MattaM Ik denk dat we best nog wat verrassingen mogen verwachten

Het zou wat zijn als we in 2024 iets uit 1979 niet kunnen overtreffen.

Maar ja, de enige verrassend goede animatronic van de afgelopen 20 jaar is Almar... dus ik ben der bang voor... Ik ben der bang voor...

Trollenbol De animatie van het transportsysteem laat de ruimte (vrijwel) volledig rondom zien en helaas, geen kerkhof. Misschien dat onder de vloer / in de catacomben nog wel ruimte is voor dansende graven etc.?

We vergeten nog even het themagebied buiten, de wachtrij, de voorshow(s) etc etc.. dat de showruimte zelf beperkt is qua diepte is te begrijpen.

Ik verwacht dat er op de onderste verdieping eerst een deel gaat gebeuren met animatronics aangezien daar meer plak is naar de zijkanten zie het als een vierkante doos waar wel plaats is rondom met boven een grote ronde zaal bovenop van wat we nu zien. Dus eerst onder en dan stijgen we op voor meer thrill met de donderslag vallen we omlaag en als het de muziek weer opbouwd terug naar boven voor het tweede stukje thrill. Of zo?

QDude24 Halve Maene

Op een wat meer persoonlijke noot (en stiekem ook wel een beetje off topic, exusez-moi): ik heb het vaker aan je gevraagd, maar waarom zeg jij altijd Halve Maene in plaats van de correcte naam?

Ruubje Maar ja, de enige verrassend goede animatronic van de afgelopen 20 jaar is Almar...

En als ik toch al off topic bezig ben... ben ik de enige die Almar tegen vind vallen? Tof dat hij zijn vingers separaat kan bewegen, maar verder staat hij gewoon vooral stil en ziet het masker eruit alsof die half gesmolten is.

Ik vind die terugkerende elementen erg leuk! Alleen... Waterspuwers aan de binnenkant van een kapel? Middeleeuwse sprinklerinstallatie?

PretparkPro Dat was ook exact mijn idee: je start in de catacomben (waar mss zelfs de monniken kunnen terugkomen), de dirigent slaat de maat aan en de dans begint. Naarmate de muziek vordert stijgt het plateau om met het hevige stuk ook heviger te bewegen (de geziene tilt) zodat je ook een stuk van de catacomben tot leven ziet komen (zoals de kist van de graaf die open gaat) om met de climax en de donderslag naar beneden te vallen 😁

• Tim vindt dit leuk.

Intamin heeft net op Youtube hun video geupload! 😎
        Hierin zien we alle acties (heave, drop, til, roll, rotatie van de schijf, volledige rotatie van de afzonderlijke cabines, etc)

Niek Dit heeft echt alles in zich een ware topper in het park te worden! Is het al 2024🥹

Dit filmpje lijkt toch te bevestigen wat ik al dacht. Het in en uitstappen gebeurd niet in de catacomben, maar wanneer de schijf omhoog staat. Dat kun je zien aan de deuren die er op die hoogte zitten.

Overigens ben ik heel benieuwd of dat de Efteling ook de afzonderlijke tilt mogelijk heeft voor de 6 schijven. Daar kun je het dansen nog sterker mee realiseren.

Niek wat me hier aan opvalt is dat het er naar uitziet dat we wel boven in de koepel instappen en de kelder enkel bij het tilten echt zichtbaar word voor publiek. Als je ziet tot hoe ver het plateau in horizontale positie kan zakken.

Edit; Dutch was me net voor

Ik hoop vooral dat ze gebruik maken van die 3 m/s val voor iets jumpscare achtigs•

Heeft iemand een vergelijking voor de 3 m/s val? Ik kan me nu niet even voorstellen hoe heftig dat is

Crowket een sprintje trekken is sneller. Maar het gaat hier ook vooral om de acceleratie, in slechts 3 meter ga je van 0 naar 3 m/s en weer terug. Beetje gewichtsloosheid ga je wel voelen, maar niet iets bijzonder heftigs. Vooral ideaal voor een onverwachts schrikmoment.

Dutch23 Precies de vraag die ik ook heb. Ik mag hopen van wel voor de extra wow factor. Toen ik het zag dacht ik: dat is gewoon de bewegende grond van Spookslot

Niek Het is toch eigenlijk ook wel bizar dat de Efteling dit laat publiceren door Intamin... Daar gaat je primeur qua mogelijkheden en het geheimzinnige aan de attractie!

Aquaslide Alsof de Truus uit Delft dit gaat zien. Genoeg mysterie en verrassingen voor hen 🙂