ligt er natuurlijk ook aan welke alternatieven er zijn. Dit is ook een extreem geval, er zijn 'knussere' oplossingen maar daar kon ik geen plaatje van vinden De 5 miljoen via de fata morgana is ook niet de oplossing. Ze zouden ervoor kunnen kiezen om via fata te gaan totdat de onderdoorgang bouwtechnisch klaar is en de rest aankleden met doeken of dergelijke zodat de ingang gewoon gebruikt kan worden. Het is gewoon een k*t punt om iets te bouwen zonder overlast maar dat hou je nooit tegen dat is nu wel gebleken
Het Spookslot wordt vervangen door Danse Macabre
- Bijgewerkt
Het is ook perfect mogelijk om een tijdelijke brug te bouwen over een deel van de Aquanura vijver, van aan het Efteling theater naar de overkant toe, zonder dat er zelfs een kikker moet wijken of in het pad van de stralen ervan komt. Je zou dan ongeveer aan de achterkant van Fabula uitkomen.
Dat kan dan op zich een forse en brede tijdelijke brug zijn.
Ik ga er dan wel van uit dat het pad dat daar loopt richting het Dwarrelplein, afgesloten is. Op zich is dat een vrij brede weg dat daar loopt, en van daar uit kan je al aanhaken op de vlonders of via een trap over de stoomtrein heen gaan.
Ik denk dat er meerdere opties zijn voor de Efteling om het volk toch rond te krijgen. Ze zullen er vast wel over nagedacht hebben.
QDude24 Is Sander de Bruijn hiermee stiekem bevestigd als de ontwerper?
Misschien wel. Ik hoop het ook. Sander De Bruijn heeft naar mijn mening constant puik prestaties geleverd in het park de laatste jaren. Ik heb goed vertrouwen in dit project als Sander wederom de leiding neemt.
En toch zou Karel Willemen dit ook goed kunnen. Hij heeft al vaker grimmige, kasteelachtige gebouwen ontworpen. Ik denk dat zijn stijl wel aanleunt bij een nieuw spookslot.
- Bijgewerkt
Ik wil graag op korte termijn naar de Efteling om nog een keer (of meerdere keren?) het Spookslot in te ademen.
Vraag me af hoe druk het nu en de komende weken is in het park, is het drukker dan normaal deze tijd omdat het net weer open is, of juist niet?
Ik zoek een mooie datum om er meteen een volle parkdag van te maken.
Ben ook een groot Kate Bush fan dus de gelegenheid is extra groot om te gaan. Het schijnt dat fans haar 'grafsteen' proberen te bemachtigen maar hopelijk eindigt het gewoon in een museum zodat iedereen er een keer een kijkje kan nemen.
- Bijgewerkt
Eftelflags
De attractie waar jij naar verwijst is meer dan een tof idee van jou, maar mijn gevoel zegt dat je dat zelf ook wel weet ;-) Begint op een publiek geheim te lijken. Net zoals het Spookslot thema alsook de attractiemuziek terugkomt in de nieuwe ride.
Ik lees op social media buitensporige reacties op de sloop van Spookslot. Petities, protestmars en zelfs het ontslag van de directeur wordt geëist. Pieck en Van de Ven zouden zich in hun urn omdraaien en meer van dat soort gekkigheid. Ik denk dat beide heren in deze tijd het niet meer dan logisch hadden gevonden dat het tijd is om deze attractie te vervangen. We weten niet welke factoren allemaal meegewogen hebben, behoudens dat de attractie al heel lang niet meer populair was. Het is aannemelijk dat het materiaal van de attractie simpelweg het einde van zijn latijn heeft bereikt. De attractie stond onder leiding van Ronald van der Zijl al op de nominatie om vervangen te worden. De huidige directie is echt niet verrast door de weerstand, maar zij hebben wel de ballen om de daad bij het woord te voegen. Een herinnering van de volwassen Eftelingliefhebber's jeugd verdwijnt, maar de Efteling moet ook herinneringen maken voor de jeugd van nu. Over 30 jaar is de nieuwe attractie weer 'nostalgie' voor de oudere bezoekers. De vergelijking met de Python gaat krom vind ik. De levensduur van deze icoon kon relatief spotgoedkoop weer met een jaar of 20 verlengd worden. De geldt ook voor de Tuffers. Soms is een attractie gewoon helemaal op. Ouwe meuk waar niemand (op een enkeling na) meer interesse in toont is geen waardevolle nostalgie. Wanneer die 4000 zogenaamde fans die de petitie ondertekend hebben bij elk bezoek het Spookslot bezocht zouden hebben, ging het nu niet tegen de vlakte. Men kan ook niet verwachten dat de Efteling alles bij het oude laat i.c.m ambitieuze groei. Ze moeten meegaan in hun tijd en inovatief blijven om mee te spelen met de grote jongens. Dat was 40 jaar gelden niet anders, echter was de concurrentie toen vele malen minder groot dan nu.
De geluiden dat de (ooosterse) geest van het Spookslot in de nieuwe attractie behouden blijft, is bijzonder en zal ongetwijfeld een flink deel van de negativiteit wegnemen.
Sander lijkt mij de meest voor de hand liggende ontwerper in ieder geval. Zowel Circus Balance en de Wereld van Sindbad zijn compleet ontworpen, dus daar is Sander voor nu even niet nodig. Daarnaast is dit een heel gevoelige opvolger van een iconische attractie, daar zet je de beste ontwerper in huis op. Karel gaat het sowieso heel druk krijgen met het hotel. Jeroen zie ik nog wel een horeca locatie ontwerpen voor zowel bij het hotel als bij Spookrijk (flauw ik weet het). Robert Jaap schiet bij waar nodig. Dan is de cirkel weer rond.
Kwa bezetting van de ontwerp afdeling zou het inderdaad zomaar kunnen dat dit inderdaad een project voor Sander is. Trouwens, was de hoofdontwerper van Circus Balancé niet Karel Willemen volgens de geruchtenmolen?
Ik vindt het oprecht jammer dat het spookslot het veld moet ruimen. Voor mij is het een attractie die de tussen stap is van sprookjesbos naar attractiepark. De doorontwikkeling van de Indische Waterlies, wat de eerste overdekte mechanische voorstelling was, en de opmaat naar Fata Morgana. Ik vindt het geweldig om de verhalen te lezen/horen van de mensen die aan deze attracties meegewerkt hebben. Dit moet echt een unieke tijd zijn geweest, een unieke samenwerking tussen een ontwerper die een sfeer bedenkt, creatieveling die dit omzetten naar een uitbeelding en techneuten die het tot leven brengen. En de attractie die perfect past bij de Efteling reclame waarbij de ouder zijn kind mee neemt en de ervaring deelt.
In mijn ogen is het spookslot niet verouderd, het is wel oud maar dat hoeft geen beperking te zijn. Het spookslot heeft een enorme sfeer, het verhaal erachter ken ik ook niet. Ik heb het gelezen maar was het even snel ook weer vergeten. Voor mij is de hoofdvoorstelling ook meer een voorstelling op muziek. Het hele plaatje, het gebouw, de wachtrij en de hoofdshow kan zich nog steeds meten met menig (mechanisch) spookhuis. Dat je de voorstelling van 1 plek bewonderd in plaats van er door heen te lopen of te rijden is in mijn ogen ook uniek.
Dat de techniek houtje-touwtje is geloof ik niet zo in want anders had het geen 44 jaar gedraaid. Inmiddels zal er ook al veel vervangen zijn, een dergelijke attractie vernieuwd door slijtage voor een deel zichzelf. Overigens hoor je bij de defectenspotters niet vaak dat er iets in het spookhuis het niet doet (mogelijk slaan ze het spookhuis altijd over ).
Bouwkundige brandveiligheid zal een aandachtpunt zijn, maar veel zal naderhand zeker aangepast zijn, zoals vluchtweg verlichting, branddetectie, ontruiming, brandwerend afdichten van muurdoorvoeringen, brandwerend bekleden van constructies etc. Als de ontruiming goed geregeld is hoeven de gebruikte materialen die brandbaar zijn geen probleem te zijn. Overigens zullen er intussen best zaken in de voorstelling vervangen zijn, waarbij in de nieuwe situatie gebruik gemaakt is van vlam dovende materialen. Het exterieur heeft al lang weinig liefde mogen ontvangen. De degradatie is niet zo gek voor de tijd dat het gebouwd is in combinatie met de gebruikte materialen dit is een kwestie van regulier onderhoud waar om een of andere reden geen prioriteit aan is gegeven.
Ongetwijfeld zal er een groot bedrag uit getrokken moeten worden om het slot weer in goede conditie te krijgen. Maar of dit in verhouding (bezoekers aantallen, m³, waardering o.i.d.) hoger is dan wat er aan de Indische Waterlelies of Roodkapje is uitgegeven waag ik te betwijfelen. In mijn ogen is voor de Efteling het bezoekersaantal van 7 miljoen een mikpunt geworden, waarbij om dit te bereiken, als eerste een set oogkleppen zijn aangeschaft. Om 7 miljoen bezoekers een goede ervaring te geven zijn attracties met een hoge daadwerkelijke capaciteit een must. Bij die filosofie passen investeringen als M&M en bijvoorbeeld het hotel. En op het punt van capaciteit scoort het spookslot niet erg best. Ik vermoed daarom dat als je de attracties in de volgorde sorteert op bezoekers doorstroom dat je het volgende “slachtoffer” aardig kunt inschatten. Dit voor een management de makkelijkste manier om onderbouwd de beslissing te nemen. Ook de plek zal meegespeeld hebben want als het slot midden in het sprookjesbos had gestaan geloof ik niet dat deze was opgeruimd. Bij een stijging van het bezoekers aantal van 5 naar 7 miljoen mag je verwachten dat het bezoekersaantal van het spookslot ook stijgt met 40% maar dat terzijde.
Aan elke beslissing die een directie neemt kleeft een consequentie en zeker in het geval van een spookslot kleeft daar ook een hoop sentiment aan. Wat je er ook van vindt, ze doen in ieder geval hun werk, ze nemen een beslissing en dat kan ook weer tot iets heel moois leiden. Dat zal ongetwijfeld zo zijn, anders zou ik niet graag in hun schoenen staan.
In communicatie vindt ik de Efteling niet heel sterk. Ze zullen iets gedacht hebben van, het is een beladen beslissing, laten we het, om het wat meer gewicht te geven, de directeur maar laten vertellen. Echter in het kranten artikel is het min of meer een bijzaak. Als ik dan de aandacht op radio en tv daar langs houdt gaat dat toch veel meer over afdanken van het spookslot dan over de nieuwe plannen. Volgens mij is daar een verkeerde inschatting gemaakt.
Maar goed, ik vindt het jammer en zal de komende tijd er nog een paar keer langs gaan. En dan gaan we weer verder, er komt vast iets moois voor terug.
Waar staat op dit moment eigenlijk de grafsteen van Kate Bush? Lees iets over de hoofdshow, maar op nu.nl hebben ze het over de tuin.
De obsessie met die Kate Bush grafsteen ontgaat me een beetje. Ik denk dat veel media zich niet realiseren dat het niet meer is dan een blok piepschuim met de naam ‘Kate Bush’ erin gegraveerd. De afdeling decoratie kan in een weekje waarschijnlijk genoeg van die stenen maken om elke Kate Bush fan die zich gemeld heeft tevreden te stellen :-)
Progress Het gaat toch ook helemaal niet om de materiële waarde? De rest van het Spookslot is ook grotendeels van piepschuim en moet je eens kijken wat voor een emoties daarmee bemoeid zijn.
Robkuh84 De grafsteen is al eens van locatie veranderd. Lange tijd was deze te vinden in de hoofdshow, nabij de geestencarrousel, maar ik durf niet te zeggen of 'ie daar nog steeds staat.
Ronny Ik heb mijn quote voornamelijk in Tweets gebruikt, maar hier wil ik 'm ook wel even gebruiken:
Ik vergelijk het spookslot in de Efteling voor het gemak even met een popster uit een ver verleden dat komt te overlijden. Jarenlang heeft niemand het er over ... eenmaal overleden, is het ineens de held van iedereen!
Pascal-Manu Als er geen reactie op was gekomen, had de attractie ook geen indruk gemaakt.
Ik hoop overigens niet op een scherm attractie
Deze missen in mijn ogen echt de sfeer en authenticiteit wat de efteling juist zo uniek maakt, de combi mag best opgezocht worden, maar dan zo subtiel mogelijk aub.
Weet iemand een attractietype met scherm te benoemen die in de efteling past? En zijn er attractieparken buiten de universals en disneys waar dit echt goed tot zijn recht is gekomen met een unieke beleving?
Ik hoop trouwens niet dat er iets als Pantagor als vervanging komt, het zou opzich de sfeer kunnen matchen maar die cartoony schurk tegenover de griezels van het Spookslot zou de plank volledig mis slaan.
Bacchus En zijn er attractieparken buiten de universals en disneys waar dit echt goed tot zijn recht is gekomen met een unieke beleving?
Uniek ligt aan je beleving, maar de Justice League Rides in de six flags parken zijn goed gelukt, met een goede combi van sets en schermen, maar of het in de Efteling past.
Als ik het dus goed begrijp zal de bouwweg voor het spookslot vanaf de parking, achter de vrolijke noot, langs de poort naar het sprookjesbos, over de pardoespromenade lopen?
Vandaag besloten we om het Spookslot na dit nieuws eens met een kritische blik te gaan bezoeken. De nostalgische gevoelens hebben we daarmee even aan de kant gezet en we kwamen na de hoofdshow toch tot de conclusie dat "vervangen" de beste optie was. De hoofdshow voelt extreem gedateerd aan. De wachtrij daarentegen is na al die jaren nog steeds extreem goed. We hebben alle scènes rustig aan bekeken en voor het eerst in jaren zag ik de Spinnenvreter weer. Wat een goede scène is dit toch voor die tijd! De Oosterse Geest en de Vlederikken blijven ook geweldig. De wachtrij mag van mij dus in aangepaste vorm zeker terug komen bij de vervanger.
Voor een relatief rustige dag was de rij wel lang. De rij begon bij ons in het midden van de ronde zaal. De operator deed echter niks met de Coronaregels en gooide de hele hoofdshow vol met gasten (op de middelste tribune na). Persoonlijk vind ik dat niet erg ondanks Corona, maar ik kan mij voorstellen dat dit niet helemaal de bedoeling is. Ik ben dan ook benieuwd naar de wachttijden in de weekenden en vakanties. Het lijkt er op dat veel gasten afscheid willen nemen van deze klassieker