook een stijging in bezoekersaantallen veroorzaakte.

Tvlfan Overdrijven is ook een vak.

Tja, als hier geopperd wordt dat wanneer Toverland de directe concurrentie aangaat met de Efteling, dus wanneer beide parken in dezelfde periode een attractie openen, dat Toverland dan voor 100% en met twee vingers in de neus zou gaan winnen, ging ik ervan uit dat de toon niet al te serieus hoefde te zijn.

Tvlfan Bij kleine parken is het over het algemeen veel lastiger om te groeien in bezoekers. Komt door de publiciteit en het imago dat een park heeft. Dus geeft het tijd.

Helemaal eens en dat heb ook al meerdere malen aangegeven als argument waarom Toverland nu nog amper tot niet kan concurreren met de Efteling. Ik benoem dit niet om Toverland in een kwaad daglicht te zetten, ik vind namelijk dat het park enorm grote stappen vooruit zet, maar om nou te pretenderen dat het ver vooruit de Efteling loopt vind ik verre van realistisch. Dat was namelijk de discussie hier.

SylvainDr Goed idee om het bekendste pretpark themagebied ter wereld bij deze discussie te betrekken. Bij jouw voorbeeld gaat het om de IP...

Ik hoopte er al op dat je dit zou zeggen. Ik haal dit aan in de hoop dat je nu, na een aantal keer proberen, begint te begrijpen dat in Themaparken het rit systeem niet de dealbreaker van een succes gaat zijn voor een nieuwe attractie. Iets wat jij wel beweerde.

In parken zoals Disney, Universal, Phantasialand, Efteling en naar mijn idee ook Toverland zijn de rit systemen ondersteunend aan de ervaring en niet de complete ervaring zelf zoals bij een kale achtbaan. Ik blijf er dus bij dat het afschrijven van een attractie en het succes daarvan alleen maar om het attractie type best wel onzinnig en nergens op gebaseerd is. Dichterbij bij huis (Droomvlucht, Villa Volta, De Vliegende Hollander) is juist gebleken dat unieke rit systemen juist tot succes leiden.

SylvainDr Want Symbolica liep storm?

Ja.

SylvainDr Symbolica heeft eerst een aantal jaar in de DNA van de Efteling en Efteling bezoekers moeten komen.

Nee. Dit klopt niet.

SylvainDr Ik snap niet dat dit een voorbeeld is die je aanhaalt want dit bewijst mijn punt dat alles wat niet een achtbaan is, moeilijker te marketen valt.

Omdat de discussie er niet overging hoe makkelijk of moeilijk iets te promoten was, maar hoe je het goed doet. Ja, een achtbaan spreek tot de verbeelding en is makkelijker naar buiten toe te communiceren, een binnenattractie een stuk minder. Klopt. Aan de afdeling marketing en communicatie dus de uitdaging om dit goed naar buiten te brengen. Iets wat de Efteling goed lukt en bij Toverland nog sprongen te maken zijn. Alleen daarom al zie ik niet in waarom jij denkt dat Toverland de concurrentiestrijd met de Efteling zou winnen, maar goed.

SylvainDr Maar goed, ook een achtbaan heeft tijd nodig om in de geest van de gast te komen. Daar heb je gelijk in.

Oh, uiteindelijk toch wel? Fijn dat we het daar over eens kunnen worden dan.

SylvainDr Als het verkooppraatje van een nieuwe attractie: ''Dit is de vervanging van...'' moet worden, heb je geen goede uitbreiding gedaan. Het product moet zichzelf verkopen in dit geval. ''Beleef nu de nieuwe xNAAMx''. Niet de 'oude Spookslot'. PR-technisch is dit ook gewoon fout. Mensen gaan dit altijd vergelijken met het verleden.

Nee. Dit is dus niet het verkooppraatje. Dit is gratis en voor niks gebeurd zonder er ook maar iets voor te hoeven doen. Deze attractie is nu al enorm onder de aandacht. Iedereen is op een zowel positieve en negatieve manier benieuwd. Aan de Efteling de taak om hier een positieve draai aan te gaan geven. Dat lijkt mij nog altijd makkelijker dan het onder de aandacht krijgen. Of het nou goed of fout PR-technisch is, het levert wel gasten op in je park.

SylvainDr Natuurlijk wel. Nogmaals, en hierna houd ik op met dit argument, een achtbaan, brengt meer mensen naar je park. Hoe je het went of keert, dit is een feit. Als je achtbaan zegt, zegt Truus uit Delft ''Ik weet wat een achtbaan is''. Als jij Dome Theatre Ride zegt, zegt dezelfde Truus: ''De watte theater wat?''. Bij makkelijke associaties is iets makkelijk te marketen.

En daar komt nogmaals de kracht van communicatie en marketing. Als jij een achtbaan een B&M Wing Coaster had genoemd dan had Truus net zo goed achter haar oren gekrabd. Men kan dit op een hele andere manier verkopen dan de focus op het rit systeem te houden. Dat is gelukt bij vrijwel alle niet achtbanen in de Efteling, de attracties die de Efteling groot hebben gemaakt en vaak de favoriete zijn van het publiek. Zeg nou zelf, voor de achtbanen alleen hoef je niet perse naar de Efteling.

SylvainDr Bron? πŸ˜†

https://www.looopings.nl/weblog/10445/Tegenvallende-bezoekersaantallen-na-opening-nieuwe-achtbaan-Toverland-We-hadden-op-meer-gehoopt.html

SylvainDr En dit klopt, maar er zijn nu stappen gezet waardoor Toverland wel recht heeft op de media aandacht. Als Toverland iets nieuws opent, en het verkoopt zichzelf (zie eerdere voorbeelden), zie ik geen reden waarom dit geen rubriekje kan worden in Shownieuws. Sterker nog, het zou mij verbazen als dat niet gebeurt.

Zeker, maar dat hadden Avalon en Port Laguna toch net zo goed verdiend? Dat is heel mijn punt waar het fout is gegaan en ik hoop dat het in de toekomst wel goed gaat. Anders kun je de concurrentie, die deze aandacht wel krijgt, natuurlijk niet aan.

SylvainDr Kortom, jij beweert meerdere keren dat Avalon en Laguna onsuccesvol waren, dat ieder attractie type gelijke kansen heeft in de markt en dat Harry Potter: Unexpected Journey zijn succes te danken heeft aan het ritsysteem... πŸ˜…

Kortom, ik beweer dat Avalon en Port Laguna veel meer verdiend zouden moeten hebben. Als andere parken 35 miljoen investeren resulteert dat in betere resultaten en dat gun ik Toverland net zo goed.

Beweer ik niet dat alle attractie type gelijke kansen hebben, maar dat er zoveel aspecten aan een attractie in een themapark zitten die dit een succes of een flop kunnen maken. Dat een attractie dus niet staat of valt op het ride systeem alleen en de uniekheid daarvan. Iets wat jij wel beweerd.

En ik zet dat statement kracht bij door de Harry Potter ride te benoemen, die mateloos populair is, zelfs met een uniek ride systeem. Ik zeg dus juist dat het niet om het ride systeem gaat, iet wat juist jij beweerd.

Afijn. Ik wil geen broken record worden en ik denk dat ik mijn punt niet duidelijker kan maken dus ik laat het hier bij. We zijn lang genoeg off-topic gegaan en Toverland verdiend het om haar eigen shine te hebben zonder telkens met d Efteling vergeleken te worden.

Dutch23 Ik wil geen broken record worden en ik denk dat ik mijn punt niet duidelijker kan maken dus ik laat het hier bij. We zijn lang genoeg off-topic gegaan en Toverland verdiend het om haar eigen shine te hebben zonder telkens met d Efteling vergeleken te worden.

Iets waar we het wel over eens zijn. Ik kijk in ieder geval op naar een succesvolle toekomst voor Toverland en ben ervan overtuigd dat zij Efteling kunnen overstijgen in kwaliteit EN succes. Nostalgie is de enige sleutelpositie die de Efteling heeft. En dan helpt het niet als je je zo kan opstellen als bv dat fans te paard vertrekken vanwege een ongecontroleerde en matige vorm van crisismanagement.

Agree to disagree dus in deze. Verder natuurlijk niks persoonlijks en wil ik ook duidelijk hebben dat we (beiden) op de bal en niet op de man spelen. πŸ™‚

Op naar mooi klein Toverland nieuws! πŸ˜†

Jeetje, je kunt beide parken niet eens met elkaar vergelijken. Zowel qua aanbod als qua bezoekersaantallen niet. De Efteling bestaat al 70 jaar en Toverland amper 21 jaar. De een is een nationaal begrip en de ander is hard op weg om het imago te versterken.

De groei voor de komende jaren ziet er rooskleurig uit, aan de ene kant vanwege de hopelijk vele uitbreidingen die we nog mogen verwachten, anderzijds het begrip β€˜Toverland’ wat bij veel Nederlanders nog niet bekend is. Mooi toch dat we hier in NL in ieder geval twee parken hebben waar we alles van kunnen volgen. En specifiek hier het kleine nieuws van Toverland 😊

beide parken hebben natuurlijk iets bijzonders, met efteling vindt ik erg leuk dat ik van het ene thema naar het andere ga, bij toverland vindt ik het leuk dat je themastische gebieden in ga. Avalon is wel leuk maar fenix is soms iets te dominerend (vooral de lifthill en de top). Maar als ze zo door blijven gaan als wat ze nu doen expedition zork heb ik alle vertrouwen erin met toekomstige projecten dat het prachtige thematische omgevingen zullen zijn.

SylvainDr Nog even hierop: ik denk niet dat nostalgie de enige key voor het succes van de Efteling is, het gaat veel dieper, want het is gewoon onderdeel van ons Nederlands cultureel erfgoed. En er worden ook elke dag vele nieuwe herinneringen gemaakt , dus die cyclus gaat door. En die is heel moeilijk te doorbreken.

Als tweede maken fans weinig uit voor een park. Fans brengen niet veel geld in het laatje, en zijn vaak heel kritisch. Het is goed om een fanbase te hebben als park, maar het is niet altijd leuk en handig zoals bij een Negen Pleinen Festijn of dat er bij elke nieuwe attractie direct een Twitter storm uitbreekt (Efteling). Bij Toverland is het tegenover gesteld eigenlijk, de fans verspreiden het merk, in plaats van dat ze het merk bekritiseren omdat ze het kennen. Later als Toverland groter is zullen ook in Toverland fans een minder grote rol spelen, deze truc zie je bij elk bedrijf.

Ook over de kwaliteit van Toverland wil ik nog wat zeggen, ik denk dat je de Efteling en Toverland als smartphones moet vergelijken. De Efteling is een beetje het high-end toestel en Toverland een sterke midrange telefoon, dat maakt ze allebei niet slecht, maar de materialen die de Efteling gebruikt zijn altijd wel premium. Toverland gebruikt altijd rotsen van Universal Rocks, de Efteling gebruikt luxere rotsen. Niet perse iets wat normale bezoekers direct merken, maar wat het product wel meer als je het grote plaatje bekijkt het een top 10 pretpark van Europa maakt.

broodje123 Toverland gebruikt altijd rotsen van Universal Rocks, de Efteling gebruikt luxere rotsen

Misschien ga ik nu iets onzinnigs zeggen maar artificial rots werk is toch niemand beter dan Universal Rocks?

Een vergelijking maken is altijd prima, maar dit begint inmiddels aardig off-topic te worden. Als iemand deze discussie wilt voorzetten nodig ik hem of haar uit een vers topic te starten met een goede openingspost hierover. Dan kunnen we hier hebben over kleine zaken rondom Toverland.

• Niek heeft hierop gereageerd.
                  • Lin vindt dit leuk.

broodje123

broodje123 Ook over de kwaliteit van Toverland wil ik nog wat zeggen, ik denk dat je de Efteling en Toverland als smartphones moet vergelijken. De Efteling is een beetje het high-end toestel en Toverland een sterke midrange telefoon, dat maakt ze allebei niet slecht, maar de materialen die de Efteling gebruikt zijn altijd wel premium. Toverland gebruikt altijd rotsen van Universal Rocks, de Efteling gebruikt luxere rotsen. Niet perse iets wat normale bezoekers direct merken, maar wat het product wel meer als je het grote plaatje bekijkt het een top 10 pretpark van Europa maakt.

Deze snap ik even niet. De efteling gebruikte luxere rotsen? Momenteel is er niets beters te krijgen dan Universal Rocks!
                    Bovendien als ik de wachtrij van Fenix bekijk zie ik die kwaliteit niet inde Efteling terug. Als dit de standaard wordt voor de komende uitbreidingen gaat in mijn ogen Toverland de Efteling voorbij qua kwaliteit in Theming.
                    Ik snap dus niet zo goed wat je bedoeld met het zinnetje "maar de materialen die de Efteling gebruikt zijn altijd wel premium"? Bedoel je dan premium hout, of premium beton, premium staal, premium verf? Bestaat er huismerk staal en een premium merk staal? Naar mijn weten hebben ze beide "premium" merken leveranciers in attracties. Beide hebben B&M, Mack, Vekoma, etc dus wat bedoel je precies?

Sjengske Bovendien als ik de wachtrij van Fenix bekijk zie ik die kwaliteit niet inde Efteling terug. Als dit de standaard wordt voor de komende uitbreidingen gaat in mijn ogen Toverland de Efteling voorbij qua kwaliteit in Theming.

De wachtrij van Fenix is aardig, maar de eerste bocht en het einde van de rit zijn natuurlijk verre van afgewerkt.
                      WΓ‘t Toverland thematiseert doen ze goed, hoewel het wel je smaak moet zijn. Zeker in Port Laguna en Flaming Feather had een β€˜less is more’ aanpak in mijn ogen voor meer realisme gezorgd.
                      De rotsen zijn inderdaad niet zo’n goed voorbeeld van hoe de Efteling (op punten, niet overal) meer high-end is, want het rotswerk in Toverland is prima. Een beter voorbeeld vind ik muziek: hoe eerder Toverland kan loskomen van de Imascore-eenheidsworst, hoe beter. Zou er niet ergens een lokale componist zijn die voor het park wil werken?

Noot van de redactie: ik haal graag even Michaels post aan:

Michael Een vergelijking maken is altijd prima, maar dit begint inmiddels aardig off-topic te worden. Als iemand deze discussie wilt voorzetten nodig ik hem of haar uit een vers topic te starten met een goede openingspost hierover. Dan kunnen we hier hebben over kleine zaken rondom Toverland.

Graag weer ontopic, terug naar klein Toverland-nieuws. Heb je andere zaken waar je het over wil hebben? Voel je vrij om een topic te openen. Dank voor de medewerking alvast.

Nieuwe festivalbandjes verkrijgbaar van FΔ“nix en Boosterbike, vergelijkbaar met de bandjes van Halloween die we afgelopen jaar zagen.

En ook de boot voor de Duikshow staat overeind. Daarnaast ook te zien dat er nieuwe vaandels zijn opgehangen in het park, waar voorheen de vaandels van 20 jaar Toverland hingen.

Progress hoe eerder Toverland kan loskomen van de Imascore-eenheidsworst

Wil hier als muziekliefhebber toch even op ingaan, want dit is ook een gevalletje van, je krijgt wat je betaald toch? In combinatie met de ontwikkeling van IMAscore als producent door de jaren heen natuurlijk. Met de muziek van bijvoorbeeld Helix, Star Trek: Operation Enterprise, en Chiapas heeft IMAscore naar mijn mening wel laten zien dat ze kwalitatief hoogwaardige muziek kunnen leveren die niet per se herkenbaar is als IMAscore. Vind de muziek in Toverland ook best goed, maar je hebt gelijk dat het IMAscore-vleugje vaak te herkennen is, behalve bij hun beste projecten dan.

Meint maar je hebt gelijk dat het IMAscore-vleugje vaak te herkennen is

Persoonlijk vind ik wel dat me dit alleen een probleem lijkt als je het vleugje IMAScore niet mooi vind. Ik vind het zelf namelijk hele mooie achtergrond muziek voor in een themagebied en ik snap zelf de afkeer tegen de wat meer standaard IMAScore muziek niet zo. Ja soms herken je bepaalde tonen in meerdere muziekstukken. Who cares. Blijft mooie themamuziek toch

10 dagen later

The_Real_Infernape Dit is oprecht een van de dingen waar ik bij dit park geregeld kritiek op heb gehad. Er is zoveel moois om te laten zien en zoveel attracties waarvan teveel mensen niet weten dat ze in Toverland staan. Ik zag dat soms te weinig terug in hun reclames. Doe gewoon een ouderwetse reclame met gave shots van je achtbanen, wildwaterbanen en familieattracties binnen. Episch muziekje. Logo, website, kaartje aan 't eind.