asuran Die interactieve speeltoestanden zijn allemaal leuk en aardig maar je leert er maar heel weinig mee. Een aap kan ver slingeren. Punt. Ik denk dat je voor iedere bezoeker informatie op maat moet voorzien. Een korte tekst met basisinfo, een bord met uitgebreidere info én iets speels voor de kleinere bezoekers.

Tim Eens, maar je kunt daarbij ook denken aan audio, video, computers, speelobjecten, presentaties door verzorgers, etc.

Tim het waren enkele voorbeelden, een bord is leuk en aardig maar zoals ik al zei, zelden lezen mensen het compleet, het zal dus op andere interessantere manieren moeten, met presentaties heb ik vragen gehad die op de borden te vinden zijn. Nu geef ik ook wel toe dat het soms ook het aan het dierenpark zelf ligt, als ze met een groot verblijf met meerdere kijkpunten maar bij 1 plek iets plaatsen.

ChasinDreams Jammer dat je niet zegt wat je dan wél bedoelt. Dit is een forum voor attractiepark fans, dus ik kan het niet helpen dat ik een leek ben wat betreft dierentuinen. Maar ik ga dit hele topic, wat ik zelf had aangemaakt omdat ik als leek wel enthousiast ben over de uitbreiding, op negeren zetten, want ik ben de hele toon in dit topic beu. Jammer

The_Real_Infernape Ik weet simpelweg niet hoe ik het anders moet uitleggen dan hoe ik het al verwoord had: educatie is het bestaansrecht van een dierenpark en dan in het bijzonder educatie over natuurbescherming.

Wat een gave uitbreiding voor Pairi Daiza. In mijn ogen al een zeer complete dierentuin welke nu nog verder door stijgt naar de top. Alleen Animal Kingdom is in mijn ogen gelijk waardig (van de tuinen welke ik bezocht heb). Jammer inderdaad van de toch wel negatieve toon in dit topic, het lijkt wel of een mensen een persoonlijke frustratie kwijt moeten. Het staat volgens mij ieder dierenpark vrij om hun eigen bedrijfsvoering te bepalen met inachtneming van de geldende regels per land/in de EU. Hoe een ieder dat doet is aan hun zelf. De Efteling en Toverland kiezen bijvoorbeeld ook een hoog thematische aanpak waar Walibi dat weer minder doet, maar ze doen het allemaal met in achtneming van de regels welke gelden op het keuren en onderhouden van bijvoorbeeld attracties.

Michael net als een themapark storytelling heeft om het geheel meer diepte te geven kan ook een dierentuin dit op een manier doen die iets toevoegt in beleving daarnaast ook educatie. De vele toevoegingen die Wildlands heeft gedaan laten zien dat de afgelopen jaren dat dit hand in hand gaat. Denk bijvoorbeeld aan de goederen trein die voorheen leeg was en nu vol staat met verboden waren die verscheept worden. Voegt thematisch iets toe, ook aan het verhaal van de desbetreffende ontspoorde trein en is daarnaast een vorm van educatie. Of denk aan het stropershuisje in het nieuwe gebied van de Beekse Bergen, waar je met een audio show met wat kleine effecten ook echt een toffe ervaring hebt die je onbewust nog iets leert.

Je moet educatie dus niet meteen als vingertje zien, maar meer als storytelling. En als ik als thema park fan ergens fan van ben is het (subtiele) storytelling. Het geeft tevens wat diversiteit in de dag, dat het niet enkel ‘wat een imposant gebouw en wat een mooi dier’ is.

Wanneer je in Pairi Daiza alle thematiek weg haalt en dezelfde hoeveelheid van educatie en interactieve (speel) elementen laat staan zou er op dat vlak ongeacht veel kritiek zijn. Het veelvoud aan thema maakt dit gemis goed. Je komt in Pairi Daiza bijna ogen te kort. Dat maakt het de mooiste dierentuin ter wereld, maar in mijn ogen dus niet de leukste. Een beetje maatschappelijk verantwoord mag wat mij betreft wel, en dat vindt de eigenaar gelukkig ook. 😇

De nieuwe uitbreiding is ongekend en de proporties zijn niet normaal. Fijn dat het als we het interview moeten geloven, los van de visuele pracht, ook qua storytelling er iets te beleven gaat zijn 😃 Ik ben er eerlijk gezegd al een paar jaar niet geweest, maar zojuist een verblijf geboekt in Juni. Erg benieuwd!

ppc-anoniem-1 Die grote boot in PD zit toch vol educatie over stroperij en illegale verkoop? Voor mij hoeft een dierentuin niet vol te staan met schermen. De kracht van PD ligt in het authentieke, ik weet niet of een hoop attributen daar veel aan bijdraagt ter educatie. Bovendien neig je dan naar het belerende vingertje van Pandadroom imo.

10 maanden later

Pairi Daiza heeft twee weken geleden aangekondigd hun solar parking nogmaals te gaan uitbreiden.

In Pairi Daiza komt de grootste zonneparking ter wereld

Tegen de zomer van 2023 verdubbelt het dierenpark de capaciteit van zijn carport. Een volgende stap richting de doelstelling van een 100% groen dierenpark in 2030.

Pairi Daiza heeft er al precies 62.750. Deze zijn geïnstalleerd in 2019 en hebben een capaciteit van 20 MW, wat ongeveer overeenkomt met het elektriciteitsverbruik van het park (maar niet noodzakelijkerwijs op dezelfde momenten). De voorzitter en oprichter van Pairi Daiza, Eric Domb, heeft besloten om de inzet te verdubbelen door 96.000 m² extra panelen te installeren, waardoor de titel van "grootste zonneparking ter wereld" kan worden geclaimd. Deze uitbreiding zal volgend jaar juli (2023) operationeel zijn.

Huidige parking:

De voormalige parking (in oranje kader) is afgebroken om plaats maken voor de park uitbreidingen (De Sanctuary,
        La Lagune (waterpark), nieuwe entree en Oasis Blue (conferentie centrum).

In blauw kader de huidige parking en het oppervlak daarboven voor de parkeerplaats uitbreiding, welke in juli 2023 gereed moet zijn.

Bron: https://trends.levif.be/economie/entreprises/le-plus-grand-parking-solaire-du-monde-sera-a-pairi-daiza/article-normal-1613749.html?cookie_check=1672229815

De investeringsdrang van dit park is echt ongezien, zeker voor de lage landen.
        In een klein landje als België, van een simpel vogelpark uitgroeien tot misschien wel de beste zoo van Europa.

Tim De investeringsdrang van dit park is echt ongezien, zeker voor de lage landen.
          In een klein landje als België, van een simpel vogelpark uitgroeien tot misschien wel de beste zoo van Europa.

Echt ongezien idd! De uitbreidingsplannen van Pairi Daiza zijn in onze omgeving naast het meerjarig uitbreidingsplan van de Walt Disney Studios misschien wel het belangrijkste park project om te volgen. Pairi Daiza investeert de komende jaren een 300 miljoen euro in het resort, waterpark, conferentiecentrum en nieuw entreegebied.

7 dagen later

Poh, wat een bouwwerk zeg! 😎😎

Marvin heeft de titel veranderd naar Meerjarig uitbreidingsplan Pairi Daiza - Entree, Waterpark, Biotoop, en meer .
          10 dagen later

De schaal van dit project wordt duidelijk zichtbaar als je deze luchtfoto’s zo ziet.

Ik kan niet anders zeggen dan wauw, wauw, wauw.... Wat immens groot is dit totale project. Weer een heel deel aan het park vast geplakt in plaats van ergens vervangen of tussen gepropt.

Heel tof hoe die binnenkomst gallerij een soort van wereldtentoonstelling portaal is! Die grote metalen plaat is ook echt heel tof!

Wordt dat nu een Main Street in een dierenpark? Ben erg benieuwd hiernaar, vooral naar de tropische hal. Geweldig project, en vlakbij. 😀