Tvlfan Overdrijven is ook een vak.
Tja, als hier geopperd wordt dat wanneer Toverland de directe concurrentie aangaat met de Efteling, dus wanneer beide parken in dezelfde periode een attractie openen, dat Toverland dan voor 100% en met twee vingers in de neus zou gaan winnen, ging ik ervan uit dat de toon niet al te serieus hoefde te zijn.
Tvlfan Bij kleine parken is het over het algemeen veel lastiger om te groeien in bezoekers. Komt door de publiciteit en het imago dat een park heeft. Dus geeft het tijd.
Helemaal eens en dat heb ook al meerdere malen aangegeven als argument waarom Toverland nu nog amper tot niet kan concurreren met de Efteling. Ik benoem dit niet om Toverland in een kwaad daglicht te zetten, ik vind namelijk dat het park enorm grote stappen vooruit zet, maar om nou te pretenderen dat het ver vooruit de Efteling loopt vind ik verre van realistisch. Dat was namelijk de discussie hier.
SylvainDr Goed idee om het bekendste pretpark themagebied ter wereld bij deze discussie te betrekken. Bij jouw voorbeeld gaat het om de IP...
Ik hoopte er al op dat je dit zou zeggen. Ik haal dit aan in de hoop dat je nu, na een aantal keer proberen, begint te begrijpen dat in Themaparken het rit systeem niet de dealbreaker van een succes gaat zijn voor een nieuwe attractie. Iets wat jij wel beweerde.
In parken zoals Disney, Universal, Phantasialand, Efteling en naar mijn idee ook Toverland zijn de rit systemen ondersteunend aan de ervaring en niet de complete ervaring zelf zoals bij een kale achtbaan. Ik blijf er dus bij dat het afschrijven van een attractie en het succes daarvan alleen maar om het attractie type best wel onzinnig en nergens op gebaseerd is. Dichterbij bij huis (Droomvlucht, Villa Volta, De Vliegende Hollander) is juist gebleken dat unieke rit systemen juist tot succes leiden.
Ja.
SylvainDr Symbolica heeft eerst een aantal jaar in de DNA van de Efteling en Efteling bezoekers moeten komen.
Nee. Dit klopt niet.
SylvainDr Ik snap niet dat dit een voorbeeld is die je aanhaalt want dit bewijst mijn punt dat alles wat niet een achtbaan is, moeilijker te marketen valt.
Omdat de discussie er niet overging hoe makkelijk of moeilijk iets te promoten was, maar hoe je het goed doet. Ja, een achtbaan spreek tot de verbeelding en is makkelijker naar buiten toe te communiceren, een binnenattractie een stuk minder. Klopt. Aan de afdeling marketing en communicatie dus de uitdaging om dit goed naar buiten te brengen. Iets wat de Efteling goed lukt en bij Toverland nog sprongen te maken zijn. Alleen daarom al zie ik niet in waarom jij denkt dat Toverland de concurrentiestrijd met de Efteling zou winnen, maar goed.
SylvainDr Maar goed, ook een achtbaan heeft tijd nodig om in de geest van de gast te komen. Daar heb je gelijk in.
Oh, uiteindelijk toch wel? Fijn dat we het daar over eens kunnen worden dan.
SylvainDr Als het verkooppraatje van een nieuwe attractie: ''Dit is de vervanging van...'' moet worden, heb je geen goede uitbreiding gedaan. Het product moet zichzelf verkopen in dit geval. ''Beleef nu de nieuwe xNAAMx''. Niet de 'oude Spookslot'. PR-technisch is dit ook gewoon fout. Mensen gaan dit altijd vergelijken met het verleden.
Nee. Dit is dus niet het verkooppraatje. Dit is gratis en voor niks gebeurd zonder er ook maar iets voor te hoeven doen. Deze attractie is nu al enorm onder de aandacht. Iedereen is op een zowel positieve en negatieve manier benieuwd. Aan de Efteling de taak om hier een positieve draai aan te gaan geven. Dat lijkt mij nog altijd makkelijker dan het onder de aandacht krijgen. Of het nou goed of fout PR-technisch is, het levert wel gasten op in je park.
SylvainDr Natuurlijk wel. Nogmaals, en hierna houd ik op met dit argument, een achtbaan, brengt meer mensen naar je park. Hoe je het went of keert, dit is een feit. Als je achtbaan zegt, zegt Truus uit Delft ''Ik weet wat een achtbaan is''. Als jij Dome Theatre Ride zegt, zegt dezelfde Truus: ''De watte theater wat?''. Bij makkelijke associaties is iets makkelijk te marketen.
En daar komt nogmaals de kracht van communicatie en marketing. Als jij een achtbaan een B&M Wing Coaster had genoemd dan had Truus net zo goed achter haar oren gekrabd. Men kan dit op een hele andere manier verkopen dan de focus op het rit systeem te houden. Dat is gelukt bij vrijwel alle niet achtbanen in de Efteling, de attracties die de Efteling groot hebben gemaakt en vaak de favoriete zijn van het publiek. Zeg nou zelf, voor de achtbanen alleen hoef je niet perse naar de Efteling.
https://www.looopings.nl/weblog/10445/Tegenvallende-bezoekersaantallen-na-opening-nieuwe-achtbaan-Toverland-We-hadden-op-meer-gehoopt.html
SylvainDr En dit klopt, maar er zijn nu stappen gezet waardoor Toverland wel recht heeft op de media aandacht. Als Toverland iets nieuws opent, en het verkoopt zichzelf (zie eerdere voorbeelden), zie ik geen reden waarom dit geen rubriekje kan worden in Shownieuws. Sterker nog, het zou mij verbazen als dat niet gebeurt.
Zeker, maar dat hadden Avalon en Port Laguna toch net zo goed verdiend? Dat is heel mijn punt waar het fout is gegaan en ik hoop dat het in de toekomst wel goed gaat. Anders kun je de concurrentie, die deze aandacht wel krijgt, natuurlijk niet aan.
SylvainDr Kortom, jij beweert meerdere keren dat Avalon en Laguna onsuccesvol waren, dat ieder attractie type gelijke kansen heeft in de markt en dat Harry Potter: Unexpected Journey zijn succes te danken heeft aan het ritsysteem... 😅
Kortom, ik beweer dat Avalon en Port Laguna veel meer verdiend zouden moeten hebben. Als andere parken 35 miljoen investeren resulteert dat in betere resultaten en dat gun ik Toverland net zo goed.
Beweer ik niet dat alle attractie type gelijke kansen hebben, maar dat er zoveel aspecten aan een attractie in een themapark zitten die dit een succes of een flop kunnen maken. Dat een attractie dus niet staat of valt op het ride systeem alleen en de uniekheid daarvan. Iets wat jij wel beweerd.
En ik zet dat statement kracht bij door de Harry Potter ride te benoemen, die mateloos populair is, zelfs met een uniek ride systeem. Ik zeg dus juist dat het niet om het ride systeem gaat, iet wat juist jij beweerd.
Afijn. Ik wil geen broken record worden en ik denk dat ik mijn punt niet duidelijker kan maken dus ik laat het hier bij. We zijn lang genoeg off-topic gegaan en Toverland verdiend het om haar eigen shine te hebben zonder telkens met d Efteling vergeleken te worden.