JeepeeB aan de andere kant is het een samenwerking die je niet zou verwachten van de Efteling

Misschien moet je even iets meer verdiepen in de huiscomponist en dan is deze samenwerking geen verrassing meer 😉

    FlyingTimo Leuk, dat wist ik niet.
    Maar dan nog, het is niet een muziekstijl die je snel in de Efteling tegen gaat komen dus ergens blijft het voor mij toch nog een verrassende combinatie.
    Net als dat de Efteling bijvoorbeeld het thema van het Carnaval Festival gaat voorzien van een reggae sausje of brit-pop, kan leuk worden maar verwacht je ook niet zo snel vanuit de officiële kant. : :

    Aurelius Ik denk dat deze uitspraak op z'n best nuance behoeft en op z'n slechts onwaar is. Natuurlijk is dat wat Anton Pieck op papier zette de basis van dat wat we Eftelings noemen,

    Die nuance zit er al in als je de woorden niet leest als klakkeloos kopiëren, wat ik niet zei en bedoelde. Je geeft een draai aan mijn post om een punt te kunnen maken, terwijl ik het al grotendeels met je eens bent. Dus bijdeze de nuance die al in mij post zat: ik doelde op het feit dat, kleurgebruik, materiaalgebruik, bepaalde stijl elementen etc. etc. die Pieck gebruikte en nu nog steeds grotendeels de bakermat is/zou moeten zijn voor de ontwerpers. En soms laten ze zich letterlijk inspireren door de prenten van Pieck (Sirocco en nu ook De Erwt). Als er elementen zijn uit het verleden die met dat gedachtengoed ontworpen zijn, dan kun je die naar mijn idee gewoon hergebruiken mits passend, een voorbeeld is Kapitein Gijs.

    Aurelius maar door enkele van zijn meest illustere opvolgers zijn aan die basis even zoveel nieuwe, frisse en soms ook best onorthodoxe elementen toegevoegd. Sterker nog: ik denk dat de Efteling nu nog bestaat juist omdat er niet steeds ontwerpen van Pieck klakkeloos worden hergebruikt.

    Ben ik het alleen maar met je eens. Waar Van de Ven het Pieckse wist te vertalen van kleine sprookjes en prenten, naar de grote attracties en later de grenzen daar ook in ging verleggen, is het Sander geweest die de afgelopen jaren echt de Pieckse stijl weer sexy heeft gemaakt voor deze eeuw. Een den Dulk had de stijl van Pieck veel sterker en strenger nageleefd waardoor de vernieuwing er minder in zou zijn gekomen (gok ik). Maar natuurlijk had ik den Dulk als puur Eftelingse ontwerper en Sander als de vrijere ontwerper graag als een team gezien. Dat had ons een paar stijlflaters van de afgelopen 20 jaar bespaard. Nog een reden waarom ik het hergebruik van goed ontwerpen elementen niet erg vind: dan kan een ander de plank niet misslaan. 😉

    Aurelius Ik vraag het me af. Laten we wel wezen: het Keltisch aandoende entreeportaal met Maya-esque reliëf en Snorremans erboven was als ingang van het oude Spookslot natuurlijk al een eclectische curiositeit, maar als uitgang van 'n gotische abdij is het bijna helemaal op het absurde af.

    Nu haal je de nuance zelf weg waarin ik zeg dat vrijwel alle elementen passend zijn. Dingen zoals de dansende balustrades, de grafstenen, de wezentjes als kaarsenhouders, de waterspuwers, de figuren met de schilden en het plafond van de ronde kamer etc. In mijn ogen passend en niet out of place.

    Nu haal je een ding aan wat discutabel kan zijn, maar dat is een ding uit een lijst van tientallen dingen die wel passen. Een beetje flauw niet? Of de uitgang nu passend is of niet, ik vind het een iconisch element en ben blij dat het terug is, geforceerd of niet. Hij stoort mij niet in de beleving van Danse Macabre. Er zijn een aantal nieuw ontworpen dingen bij deze attractie die mij meer storen.

    Nou goed, volgens mij zijn we het eigenlijk grotendeels met elkaar eens.

      Dutch23 Maar natuurlijk had ik den Dulk als puur Eftelingse ontwerper en Sander als de vrijere ontwerper graag als een team gezien. Dat had ons een paar stijlflaters van de afgelopen 20 jaar bespaard. Nog een reden waarom ik het hergebruik van goed ontwerpen elementen niet erg vind: dan kan een ander de plank niet misslaan.

      Dit kun je niet zo stellen denk ik. We hebben van Den Dulk de uitbreiding van het Anton Pieckplein gezien en de Zwavelstokjes; allebei mooie uitbreidingen. En daarnaast heeft hij nog wat kleine zaken gedaan. Maar: aan grote attracties is hij niet toegekomen; hij is niet lang genoeg gebleven om te laten zien wat hij op dat gebied kon doen. Dat weten we dus niet. Aan de andere kant betekent dat ook dat hij niets gemaakt heeft dat de puristen tegenviel. Maar weinig ontwerpers hebben dat geluk gehad: zelfs Ton van de Ven kreeg eind jaren ‘90 veel kritiek te verduren op Vogel Rok, Klein Duimpje en de Chinese Nachtegaal. (Er was toen nog geen social media, dus hij werd niet tot de grond toe afgebroken zoals nu gebeurt, maar toch).

      De mythische status die Den Dulk nu onder sommige Eftelingliefhebbers heeft, het idee dat alles perfect zou zijn als hij maar was gebleven, is in mijn ogen dan ook niet terecht… om dat te stellen hadden we echt meer Eftelingwerk van hem moeten zien. We moeten niet vergeten dat hij nog piepjong was toen hij voor de Efteling werkte, ongetwijfeld zou hij als hij was gebleven een meer eigen stijl hebben ontwikkeld en dat had vast ook tot ontevredenheid bij de kritische fans geleid. Zoek voor de aardigheid zijn ontwerpen voor de divecoaster eens op… die zijn niet direct Piecks of ‘Eftelings’.

      Daarnaast zou hij ook met budgettaire beperkingen en managementkeuzes te maken hebben gehad, en het was maar de vraag hoe hij daarmee was omgegaan.

      In die zin is het jammer dat we nog weinig ‘eigen’ werk van hem hebben gezien. Zijn EP-werk is in die zin misschien nog wel het meest interessant, samen met Fantasy Faire in Disneyland Anaheim (een schitterend stukje park trouwens).
      De Frozen gebieden zijn ook mooi, maar die leunen natuurlijk heel zwaar op de films.

        Progress mooie post! Den Dulk is geen heilige in liefhebberskringen hoor. Hoewel zeer Piecks, wat fijn was in een tijd dat er echt even geen visie was op dat gebied, was het ook weinig origineel wat we van hem zagen, was de kritiek.

        Zelf niet perse mee eens. Het Anton Pieckplein zit vol met toffe details en het Meisje met de Zwavelstokjes is iets wat nu niet meer gebouwd zou worden denk ik.

        Progress Ik deel deze mening en veel wat je omschrijft alleen maar eigenlijk en ik begrijp ook even niet helemaal op welk deel van mijn post je reageert of waar je uithaalt dat ik Michel zo hoog heb zitten. Zoals je zelf aangeeft heeft hij nog te weinig kansen gehad om zich totaal te bewijzen.

        Feit blijft wel dat Den Dulk naar mijn idee de Efteling touch te goed beheerste om een, ik haal hem weer uit de bingo molen, Max en Moritz weg te kunnen zetten. Die had hij op z’n minst in de Pieckse kleuren geverfd. Het slechtste werk van Den Dulk was nog altijd beter geweest dan dat, die credit heeft hij bij mij inderdaad wel verdiend.

        Het zou dus ook fijn zijn geweest als we zo’n ontwerper met dergelijke kwaliteiten in die tijd hadden gehad. Nu leunt het meeste werk met goede afloop vooral op Sander. Een tweede ontwerper met zulke kwaliteiten als Sander is voor de Efteling gewoon nodig. Jeroen lijkt een mooie kandidaat daarvoor, al vind ik z’n ontwerpen toch wel een stap minder dan die van Sander tot heden. Dus in mijn hoofd was Den Dulk of iemand anders met het echte Eftelingse in z’n vingers daar misschien ook alsnog fijn geweest.

        De huidige ontwerpers club zitten toch allemaal meer in de cartoon Knoet hoek en daar (soms ver) voorbij. Een tegenhanger daarvan die dus meer als Ton ontwierp was ideaal geweest. Je moet er toch niet aan denken wat het moet worden als Sander weg zou gaan?

        Ook Michel zou mis hebben geschoten en wie weet hadden we met hem daar juist meer eenheidsworst gekregen en had Sander nooit kunnen floreren. Het zijn wat als situaties wat naar mijn betreft weinig zin heeft om heel lang bij stil te staan.

          Dutch23 ik begrijp ook even niet helemaal op welk deel van mijn post je reageert of waar je uithaalt dat ik Michel zo hoog heb zitten. Zoals je zelf aangeeft heeft hij nog te weinig kansen gehad om zich totaal te bewijzen.

          Je stelde dat Den Dulk ons de ‘stijlflaters’ die jij ziet zou hebben bespaard. Mijn punt was dat dat allerminst zeker is.
          Ik breidde het wat uit naar de vele ‘hadden ze Den Dulk maar nooit laten gaan’ verzuchtingen die ik de afgelopen jaren in het fanwereldje gehoord heb als er weer eens iets niet naar wens was in de Efteling (en voor sommige fans is dat altijd zo). Het hele verhaal was dus zeker niet op jou persoonlijk gericht.

            Progress Je stelde dat Den Dulk ons de ‘stijlflaters’ die jij ziet zou hebben bespaard. Mijn punt was dat dat allerminst zeker is.

            Ik denk dat het in ieder geval minder stijl falters zouden zijn geweest met hem in het team inderdaad. Ik benoemde het dan ook in de nuance dat er een paar falters bespaard zouden zijn geweest, maar dat is inderdaad niet zeker. Het was verder ook niet bedoeld als een belangrijke en diepe uitspraak in m’n post, haha.

            Progress Ik breidde het wat uit naar de vele ‘hadden ze Den Dulk maar nooit laten gaan’ verzuchtingen die ik de afgelopen jaren in het fanwereldje gehoord heb als er weer eens iets niet naar wens was in de Efteling (en voor sommige fans is dat altijd zo). Het hele verhaal was dus zeker niet op jou persoonlijk gericht

            Dat gevoel deel ik ook deels inderdaad. Ik bespeurde al dat het niet meer om mijn post ging, maar ik wilde het toch even verifiëren. Je wilde een punt maken en vond een ingang via mijn post gok ik. Fijn dat, dat opgehelderd is!

            Met de dirigent zitten er straks in Danse Macabre meer elementen van het Spookslot dan in het Spookslot zelf 😛

            Voor wie geen Instagram heeft:

            Click to reveal Click to hide

            Edit door @Tonnie spoiler tags toegevoegd

              Zo leuk ook met de kat en nu ook nog de deur die terugkeert! Dit wordt lachen op een rustige donkere herfst/winteravond

              Ik word hier zo vrolijk van. Wat een geweldige manier om een verouderde attractie een nieuw leven in te blazen. Voor mij staat hier echt Spookslot 2.0. Zo geweldig dat De Efteling met zo veel respect omgaat met hun eigen verleden en toch vernieuwd. Ik heb hierr zoveel zin in

              Ik verwacht echt een overweldigend aantal details. Iets waar ze de laatste uitbreidingen echt goed mee bezig zijn.

              Ik ben trouwens benieuwd wanneer de abonnementhouders dat vervolg mailtje krijgen over de preview haha
              Ik moet tijdig vrij vragen op werk 😮‍💨

              Dutch23

              De previews van de berichten gaven wat spoilers weg, ik heb je bericht daarom even geedit en voorzien van de spoiler tag, overweeg de volgende keer de spoiler tag ervoor te zetten als de preview iets weg geeft, er zijn diverse manieren.
              Je kan het hoekige hekje en uitroepteken voor de regel zetten >!
              of gebruik ouderwetse BBcode blok-tags zoals [ spoiler][/spoiler] )
              of maak een linkje van de URL's via de link toevoegen knop
              In alle gevallen zal een preview niet zomaar meer iets weg kunnen geven aan andere lezers.

              Er is niets zo moeilijk om iets nieuws te ontwerpen gebruik makend van een origineel. Je wilt iets eigens maken met heel wat stijlkenmerken van een voorganger.
              Om dat klaar te spelen zónder dat het enerzijds te geforceerd voelt, en anderszijds te weinig origineel voelt, is extreem moeilijk.

              Op dit moment heb ik het gevoel dat de Efteling er goed in slaagt: heel het gebied rond Danse Macabre heeft echt wel een eigen gevoel en sfeer, met knipogen naar het Spookslot, maar het is een eigen ding. Van wat we binnenin gezien hebben zijn er heel wat nieuwe elementen (inclusief het orgel) die het een heel ander gevoel geven, maar bevat meer dan genoeg knipogen en referenties naar het origineel.

              Op dit moment voelt het voor mij vooral als een gebouw dat gewoon naast het Spookslot had kunnen staan: uniek genoeg en het vult mekaar aan. Dus daar lijken ze mij echt goed in geslaagd.

              In verband met de samenwerking tussen Epica en de Efteling: het is niet de eerste keer dat er werk (van een van de bandleden) van Epica in het park te horen is. In Backerei Krümel hoor je bepaalde geluiden die aangeleverd zijn door Coen Janssen, de toetsenist van Epica.
              In bepaalde nummers van Epica zitten ook verwijzingen naar de Efteling (bv. in Storm the Sorrow).

              Er zijn meer linken tussen metal en de Efteling dan je zou verwachten. Ik heb er een artikel over geschreven dat nog niet gepubliceerd geraakt is, ik ga er maar eens werk van maken.

              De Efteling heeft vandaag een mail verstuurd naar de premium abbo houders om een preview tijdslot te reserveren voor Dans Macabre