Tvlfan 2024 lijkt in mijn ogen niet heel strategisch aangezien dan de Efteling het spookslot en het hotel heeft aangekondigd als openingsjaar.

Als ze ballen hebben, en dat hebben ze, doen ze dit juist. Of misschien nog beter. Vul het gat van 2023 op. Ga die concurrentie maar aan! Ik kan me niet voorstellen dat het hotel in de Efteling ook maar iets met de bezoekers van Toverland gaat doen. Spookslot lijkt mij dan de competitie die ze met 2 vingers in de neus kunnen winnen. Alles wijst ernaar dat het nieuwe Spookslot een experimenterend attractie type wordt. Dit moet zichzelf dus nog gaan verkopen.

Als Toverland naar buiten komt met een product wat marketing technisch goed werkt, hebben zij die strijd makkelijk gewonnen. Het wordt tijd dat parken niet zo over zich heen laten lopen door de Efteling. Ook o.a. het entree tarief van Toverland wordt drastisch onderdrukt door de Efteling.

    SylvainDr tja ballen dat hebben ze ondertussen wel, maar strategisch lijkt het me niet. In 2023 (nog niet aangekondigd) word de camping permanent dus lijkt 2023 al uitgesloten. Al moet ik zeggen dat het me niet zou verbazen. Ook speelt tijd hier een rol. Als men nu pas opzoek gaat naar een extra ontwerper, en nu ook nog bezig zijn met de upgrade van Expedition Zork lijkt de zomer van 2023 ineens niet meer zo ver weg, en in mijn ogen niet meer realiseerbaar.

    Het zou me niks verbazen dat Toverland wanneer de upgrade van Expedition Zork af is , eerst Boosterbike gaat Rethemen en daarna pas compleet nieuwe gebieden gaat Creëren

    Dat die ambitie er is is zeker, en dat Toverland op deze manier (qua vermogen) opereert getuigt ook van lef en ondernemerschap. Daarnaast zijn er natuurlijk nog veel meer financieringsvormen dan enkel een bank.

    Ik denk niet dat je voor een permanente camping een extra ontwerper zoekt, zeker als je kijkt naar Expedition Zork die ook gewoon door het vaste team is ontworpen. Verwachting is dus wel een verdere uitbreiding. En wie Toverland een beetje kent weet dat zij gewoon de verschillende fases volgen die destijds zijn uitgestippeld.

    Binnenkort zouden we ook wat meer duidelijkheid moeten krijgen van het bestemmingsplan, hopelijk krijgen we vanuit daar weer meer input over wat de toekomst ons gaat brengen.

    Progress Nu leg je me weer allerlei woorden in de mond, beetje jammer. Ik zeg toch niet dat er iets mis mee is?

    Nee hoor, ik bevestig wat jij zegt en geef er de nuance bij dat het vrij normaal is 🙂

    En wat betreft de punten die je aan haalt heb je inderdaad gelijk, dat gaat wel een betere indicatie geven van de actuele situatie. Waarvan ik net als jij trouwens verwacht dat die inmiddels weer een stuk beter is gezien de investeringen die gewoon door gaan. Al denk ik dat die überhaupt vooral op papier minder was door de effecten van Corona die, nu we ons daar op dit moment minder druk over hoeven te maken, nu ook weer net zo hard verdwijnen als ze kwamen.

      Marvin Al denk ik dat die überhaupt vooral op papier minder was door de effecten van Corona die, nu we ons daar op dit moment minder druk over hoeven te maken, nu ook weer net zo hard verdwijnen als ze kwamen.

      Klopt, hoewel corona natuurlijk nog niet voorbij is. Als we weer met een gevaarlijker variant te maken krijgen, kunnen dingen snel veranderen.
      En vanwege de oorlog in Oekraïne is de kans op een zware economische recessie levensgroot. Ik denk dat Toverland zich de komende dus beter wat conservatiever kan opstellen. Stapje voor stapje groeien; een grote uitbreiding zoals men in 2017 deed lijkt me voorlopig niet verstandig.

      Progress Vergeet ook niet dat Gepla wat geld in het laatje zal brengen. Bovendien zullen bouwkosten lager uitvallen doordat ze een eigen bouwbedrijf hebben.

        Pretparkgenot Wat die kosten betreft heb je gelijk. Maar het lijkt me niet dat opbrengsten van Gepla rechtstreeks naar Toverland worden doorgesluist; het zijn aparte bedrijven.

        SylvainDr Ik kan me niet voorstellen dat het hotel in de Efteling ook maar iets met de bezoekers van Toverland gaat doen.

        Niet? De Nederlandse gast zal er misschien niks van vinden, maar internationaal des te meer. Toverland ligt een stuk dichterbij de Duitse grens dan de Efteling. Volgens mij trekt Toverland ook veel Duitsers het park in. Toverland heeft geen goede overnachtingsmogelijkheden. De Efteling kan met zo'n hotel de Duitse/internationale gast naar hun park trekken en er voor zorgen dat ze Toverland overslaan. Ik zeg niet dat dit een grote impact heeft, maar om nou te zeggen dat het niks kan doen is nogal kort door de bocht.

        SylvainDr Spookslot lijkt mij dan de competitie die ze met 2 vingers in de neus kunnen winnen. Alles wijst ernaar dat het nieuwe Spookslot een experimenterend attractie type wordt. Dit moet zichzelf dus nog gaan verkopen.

        Of ze bouwen iets zo unieks dat heel Nederland er juist naartoe wilt. Villa Volta is daar een mooi voorbeeld van. Zo makkelijk kun je zoiets niet afschrijven.

        SylvainDr Als Toverland naar buiten komt met een product wat marketing technisch goed werkt, hebben zij die strijd makkelijk gewonnen.

        En om nog even verder te gaan... Al bouwt de Efteling een springkussen, dan nog zal dit overal opgepakt worden en willen mensen dit gaan zien. Die luxe heeft de Efteling nu eenmaal. Toverland daarentegen kan een B&M en twee themadelen bouwen en naast een handjevol pretpark fans kraaide daar verder niemand naar. De Efteling heeft al een enorme marketing troef met het Spookslot in handen. Iedereen wil zelf gaan oordelen of de vervanger het waard was. Toverland heeft daarentegen een reputatie probleem te tackelen waardoor de Nederlander er nog niet massaal voor in de rij staat, ook al bouw je een geweldige achtbaan.

          Dutch23 Toverland heeft daarentegen een reputatie probleem te tackelen waardoor de Nederlander er nog niet massaal voor in de rij staat,

          Ik vind dat ik te weinig Toverland reclame op TV zie. Waar blijven de opsommingen van alle mooie attracties en gebieden? Trek de aandacht.

            The_Real_Infernape In 2019 had men een zeer grote landelijke campagne lopen in Nederland, ook op televisie. Die zal vast wel weer terugkeren, hoewel Toverland door zijn ligging ook interessant is voor Nord Rhein Westfalen. Waar de reisafstanden naar het park net zo groot zijn als vanuit de Hollandse randstad, maar waar de bevolking wel een factor twee groter is.

            Dutch23 Of ze bouwen iets zo unieks dat heel Nederland er juist naartoe wilt. Villa Volta is daar een mooi voorbeeld van. Zo makkelijk kun je zoiets niet afschrijven.

            Dit werkt niet. Als iets niet te marketen is, is het onmogelijk om zo'n effect op te wekken. Effecten van echt een unieke uitbreiding, krijg je pas na een jaar. Dit zie je niet direct in het openingsjaar. Dit is anders als je een achtbaan opent wat makkelijk in de marketing kan worden gebracht. Villa Volta opende dan ook 26 jaar geleden toen de concurrentie nog een stuk kleiner was. 😉

            Dutch23 En om nog even verder te gaan... Al bouwt de Efteling een springkussen, dan nog zal dit overal opgepakt worden en willen mensen dit gaan zien. Die luxe heeft de Efteling nu eenmaal

            Hier geef ik je gelijk in. Wat de Efteling ook opent, de bal gaat vanzelf rollen. Het is en blijft de marktleider.

            Dutch23 Toverland daarentegen kan een B&M en twee themadelen bouwen en naast een handjevol pretpark fans kraaide daar verder niemand naar.

            Maar dit is onzin als je het mij vraagt. Toverland zag prominente bezoekers stijging na de opening van Laguna en Avalon. Het zijn echt niet alleen pretpark fans die hier op af komen. Wellicht niet het compleet gewenste effect, maar er is groei. Dit komt omdat het merk Toverland ooit heel erg achterliep op de concurrentie (Walibi H, Efteling) en nu steeds meer een volwaardig park wordt. Dit is niet iets wat alleen pretpark fans zien hoor. 🙂

              SylvainDr Dit werkt niet. Als iets niet te marketen is, is het onmogelijk om zo'n effect op te wekken. Effecten van echt een unieke uitbreiding, krijg je pas na een jaar. Dit zie je niet direct in het openingsjaar. Dit is anders als je een achtbaan opent wat makkelijk in de marketing kan worden gebracht.

              Universal wil graag met je praten over toen ze hun eerste Harry Potter ride opende met unieke elementen. Die wachtrij was ongekend lang. Het werkt niet roepen zonder dit te beargumenteren is natuurlijk heel makkelijk.

              Nogmaals, hoezo is dit niet in de markt te brengen? Een darkride is in basis net zo goed niet een van de beste opties om in de aandacht te brengen, maar de Efteling heeft met Symbolica daarom vooral over Pardoes gecommuniceerd en niet over het ride systeem en attractie type. Daar kwam het volk net zo goed op af direct na de opening. Waar een achtbaan zoals Fenix maanden lang voor een leeg park zorgde. Ik houd het graag bij de feiten en niet bij eigen gedachte spinsels.

              De vervanging van het Slot is al PR genoeg, of de vervanging nou een achtbaan, glijbaan of Dome Ride wordt. Zo wereld vernieuwd is een Dome bioscoop trouwens niet, die bestaan al jaren. Dit is gewoon een doorontwikkeling daarvan.

              SylvainDr Villa Volta opende dan ook 26 jaar geleden toen de concurrentie nog een stuk kleiner was. 😉

              In die 26 jaar is er ook veel veranderd. Zo is er social media waar je met beelden heel veel kan uitleggen en laten zien wat voor een attractie het wordt. Niet voor niets zijn er making offs. Het is niet zoals vroeger dat men het alleen nog maar via een reclamespotje en een krantenartikel kan communiceren.

              SylvainDr Hier geef ik je gelijk in. Wat de Efteling ook opent, de bal gaat vanzelf rollen. Het is en blijft de marktleider.

              Dan kunnen we het er dus over eens zijn dat het ride systeem en de uniekheid daarvan geen effect gaat hebben op de marketing waarde en de extra bezoekersstromen die dat gaat opleveren.

              SylvainDr Maar dit is onzin als je het mij vraagt. Toverland zag prominente bezoekers stijging na de opening van Laguna en Avalon. Het zijn echt niet alleen pretpark fans die hier op af komen. Wellicht niet het compleet gewenste effect, maar er is groei. Dit komt omdat het merk Toverland ooit heel erg achterliep op de concurrentie (Walibi H, Efteling) en nu steeds meer een volwaardig park wordt. Dit is niet iets wat alleen pretpark fans zien hoor. 🙂

              Je noemt het onzin, maar vervolgens geef je toe dat het niet het gewenste effect had. Volgens mij geef je dan ook toe dat het geen onzin is. Ik had het ook niet perse over de bezoekersstromen, die overigens toch echt wel enorm tegenvielen groei of niet, na een opening van zoveel nieuws. Ik had het over de media aandacht. En die was er gewoon niet. Terwijl een Walibi, Efteling en zelfs Slagharen met minder imposante achtbanen op de plank kan komen en wel de aandacht kan krijgen.

                Dutch23 Waar een achtbaan zoals Fenix maanden lang voor een leeg park zorgde.

                Overdrijven is ook een vak. In 2017 had Toverland zoon 682.000 bezoekers en in 2019 862.000 bezoekers, dus en stijging van 180.000 bezoekers. Oké ze hadden meer verwacht, maar om nu te zeggen dat het niet aan sloeg is zwaar ondergewaardeerd. Dit ontplooit zich vaak pas na een aantal jaar, als mensen het Toverland van nu hebben meegemaakt en dit doorvertellen aan vrienden/familie. Bij kleine parken is het over het algemeen veel lastiger om te groeien in bezoekers. Komt door de publiciteit en het imago dat een park heeft. Dus geeft het tijd.

                  Dutch23 Universal wil graag met je praten over toen ze hun eerste Harry Potter ride opende met unieke elementen.

                  Goed idee om het bekendste pretpark themagebied ter wereld bij deze discussie te betrekken. Bij jouw voorbeeld gaat het om de IP...

                  Dutch23 Een darkride is in basis net zo goed niet een van de beste opties om in de aandacht te brengen, maar de Efteling heeft met Symbolica daarom vooral over Pardoes gecommuniceerd en niet over het ride systeem en attractie type.

                  Want Symbolica liep storm? De Baron heeft daadwerkelijk goede dingen gedaan voor de Efteling. Symbolica heeft eerst een aantal jaar in de DNA van de Efteling en Efteling bezoekers moeten komen. Ik snap niet dat dit een voorbeeld is die je aanhaalt want dit bewijst mijn punt dat alles wat niet een achtbaan is, moeilijker te marketen valt.

                  Dutch23 Waar een achtbaan zoals Fenix maanden lang voor een leeg park zorgde.

                  Huh? Ben jij in Toverland geweest in 2018? Ik kan me geen maanden van leegte herinneren. Enkel wat off-season dagen waarbij het park inderdaad leger was met het logische besluit om voortaan niet meer 365 dagen p. jaar open te gaan. Maar goed, ook een achtbaan heeft tijd nodig om in de geest van de gast te komen. Daar heb je gelijk in. Dit gaat alleen veel sneller dan een attractie waar niemand iets van af weet.

                  Dutch23 De vervanging van het Slot is al PR genoeg, of de vervanging nou een achtbaan, glijbaan of Dome Ride wordt. Zo wereld vernieuwd is een Dome bioscoop trouwens niet, die bestaan al jaren. Dit is gewoon een doorontwikkeling daarvan.

                  Als het verkooppraatje van een nieuwe attractie: ''Dit is de vervanging van...'' moet worden, heb je geen goede uitbreiding gedaan. Het product moet zichzelf verkopen in dit geval. ''Beleef nu de nieuwe xNAAMx''. Niet de 'oude Spookslot'. PR-technisch is dit ook gewoon fout. Mensen gaan dit altijd vergelijken met het verleden.

                  Dutch23 Dan kunnen we het er dus over eens zijn dat het ride systeem en de uniekheid daarvan geen effect gaat hebben op de marketing waarde en de extra bezoekersstromen die dat gaat opleveren.

                  Natuurlijk wel. Nogmaals, en hierna houd ik op met dit argument, een achtbaan, brengt meer mensen naar je park. Hoe je het went of keert, dit is een feit. Als je achtbaan zegt, zegt Truus uit Delft ''Ik weet wat een achtbaan is''. Als jij Dome Theatre Ride zegt, zegt dezelfde Truus: ''De watte theater wat?''. Bij makkelijke associaties is iets makkelijk te marketen.

                  Dutch23 die overigens toch echt wel enorm tegenvielen

                  Bron? 😆

                  Dutch23 Ik had het over de media aandacht. En die was er gewoon niet.

                  En dit klopt, maar er zijn nu stappen gezet waardoor Toverland wel recht heeft op de media aandacht. Als Toverland iets nieuws opent, en het verkoopt zichzelf (zie eerdere voorbeelden), zie ik geen reden waarom dit geen rubriekje kan worden in Shownieuws. Sterker nog, het zou mij verbazen als dat niet gebeurt.

                  Dutch23 Terwijl een Walibi, Efteling en zelfs Slagharen met minder imposante achtbanen op de plank kan komen en wel de aandacht kan krijgen.

                  Walibi kwam met Untamed, een achtbaan waar Fenix het nog maar net tegen op kan botsen en met geluk mag praten dat ik deze 2 in dezelfde zin zet. Ja, dat verdient media aandacht.

                  Efteling kwam met Max & Moritz, maar als Efteling een scheet laat, krijg ik een pushmelding van de NOS.

                  Slagharen komt met Goldrush, ik woon aan de andere kant van Nederland en heb nog nooit Goldrush in wat voor vorm dan ook gemarket zien worden muv pretpark fans die mij vertellen dat ik hem moet uitproberen...

                  Kortom, jij beweert meerdere keren dat Avalon en Laguna onsuccesvol waren, dat ieder attractie type gelijke kansen heeft in de markt en dat Harry Potter: Unexpected Journey zijn succes te danken heeft aan het ritsysteem... 😅

                    SylvainDr Want Symbolica liep storm? [...] Symbolica heeft eerst een aantal jaar in de DNA van de Efteling en Efteling bezoekers moeten komen.

                    Ik ben het verder vrijwel met jou eens, maar dit klopt volgens mij niet. In het openingsjaar van Symbolica zijn de bezoekersaantallen met meer dan 400.000 bezoekers toegenomen. Het jaar daarna nog eens ruim 200.000 mensen meer. Symbolica was zo'n succes dat ze de doelstelling van 5 miljoen bezoekers 3 jaar eerder hebben behaald dan oorspronkelijk gepland. Om te zeggen dat het een aantal jaar geduurd heeft en dat het niet storm liep, vind ik dan niet kloppen.

                      Quefox_ Je moet wel meenemen dat de bezoekersstijging die enorm was in 2017 niet alleen met Symbolica te maken heeft. Ook Efteling Loonsche Land opende, wat ook een stijging in bezoekersaantallen veroorzaakte.

                      Tvlfan Overdrijven is ook een vak.

                      Tja, als hier geopperd wordt dat wanneer Toverland de directe concurrentie aangaat met de Efteling, dus wanneer beide parken in dezelfde periode een attractie openen, dat Toverland dan voor 100% en met twee vingers in de neus zou gaan winnen, ging ik ervan uit dat de toon niet al te serieus hoefde te zijn.

                      Tvlfan Bij kleine parken is het over het algemeen veel lastiger om te groeien in bezoekers. Komt door de publiciteit en het imago dat een park heeft. Dus geeft het tijd.

                      Helemaal eens en dat heb ook al meerdere malen aangegeven als argument waarom Toverland nu nog amper tot niet kan concurreren met de Efteling. Ik benoem dit niet om Toverland in een kwaad daglicht te zetten, ik vind namelijk dat het park enorm grote stappen vooruit zet, maar om nou te pretenderen dat het ver vooruit de Efteling loopt vind ik verre van realistisch. Dat was namelijk de discussie hier.

                      SylvainDr Goed idee om het bekendste pretpark themagebied ter wereld bij deze discussie te betrekken. Bij jouw voorbeeld gaat het om de IP...

                      Ik hoopte er al op dat je dit zou zeggen. Ik haal dit aan in de hoop dat je nu, na een aantal keer proberen, begint te begrijpen dat in Themaparken het rit systeem niet de dealbreaker van een succes gaat zijn voor een nieuwe attractie. Iets wat jij wel beweerde.

                      In parken zoals Disney, Universal, Phantasialand, Efteling en naar mijn idee ook Toverland zijn de rit systemen ondersteunend aan de ervaring en niet de complete ervaring zelf zoals bij een kale achtbaan. Ik blijf er dus bij dat het afschrijven van een attractie en het succes daarvan alleen maar om het attractie type best wel onzinnig en nergens op gebaseerd is. Dichterbij bij huis (Droomvlucht, Villa Volta, De Vliegende Hollander) is juist gebleken dat unieke rit systemen juist tot succes leiden.

                      SylvainDr Want Symbolica liep storm?

                      Ja.

                      SylvainDr Symbolica heeft eerst een aantal jaar in de DNA van de Efteling en Efteling bezoekers moeten komen.

                      Nee. Dit klopt niet.

                      SylvainDr Ik snap niet dat dit een voorbeeld is die je aanhaalt want dit bewijst mijn punt dat alles wat niet een achtbaan is, moeilijker te marketen valt.

                      Omdat de discussie er niet overging hoe makkelijk of moeilijk iets te promoten was, maar hoe je het goed doet. Ja, een achtbaan spreek tot de verbeelding en is makkelijker naar buiten toe te communiceren, een binnenattractie een stuk minder. Klopt. Aan de afdeling marketing en communicatie dus de uitdaging om dit goed naar buiten te brengen. Iets wat de Efteling goed lukt en bij Toverland nog sprongen te maken zijn. Alleen daarom al zie ik niet in waarom jij denkt dat Toverland de concurrentiestrijd met de Efteling zou winnen, maar goed.

                      SylvainDr Maar goed, ook een achtbaan heeft tijd nodig om in de geest van de gast te komen. Daar heb je gelijk in.

                      Oh, uiteindelijk toch wel? Fijn dat we het daar over eens kunnen worden dan.

                      SylvainDr Als het verkooppraatje van een nieuwe attractie: ''Dit is de vervanging van...'' moet worden, heb je geen goede uitbreiding gedaan. Het product moet zichzelf verkopen in dit geval. ''Beleef nu de nieuwe xNAAMx''. Niet de 'oude Spookslot'. PR-technisch is dit ook gewoon fout. Mensen gaan dit altijd vergelijken met het verleden.

                      Nee. Dit is dus niet het verkooppraatje. Dit is gratis en voor niks gebeurd zonder er ook maar iets voor te hoeven doen. Deze attractie is nu al enorm onder de aandacht. Iedereen is op een zowel positieve en negatieve manier benieuwd. Aan de Efteling de taak om hier een positieve draai aan te gaan geven. Dat lijkt mij nog altijd makkelijker dan het onder de aandacht krijgen. Of het nou goed of fout PR-technisch is, het levert wel gasten op in je park.

                      SylvainDr Natuurlijk wel. Nogmaals, en hierna houd ik op met dit argument, een achtbaan, brengt meer mensen naar je park. Hoe je het went of keert, dit is een feit. Als je achtbaan zegt, zegt Truus uit Delft ''Ik weet wat een achtbaan is''. Als jij Dome Theatre Ride zegt, zegt dezelfde Truus: ''De watte theater wat?''. Bij makkelijke associaties is iets makkelijk te marketen.

                      En daar komt nogmaals de kracht van communicatie en marketing. Als jij een achtbaan een B&M Wing Coaster had genoemd dan had Truus net zo goed achter haar oren gekrabd. Men kan dit op een hele andere manier verkopen dan de focus op het rit systeem te houden. Dat is gelukt bij vrijwel alle niet achtbanen in de Efteling, de attracties die de Efteling groot hebben gemaakt en vaak de favoriete zijn van het publiek. Zeg nou zelf, voor de achtbanen alleen hoef je niet perse naar de Efteling.

                      SylvainDr Bron? 😆

                      https://www.looopings.nl/weblog/10445/Tegenvallende-bezoekersaantallen-na-opening-nieuwe-achtbaan-Toverland-We-hadden-op-meer-gehoopt.html

                      SylvainDr En dit klopt, maar er zijn nu stappen gezet waardoor Toverland wel recht heeft op de media aandacht. Als Toverland iets nieuws opent, en het verkoopt zichzelf (zie eerdere voorbeelden), zie ik geen reden waarom dit geen rubriekje kan worden in Shownieuws. Sterker nog, het zou mij verbazen als dat niet gebeurt.

                      Zeker, maar dat hadden Avalon en Port Laguna toch net zo goed verdiend? Dat is heel mijn punt waar het fout is gegaan en ik hoop dat het in de toekomst wel goed gaat. Anders kun je de concurrentie, die deze aandacht wel krijgt, natuurlijk niet aan.

                      SylvainDr Kortom, jij beweert meerdere keren dat Avalon en Laguna onsuccesvol waren, dat ieder attractie type gelijke kansen heeft in de markt en dat Harry Potter: Unexpected Journey zijn succes te danken heeft aan het ritsysteem... 😅

                      Kortom, ik beweer dat Avalon en Port Laguna veel meer verdiend zouden moeten hebben. Als andere parken 35 miljoen investeren resulteert dat in betere resultaten en dat gun ik Toverland net zo goed.

                      Beweer ik niet dat alle attractie type gelijke kansen hebben, maar dat er zoveel aspecten aan een attractie in een themapark zitten die dit een succes of een flop kunnen maken. Dat een attractie dus niet staat of valt op het ride systeem alleen en de uniekheid daarvan. Iets wat jij wel beweerd.

                      En ik zet dat statement kracht bij door de Harry Potter ride te benoemen, die mateloos populair is, zelfs met een uniek ride systeem. Ik zeg dus juist dat het niet om het ride systeem gaat, iet wat juist jij beweerd.

                      Afijn. Ik wil geen broken record worden en ik denk dat ik mijn punt niet duidelijker kan maken dus ik laat het hier bij. We zijn lang genoeg off-topic gegaan en Toverland verdiend het om haar eigen shine te hebben zonder telkens met d Efteling vergeleken te worden.

                        Dutch23 Ik wil geen broken record worden en ik denk dat ik mijn punt niet duidelijker kan maken dus ik laat het hier bij. We zijn lang genoeg off-topic gegaan en Toverland verdiend het om haar eigen shine te hebben zonder telkens met d Efteling vergeleken te worden.

                        Iets waar we het wel over eens zijn. Ik kijk in ieder geval op naar een succesvolle toekomst voor Toverland en ben ervan overtuigd dat zij Efteling kunnen overstijgen in kwaliteit EN succes. Nostalgie is de enige sleutelpositie die de Efteling heeft. En dan helpt het niet als je je zo kan opstellen als bv dat fans te paard vertrekken vanwege een ongecontroleerde en matige vorm van crisismanagement.

                        Agree to disagree dus in deze. Verder natuurlijk niks persoonlijks en wil ik ook duidelijk hebben dat we (beiden) op de bal en niet op de man spelen. 🙂

                        Op naar mooi klein Toverland nieuws! 😆

                          Jeetje, je kunt beide parken niet eens met elkaar vergelijken. Zowel qua aanbod als qua bezoekersaantallen niet. De Efteling bestaat al 70 jaar en Toverland amper 21 jaar. De een is een nationaal begrip en de ander is hard op weg om het imago te versterken.

                          De groei voor de komende jaren ziet er rooskleurig uit, aan de ene kant vanwege de hopelijk vele uitbreidingen die we nog mogen verwachten, anderzijds het begrip ‘Toverland’ wat bij veel Nederlanders nog niet bekend is. Mooi toch dat we hier in NL in ieder geval twee parken hebben waar we alles van kunnen volgen. En specifiek hier het kleine nieuws van Toverland 😊