Spookslot staat afgelopen dag(en) steady in de top 5 qua wachttijden. Niet meer dan 10 minuten wel te verstaan.

laurenstp Dat verbaast me niet zoveel. Ook voor de afgelopen lockdown stond hij vrijwel altijd op 10 minuten, dat is gewoon hoelang je hooguit moet wachten voordat de volgende show begint. Het is dat de andere attracties zo rustig zijn vandaag.

Ik vraag me af wat de wachttijden voor het Spookslot zullen zijn komend weekend. Gaan mensen echt nu al afscheid nemen? De Coronacapaciteit van het Spookslot is echt een hel. Het zou best bijzonder zijn wanneer de rij straks ineens buiten begint (zelfs met mensen die 1,5 meter afstand houden in de rij). Voor mijn gevoel waren de wachttijden bij het sluiten van de Bob en de Pegasus ook niet veel langer dan normaal. Gaan we dit weekend de die-hard fans echt zien? En zijn dagjesmensen bereid om een uur te wachten voor een verouderde show? We gaan het zien over 2 dagen!

Ik vraag me af waarom we niks te zien kregen over de vervanger van het Spookslot. We kregen bij Polka en de Bob gelijk iets te zien van Nest! en Max & Moritz, maar hier niks.

Wat het ook is, best case scenario is een soort Spookslot 2, hetzelfde idee maar dan grootser. Daarmee bedoel ik niet dat het een herbouw wordt, maar meer een nieuwe, moderne attractie hevig gebaseerd op het huidige slot. Denk aan bijv een dark ride die meer op het 'verhaal' ingaat, en bijv ook door een recreation van de huidige hoofdshow gaat.

QDude24 Ik vraag me af of het huidige verhaal wel boeiend genoeg is. Bovendien kwam er van velen de roep bij Symbolica dat er te veel verhaal aanwezig was. Een nieuw slot zie ik zeker zitten maar het huidige verhaal vind ik niet zo sterk. Het verhaal is bovendien ook pas achteraf bedacht om de hoofdshow wat meer body te geven.

Tim Met het huidige verhaal bedoelde ik ook niet letterlijk hetzelfde gebruiken, maar meer een reworked versie. Overigens vind ik juist dat er bij Symbolica amper verhaal is, het is gewoon een rondleiding door Pardoes, meer niet.

Ton verteld over de tot stand koming van het spookslot 🙂

Wat me te binnen schiet, is dat er in plaats van het "griezelthema" voor een 'vernieuwd themagebied' meer gefocust zou kunnen worden op de Keltische architectuur van het huidige Spookslot.

Keltische mythes en verhalen om inspiratie uit te putten zijn er zeker. Niet per se de meest bekende verhalen, maar dan kom je er ook meer mee weg. Het komt dan uiteraard niet meteen van naast de deur (Brabantse bokkenrijders, goudmijnen of Vliegende Hollanders)... maar goed, Max en Moritz komen ook uit een onbestemd alpengebied, daarnaast heb je een Zuid-Amerikaanse wildwaterbaan, verderop staat een Arabische stad... wordt dan wel een beetje gek dat dat allemaal geen Reizenrijk is.

Tim ik denk niet dat het slim is om al het bouwverkeer de komende 2 jaar door een redelijk nieuw themagebied te sturen, daarnaast zal het stuk pardoespromenade 2 jaar lang toch niet bruikbaar zijn zodra men start met de bouw van het hotel en zullen we waarschijnlijk via fata morgana en m&m het park in worden geleid. Ik ben ervan overtuigd dat zodra alle werkzaamheden voltooid zijn dat de promenade weer in oude luister hersteld word inclusief bloemenpracht😉

bogtrotter gaaf idee! Ik ben ook erg benieuwd waar ze mee komen en ik hoop ook iets in het griezelthema!

https://www.looopings.nl/weblog/18762/Technicus-die-meewerkte-aan-Spookslot-in-de-Efteling-Ik-voelde-een-traantje-opkomen.html

Vooral de laatste zin is hier interessant; "Sander de Bruijn is een goede ontwerper. Later zullen wij als oud-medewerkers zeggen: misschien was deze beslissing achteraf gezien toch beter voor de ontwikkeling van het park." Is Sander de Bruijn hiermee stiekem bevestigd als de ontwerper?

Robque Ze kunnen tegenwoordig veel met houten tunnels en steigers. Zo kan de promenade gewoon gebruikt blijven tijdens de bouw zoals hier. Is misschien geen geweldig voorbeeld maar zo zou het wel gerealiseerd kunnen worden.

rambo1990 Inderdaad een mooie oplossing voor als het echt niet anders kan of in een stad over een stoep, maar weet niet of de Efteling het aandurft hier 5 miljoen mensen per jaar onderdoor te sturen als er een alternatief is. Het zou echt dwars door het bouwterrein heen gaan...

ligt er natuurlijk ook aan welke alternatieven er zijn. Dit is ook een extreem geval, er zijn 'knussere' oplossingen maar daar kon ik geen plaatje van vinden 😆 De 5 miljoen via de fata morgana is ook niet de oplossing. Ze zouden ervoor kunnen kiezen om via fata te gaan totdat de onderdoorgang bouwtechnisch klaar is en de rest aankleden met doeken of dergelijke zodat de ingang gewoon gebruikt kan worden. Het is gewoon een k*t punt om iets te bouwen zonder overlast maar dat hou je nooit tegen dat is nu wel gebleken

Het is ook perfect mogelijk om een tijdelijke brug te bouwen over een deel van de Aquanura vijver, van aan het Efteling theater naar de overkant toe, zonder dat er zelfs een kikker moet wijken of in het pad van de stralen ervan komt. Je zou dan ongeveer aan de achterkant van Fabula uitkomen.

Dat kan dan op zich een forse en brede tijdelijke brug zijn.
                Ik ga er dan wel van uit dat het pad dat daar loopt richting het Dwarrelplein, afgesloten is. Op zich is dat een vrij brede weg dat daar loopt, en van daar uit kan je al aanhaken op de vlonders of via een trap over de stoomtrein heen gaan.

Ik denk dat er meerdere opties zijn voor de Efteling om het volk toch rond te krijgen. Ze zullen er vast wel over nagedacht hebben.

QDude24 Is Sander de Bruijn hiermee stiekem bevestigd als de ontwerper?

Misschien wel. Ik hoop het ook. Sander De Bruijn heeft naar mijn mening constant puik prestaties geleverd in het park de laatste jaren. Ik heb goed vertrouwen in dit project als Sander wederom de leiding neemt.

En toch zou Karel Willemen dit ook goed kunnen. Hij heeft al vaker grimmige, kasteelachtige gebouwen ontworpen. Ik denk dat zijn stijl wel aanleunt bij een nieuw spookslot.

Ik wil graag op korte termijn naar de Efteling om nog een keer (of meerdere keren?) het Spookslot in te ademen.
                Vraag me af hoe druk het nu en de komende weken is in het park, is het drukker dan normaal deze tijd omdat het net weer open is, of juist niet?
                Ik zoek een mooie datum om er meteen een volle parkdag van te maken.
                Ben ook een groot Kate Bush fan dus de gelegenheid is extra groot om te gaan. Het schijnt dat fans haar 'grafsteen' proberen te bemachtigen maar hopelijk eindigt het gewoon in een museum zodat iedereen er een keer een kijkje kan nemen.

Eftelflags
                De attractie waar jij naar verwijst is meer dan een tof idee van jou, maar mijn gevoel zegt dat je dat zelf ook wel weet ;-) Begint op een publiek geheim te lijken. Net zoals het Spookslot thema alsook de attractiemuziek terugkomt in de nieuwe ride.
                Ik lees op social media buitensporige reacties op de sloop van Spookslot. Petities, protestmars en zelfs het ontslag van de directeur wordt geëist. Pieck en Van de Ven zouden zich in hun urn omdraaien en meer van dat soort gekkigheid. Ik denk dat beide heren in deze tijd het niet meer dan logisch hadden gevonden dat het tijd is om deze attractie te vervangen. We weten niet welke factoren allemaal meegewogen hebben, behoudens dat de attractie al heel lang niet meer populair was. Het is aannemelijk dat het materiaal van de attractie simpelweg het einde van zijn latijn heeft bereikt. De attractie stond onder leiding van Ronald van der Zijl al op de nominatie om vervangen te worden. De huidige directie is echt niet verrast door de weerstand, maar zij hebben wel de ballen om de daad bij het woord te voegen. Een herinnering van de volwassen Eftelingliefhebber's jeugd verdwijnt, maar de Efteling moet ook herinneringen maken voor de jeugd van nu. Over 30 jaar is de nieuwe attractie weer 'nostalgie' voor de oudere bezoekers. De vergelijking met de Python gaat krom vind ik. De levensduur van deze icoon kon relatief spotgoedkoop weer met een jaar of 20 verlengd worden. De geldt ook voor de Tuffers. Soms is een attractie gewoon helemaal op. Ouwe meuk waar niemand (op een enkeling na) meer interesse in toont is geen waardevolle nostalgie. Wanneer die 4000 zogenaamde fans die de petitie ondertekend hebben bij elk bezoek het Spookslot bezocht zouden hebben, ging het nu niet tegen de vlakte. Men kan ook niet verwachten dat de Efteling alles bij het oude laat i.c.m ambitieuze groei. Ze moeten meegaan in hun tijd en inovatief blijven om mee te spelen met de grote jongens. Dat was 40 jaar gelden niet anders, echter was de concurrentie toen vele malen minder groot dan nu.

De geluiden dat de (ooosterse) geest van het Spookslot in de nieuwe attractie behouden blijft, is bijzonder en zal ongetwijfeld een flink deel van de negativiteit wegnemen.