TheOnlyRealColonel Minimaal ja. De echte openingstijd(eventueel later) word idd op de dag zelf bekend gemaakt.
Nog even snel hierop terugkomend: in Europapark werkt men, net zoals de Efteling, met een prognose hoe druk het wordt. De Efteling communiceert dat al in de kalender, door daar ruimer open te zijn. Europapark communiceert standaard 9-18 als opening, maar heeft intern ook een ruimere sluitingstijd voor het hele jaar al bekend staan. Dus weekenden in de zomer zijn standaard acht uur of half negen. Daar wordt personeel ook al op ingepland.
Op de dag zelf plust of mindert daar men maximaal dertig minuten bij of af, afhankelijk van de daadwerkelijke drukte in het park. Daardoor lijkt het voor de gast of men er soms zomaar 2 of zelfs drie uur bij doet, in de organisatie was dat allang bekend en daarmee kan de receptie van het hotel dus ook al zeggen hoelang men minimaal open is die dag.
Hoe dat vervolgens in de verrekening van je werktijden zit durf ik niet te zeggen. Het zal mij niks verbazen wanneer Europapark het personeel standaard sowieso langer laat werken en dat het personeel bij een vroegere sluiting dus aan de slag gaat met extra poetswerk of opruimwerkzaamheden bij hun eigen werkplek (personeel in EP heeft soms jarenlang de eigen vaste werkplek en elke attractie zijn eigen vaste ploeg, daar is geen roulatie tussen attracties binnen een gebied).
De verhalen dat Europapark zijn wachtrijen eerder sluit dan sluitingstijd heb ik vaker gelezen. Ik heb het zelf nog nooit meegemaakt in die zeventig weekenden in 21 jaar dat ik het park inmiddels bezoek. Hoewel ik er wel beeld bij kan hebben dat men bij een lange wachtrij na negen uur ‘s avonds en een storing het misschien ook wel een keer welletjes vindt of tegen arbeidstijden of andere beperkingen aanloopt. Al met al is het niet alleen personeel dat een factor van invloed is of een attractie open kan blijven.
Piet_Verdriet Dit ziet er echt tof uit. Alleen geen fan van de afbeelding op het scherm.