Progress Ik denk dat we onder ogen moeten zien dat de Efteling het voor sommigen hier in geen enkel scenario goed kan doen.
Ik kan soms best vooringenomen zijn, alleen dit betoog zit wel echt helemaal vol met aannames. Ik denk dat alle fans het concept van soft-openings wel kent en begrijpt, dat dat de periodes zijn om te fine-tunen en af te werken. Dat het product nog niet volledig af is, en al het andere dat mogelijk negatief afstraalt.
Vroeger, dan praat ik over de jaren 90, was het in meerdere pretparken in ieder geval heel gebruikelijk dat de attractie bij de opening van het seizoen open ging, maar dat de officiële opening pas na een maand of twee/drie gebeurde. Ik zou dat principe best wel weer toejuichen. Tegenwoordig moet alles maar zo snel mogelijk officieel open, ongetwijfeld ingegeven door de snelheid van de samenleving waarin we terecht zijn gekomen met elkaar. Maar als de Efteling dat ding volgende week opent, maar het persfeest pas medio december had gedaan met officiële opening met de hele rambam, dan was dat echt meer dan prima geweest.