Vandaag de twijfelachtige eer gehad om tijdens de laatste ronde van Danse Macabre een noodstop te ervaren. De dag stond voor ons in het teken om, na de herprogrammering, alle banken af te gaan. Daardoor hebben we vanaf de opening tot aan sluitingstijd een dozijn ritjes gemaakt. (Off topic, 6 verschillende telefoons allen toestaan om voor de gehele groep een virtual queue te boeken slaat nergens op. Maar je hoort me niet klagen).
Dat de rit een stuk intenser is geworden met het nieuwe programma hoef ik niet te herhalen. Maar er viel ons wel iets op. In de climax van de rit, wanneer de schijf en de banken op hun hardste rondtollen vlak voor de 'free fall', voelde de schijf vanaf het begin van de dag al instabiel. In de ochtend was dit naar mijn idee amper voelbaar, halverwege de dag had iedereen het opgemerkt, en tegen een uur of 9 vertelden we elkaar nog dat de schokken nu wel erg oncomfortabel waren. Tijdens de laatste rit, rond 22:00, was dit nadrukkelijk vrij pijnlijk en na de laatste flits, nog geen halve seconde nadat de schijf de vrije val in had gezet, klapte we abrupt stil. Lampen aan, muziek uit, en de cylinders die langzaam leeg leken te lopen om ons weer naar beneden te brengen.
Nadat we toch wel geschrokken waren van hoe pijnlijk deze noodstop was, omdat we echt vanuit de 'vrije val' ergens op leken te vallen, viel ook op dat de schrijf niet recht stond, en er in een van de banken een volledige lege rij en lege stoelen waren. Uiteindelijk is hij wel wat rechter gekanteld tijdens het naar beneden zakken van de schijf, maar bleef er toch wel een gevaarlijk gat over waardoor ze rij voor rij de gasten de show uit hebben begeleidt.
Tof dat ik deze heb mee mogen maken, maar het zette ook wel weer in perspectief dat het een experimenteel ritsysteem is waar nog vollop aan gesleuteld (gaat) word(en). En dat het nieuwe programma het systeem wel tot het uiterste lijkt te duwen. Maar de extra drop, het goed kunnen zien van de kelder, en de heftige kantel maken wel dat ik hoop dat dit systeem nog veel navolging krijgt en Intamin de problemen er daardoor steeds verder uit weet te halen.