mikeee Ik ben het helemaal met je eens, maar aan de andere kant kan je als bezoeker ook even een beetje logisch nadenken.
Als een wachtrij de hele dag al twee uur aangeeft dan is het naar mijn mening ook logisch dat zo'n rij eerder gesloten wordt.
Andersom ook, als je met een openingsdag naar een park gaat om de nieuwe attractie te bezoeken dan kan je de klok erop gelijk zetten dat het moeilijk druk gaat zijn.
Mensen mogen best zelf ook een beetje nadenken en anticiperen op een situatie vindt ik en niet alles voorgekauwd krijgen via een app of een bordje.

JeepeeB tja, dat zouden wij inderdaad logisch vinden maar een andere bezoeker wellicht niet. In dat geval is het ook een stukje verwachtingsmanagement, het voorkomt een mogelijke teleurstelling.

mikeee je kunt zoveel communiceren en alsnog zullen mensen teleurgesteld zijn of boos worden omdat ze het er niet mee eens zijn. Als je inderdaad heel de dag de kans hebt om te gaan en je gaat dan pas op t einde aansluiten. Dan kan het inderdaad zo zijn dat je mis grijpt. Zelfde zoals bij de bakker.

Ik begrijp dat het park ervoor kiest om de rij eerder te sluiten, maar tegelijk moet je als park wel gewoon een goed en voorspelbaar beleid hebben. Het is niet aan de bezoekers om maar in te schatten welke keuze het park gaat maken, daarin vind ik dat het park echt duidelijk moet communiceren.

Kortom, sluit je de rij eerder? Geef het dan aan. Als je zegt: "we sluiten de rij zodat max een half uur na sluitingstijd iedereen eruit is". Dan is het logisch en kan je erop plannen. Nu moet je maar hopen dat jouw keuze de juiste keuze is.

Zingo Als het park van 10:00 tot 20:00u open is en de wachttijd van Danse is standaard meer dan 100 minuten dan kom je met een beetje logisch nadenken zelf toch wel tot die conclusie? Moeten we nou echt alles aangekondigd zien worden?

JeepeeB Ik ben het helemaal met je eens, maar aan de andere kant kan je als bezoeker ook even een beetje logisch nadenken.

R013 Als het park van 10:00 tot 20:00u open is en de wachttijd van Danse is standaard meer dan 100 minuten dan kom je met een beetje logisch nadenken zelf toch wel tot die conclusie?

Nou ja, bezoekers laten meestal hun verstand in de auto als ze een park binnenlopen. Als in park X de rijen tot sluiting geopend zijn en park Y houdt er ineens een ander beleid op na, dan zijn bezoekers verbaasd als niet bekend is dat park Y iets anders doet. Als park Y op dag 1 iets doet en op dag 2 iets anders, dan kan dat ook tot vragen leiden.

Met de belasting op operations die onder andere @Eftelflags omschrijft is het inderdaad logisch dat je bij je net geopende smoordrukke attractie de rij eerder sluit, maar communicatie is daarin wel alles. Zeker als het beleid van de ene op de andere dag verandert.

Volgens mij is het heel simpel, of je beleid is dat je attracties (wachtrijen) tot sluitingstijd open zijn (20:00 uur dus), ofwel is je beleid dat je zoals vroeger (tot begin jaren 2000) de attractie ingang sluit om sluitingstijd - wachttijd, dus staat er 60 minuten dan sluit de wachtrij om 19:00.

Overwerk hoeft niet van toepassing te zijn, je weet immers omdat je een reserveringssysteem hebt voor kaartverkoop, en welke abonnementsvormen geldig zijn + het feit dat je een openingsweekend hebt redelijk goed hoeveel gasten er komen, hierop kun je je personeelsplanning aardig inschatten.

In Rust bedenken ze zich ook niet pas op de dag zelf hoelaat men sluit, ik heb hier wel eens met een medewerker over gesproken die staan op voorhand al ruimer ingepland omdat men een verwachting heeft van de drukte en de bijbehorende sluitingstijd.

• msnguy heeft hierop gereageerd.

Vandaag sloot de wachtrij om 20:00, gelijk met het park. Wachttijd was op dat moment 60 minuten.

Een vriend van mij ving van een Efteling medewerker op dat ze Dance Macabre om 21.00 willen sluiten, dus aan de hand van de actuele wachtrij kan je dan een beetje inschatten hoe laat ze de wachtrij van tevoren gaan sluiten (dit is dan natuurlijk als het park tot 20.00 open is, wellicht is een uur na sluitingstijd het doel dan).

erider Als dit het geval is, kan de Efteling toch gewoon communiceren naar de gast via de app? Dan kun je als medewerker ook aangeven dat de verwachte sluitingstijd in de app staat. Ik snap niet waarom communicatie bij de Efteling de laatste jaren zo'n moeizaam dingetje is geworden. Desnoods bied je een optie aan dat je een kwartier voor de sluitingstijd van de wachtrij een pushmelding kunt ontvangen zodat je nog kunt aansluiten in de rij. Nu creëer je een verwachtingspatroon bij de gast die je niet waar kan maken.

Eftelingpanda In Rust bedenken ze zich ook niet pas op de dag zelf hoelaat men sluit, ik heb hier wel eens met een medewerker over gesproken die staan op voorhand al ruimer ingepland omdat men een verwachting heeft van de drukte en de bijbehorende sluitingstijd.

In Duitsland zijn de regels qua arbeidstijden echt totaal verschillend met die van Nederland, dus dit systeem kun je niet vergelijken met de systemen in een Nederlands pretpark. Toen ik bij Toverland werkte, maakte ik soms dagen van 12 uur (voornamelijk met Halloween). Dan ben je, hoe leuk je je werk ook vindt, echt wel blij wanneer je kunt uitklokken. Het eerder sluiten van de wachtreis vind ik wel acceptabel, maar communiceer wel naar de gasten wanneer deze dan sluit.

msnguy Desnoods bied je een optie aan dat je een kwartier voor de sluitingstijd van de wachtrij een pushmelding kunt ontvangen zodat je nog kunt aansluiten in de rij.

Dit is, klinkt misschien gek, juist precies niet wat je wil. Dan komen er misschien nog ineens heel veel mensen die kant op en dan heb je aan die eventuele 15 minuten eerder sluiten niks want dan staat er ineens 30 minuten meer wachtrij dan ervoor. Zeg gewoon, het kan zijn dat de wachtrij eerder sluit als deze te lang oploopt. Niet zeggen wanneer en bij welke tijd, maar gewoon zeggen dat het zo zou kunnen zijn. Dan is het de verantwoordelijkheid van de gast zelf om te besluiten om zolaat pas aan te sluiten.

Hey is nu 1 keer gebeurd volgens mij oo onvrije dagen niet eerder gesloten volgens mij. Kan ook iets eenmalig zijn natuurlijk.

Jeroen_uit_tilburg Dit is, klinkt misschien gek, juist precies niet wat je wil. Dan komen er misschien nog ineens heel veel mensen die kant op en dan heb je aan die eventuele 15 minuten eerder sluiten niks want dan staat er ineens 30 minuten meer wachtrij dan ervoor.

Ik denk dat dit wel mee valt wanneer je het niet actief promoot. Dus enkel wanneer je in de Efteling app naar de pagina van Danse Macabre gaat en je daar de optie aanbiedt. Dan krijg je echt geen 500 bezoekers vlak voor sluitingstijd extra voor de poort.

In dat geval zijn er dus ook maar weinig mensen bij gebaat? Dan zou ik dat soort ingewikkelde opties niet gaan inbouwen.

Ik had verwacht dat het vandaag wat rustiger zou zijn dan de afgelopen dagen: een werkdag, buiten de schoolvakanties. Nou, dat valt tegen!

tuindwerg Op de site van de Efteling word deze week ook niet aangegeven als ‘rustig’. Volgende week wel dus ik neem aan dat er in de buurlanden wel nog vakantie is?

tuindwerg Diverse scholen hebben in de week na de vakantie studiedagen, dat verklaart de drukte. Aanstaande woensdag heeft mijn dochter bijvoorbeeld vrij van school, zal het ook wel weer afgeladen zijn in de Efteling.

tuindwerg Ik had verwacht dat het vandaag wat rustiger zou zijn dan de afgelopen dagen: een werkdag, buiten de schoolvakanties. Nou, dat valt tegen!

Ik denk -zoals eerder gemeld- dat vandaag nog een wat algemenere studiedag is, ken collega’s en buurtgenoten die deze week nog studiedagen hebben.
                    Schrok echter ook van de tijden van vandaag, zeker gezien het park al begonnen is met een opening om 11 uur. Je merkt toch nog wat spreiding na de herfstvakantie.
                    Volgende week staat het wel als rustig vermeld.

Ik verwacht dat we dan iets beter de wachttijden kunnen inschatten voor de rustige komende weken tot aan de kerst. Heel benieuwd wat DM op die rustige dagen gaat doen. Half uur? Uurtje?

We zijn zelf namelijk ook op zoek naar een rustige woensdag- of vrijdagmiddag komende weken voor ons bezoek.

Het lijkt vandaag al wat rustiger bij DMC en in het park. De wachttijd is nu zeventig minuten 13:00). De piek tot nu toe was negentig minuten om 11:30.

Ik ben zelf nog niet in het park geweest sinds de opening, dus ik vraag mij het volgende af:

Hoeveel minuten aan wachttijd zou de wachtrij van DMC aankunnen, zonder dat de wachtrij onverhoopt uitloopt naar buiten het gebied van de attractie (zoals een rij op de Pardoes Promenade?