Even een uitgebreidere reactie op de eerste aflevering. Het mag duidelijk zijn dat dit vooral een intro is van de making of. De focus ligt nu nog vooral op het schetsen van de leefwereld waar het verhaal zich afspeelt en het ontplooien van dat verhaal. Ik verwacht dat het verhaal iets in de strekking gaat zijn van:
Otto heeft het orgel geërfd van zijn familie waaronder zijn voorloper in de familiestamboom Jozef. Jozef (de vertelstem van de making of), stuurt doormiddel van het orgel waar hij nog mee verbonden is en die als een soort ouijabord kompas dient, zijn nakomeling naar de verborgen abdij in de bossen. Zijn vrouw Virginie is degene die in contact staat met Jozef en dus gegidst wordt. De abdij zal nog bewoond zijn door de geest van Jozef en daar zullen we waarschijnlijk de gruwelijke geschiedenis van de abdij herleven.
Edit: volgens het nieuwe blog bericht heeft Virginie het orgel geërfd en was het ooit van, jawel, haar betovergrootvader die een dirigent was en plots van de aardbodem verdwenen is. Het zou dus ook zo kunnen zijn dat de betovergrootvader van Virginie haar wilt waarschuwen voor de familie Charlatan en dus ook haar man. Waarschijnlijk is Jozef Charlatan de eigenaar van de abdij en is de betovergrootvader van Virginie daar omgekomen. Bron: klik
De focus ligt nu vooral op het verhaal, maar ik denk dat de volgende aflevering de verhouding eerder andersom gaat liggen. Meer praktische informatie en iets minder verhaal. Overigens denk ik niet dat het gehele verhaal verteld gaat worden in de attractie. Kijk naar Baron, die heeft ook een geheel achtergrond verhaal, maar in de attractie ben je onderdeel van de leefwereld en niet perse dat verhaal zelf. Ik verwacht hier dezelfde aanpak.
Daarnaast denk ik dat het Heksenpad toch wel de wachtrij gaat worden voor de attractie op een of andere manier. Het is natuurlijk al een hele mooie plek. Voor de fans jammer dat het verborgen stukje geopenbaard wordt, maar het park krijgt zo wel weer een mooi bosrijk stukje park erbij dat beter en intensiever gebruikt gaat worden.
Natuurlijk was de verrassing van het attractie type niet meer van de toepassing voor de fans, maar toch fijn om een betere en duidelijker beeld te krijgen van de scene binnen. Overigens laten ze bijvoorbeeld het plafond heel duidelijk buiten beeld en heb ik het idee dat veel van de scene weggelaten is. Hopelijk snel meer!