Tonnie Ik vraag me vooral af of iemand zoals ik die niet in Sirocco en Villa Volta gaat omdat ik er misselijk van word of ik hier dan wel tegen kan?
Het Spookslot wordt vervangen door Danse Macabre
- Bijgewerkt
Een mooi eerbetoon aan het Slot, gefilmd in 8K. De mooiste beelden die ik ooit van de attractie heb gezien!
Hoewel ik eigenlijk helemaal niet houd van geesten en van griezelen word ik toch wel erg benieuwd naar deze rit en wil ik hem zeker een keer gaan proberen. Mooi dat je in de banken echt danst op de Danse.
Het doet me ook een beetje denken aan het meedansen in de vaarders van Symbolica, in de danszaal aan het einde.
Het is gewoon een kruising tussen een Take-Off en Trauma Towers in Pleasure Beach.
- Bijgewerkt
Even een uitgebreidere reactie op de eerste aflevering. Het mag duidelijk zijn dat dit vooral een intro is van de making of. De focus ligt nu nog vooral op het schetsen van de leefwereld waar het verhaal zich afspeelt en het ontplooien van dat verhaal. Ik verwacht dat het verhaal iets in de strekking gaat zijn van:
Otto heeft het orgel geërfd van zijn familie waaronder zijn voorloper in de familiestamboom Jozef. Jozef (de vertelstem van de making of), stuurt doormiddel van het orgel waar hij nog mee verbonden is en die als een soort ouijabord kompas dient, zijn nakomeling naar de verborgen abdij in de bossen. Zijn vrouw Virginie is degene die in contact staat met Jozef en dus gegidst wordt. De abdij zal nog bewoond zijn door de geest van Jozef en daar zullen we waarschijnlijk de gruwelijke geschiedenis van de abdij herleven.
Edit: volgens het nieuwe blog bericht heeft Virginie het orgel geërfd en was het ooit van, jawel, haar betovergrootvader die een dirigent was en plots van de aardbodem verdwenen is. Het zou dus ook zo kunnen zijn dat de betovergrootvader van Virginie haar wilt waarschuwen voor de familie Charlatan en dus ook haar man. Waarschijnlijk is Jozef Charlatan de eigenaar van de abdij en is de betovergrootvader van Virginie daar omgekomen. Bron: klik
De focus ligt nu vooral op het verhaal, maar ik denk dat de volgende aflevering de verhouding eerder andersom gaat liggen. Meer praktische informatie en iets minder verhaal. Overigens denk ik niet dat het gehele verhaal verteld gaat worden in de attractie. Kijk naar Baron, die heeft ook een geheel achtergrond verhaal, maar in de attractie ben je onderdeel van de leefwereld en niet perse dat verhaal zelf. Ik verwacht hier dezelfde aanpak.
Daarnaast denk ik dat het Heksenpad toch wel de wachtrij gaat worden voor de attractie op een of andere manier. Het is natuurlijk al een hele mooie plek. Voor de fans jammer dat het verborgen stukje geopenbaard wordt, maar het park krijgt zo wel weer een mooi bosrijk stukje park erbij dat beter en intensiever gebruikt gaat worden.
Natuurlijk was de verrassing van het attractie type niet meer van de toepassing voor de fans, maar toch fijn om een betere en duidelijker beeld te krijgen van de scene binnen. Overigens laten ze bijvoorbeeld het plafond heel duidelijk buiten beeld en heb ik het idee dat veel van de scene weggelaten is. Hopelijk snel meer!
Ik meen eerst ergens iets gelezen te hebben van een drop ergens in de rit ook vanmorgen in een bericht en nu zie ik dat nergens meer terug.
Daar ben ik ook benieuwd naar. In de filmpjes zie je best heftige bewegingen al. De schijf gaat best een eind omhoog.
Maar zou dit het maximale zijn of zou hij ook nog verder naar beneden (of boven) kunnen?
PretparkPro stond volgens mij op Looopings
Tim Jozef is de overgrootvader van Otto denk ik. Die ooit 'vermist' is geraakt als dirigent.
Op het Efteling Blog staat
"Ze is nog van de betovergrootvader van Virginie geweest. Wist je dat hij ooit deelnam aan een beroemd muziekconcours? Als dirigent notabene."
Dus Jozef is dan de betovergrootvader van Virginie, maar logischerwijs zou die geen Charlatan heten met zijn achternaam, dat is Otto.
Zou t echt zo zijn dat de naam Jozef gewoon gesneuveld is ivm wat controverse die erover was ontstaan?
PretparkPro een drop kunnen we wel verwachten, als je kijkt naar de concept art zie onder het platform een soort van kelder dus ze zijn iets van plan met 2 verdiepingen.
Cornelius Daar heeft iedere stoel individuele beugels, die vast gecheckt moeten worden. Ik kan me hier best voorstellen dat het 1 beugel per rij is. 1200 per uur met meer mensen per rit en allicht makkelijker te controleren beugels moet dan best te doen zijn lijkt me.
Individuele beugels hoeven niet altijd gecheckt te worden, ligt er aan hoe je het systeem ontwerpt. Bij mad houses heb je dan een beugel per bank maar dat zijn er toch 20 die allemaal visueel en door het systeem worden gecheckt. Zelfde principe geld voor een Huss Topspin, die heeft al gauw 40 beugels waarbij de operator puur visuele checkt of ze goed sluiten en het systeem ze echt controleert.
Vooral het madhouse principe verwacht ik hier gezien het kerkbanken zijn en je die net als madhouse banken wat gekanteld kan maken zodat mensen al natuurlijk naar achter zitten.
asuran het is ook benoemd: "een verticale verrassing" - tuurlijk valt die schijf ergens naar beneden.
De vergelijkingen met een Breakdance gaan overigens mank, deze heeft 3 draaipunten, deze attractie 2. Eerder een walsgevoel zoals in een Calypso en dat past dan weer mooi bij de muziek.
En toen plopte bij mij de vraag op in welke mate deze attractie onderscheidend zal zijn met wat er al is. Ik begrijp deze keuze in dit stadium van het park niet.
Eduard op welke keuze doel je precies? Want het attractietype vind ik juist niet lijken op iets wat er al is. Villa Volta komt het meest in de buurt, maar zelfs dat is een totaal andere beleving, veel kalmer qua bewegingen.
- Bijgewerkt
The_Real_Infernape op welke keuze doel je precies? Want het attractietype vind ik juist niet lijken op iets wat er al is. Villa Volta komt het meest in de buurt, maar zelfs dat is een totaal andere beleving, veel kalmer qua bewegingen.
Is dat zo? Of is dat zo vanuit een pretparkperspectief, maar zou het voor de gemiddelde bezoeker van de Efteling wel eens anders kunnen uitpakken.
Ik begrijp dus niet waarom men voor een indoor beweegattractie kiest, waarbij niet het huis, maar de bank beweegt. Nog los van het feit dat ik al niet begrijp waarom er in de hoek van het spookslot weer een losstaand thema wordt gebouwd. Waarom niet aansluiten op Max en Moritz, of de Piranha. Eventueel op de Baron? Dus nu liggen er dadelijk 5 themaatjes op een paar vierkante meter. Terwijl een grote uitbreiding aanstaande is waar een uitgelezen kans is om, als je al iets met spoken wilt doen, echt goed te kunnen uitpakken.
Het komt op mij weer als een korte termijn oplossing over (zoiets als de achtbaan van Max en Moritz). En dan hoop ik maar dat al die leuk getekende toeters en bellen niet weer de attractie gaan overstemmen.
The_Real_Infernape Ik vind Sirocco juist het meest in de buurt komen (draaiende schijf met draaiende "karretjes". Wat dat betreft snap ik de op opmerking van Eduard wel. Voor mij is het een combinatie van deze twee attracties.
- Bijgewerkt
Eduard Is dat zo? Of is dat zo vanuit een pretparkperspectief, maar zou het voor de gemiddelde bezoeker van de Efteling wel eens anders kunnen uitpakken.
Ja dat is zo. Het zijn totaal andere bewegingen (ronddraaien ipv schommelen) met totaal ander thema. Dan maakt het de gemiddelde bezoeker weinig uit in hoeverre twee attracties op elkaar lijken.
Dat is sws een punt waar we de Efteling niet zo hard op moeten aanrekenen wat mij betreft. Op hoeveel verschillende manieren kun je mensen entertainen met mechanische attracties? Ronddraaien, schommelen, achtbaanparcours of ander soort parcours volgen en dat is het eigenlijk wel. In dat beperkte kader vind ik dat de Efteling een prima attractietype toevoegt aan het park dat ruim voldoende verschilt van de rest.
Eduard een losstaand thema wordt gebouwd.
Het idee is juist dat er een themagebied wordt gecreëerd. Hoe de uitwerking daarvan uiteindelijk uitpakt kunnen we nu niet zeggen, maar dat ontkennen heeft nog geen zin.
Eduard Waarom niet aansluiten op Max en Moritz, of de Piranha. Eventueel op de Baron?
Waarom wel? Waarom zouden we de Efteling dwingen om meer attracties met hetzelfde thema te bouwen terwijl ze naar mijn mening sterker zijn in thema’s voor losstaande attracties bouwen. Ik wil overigens niet zeggen dat bijv de wereld van Sindbad een slecht idee was, integendeel, maar we moeten de Efteling niet dwingen een kant te kiezen (thema per attractie /minithemagebied vs grotere themagebieden). Doe gewoon per thema wat het beste past.
Robkuh84 Ik vind Sirocco juist het meest in de buurt komen (draaiende schijf met draaiende "karretjes".
Ik snap je punt maar ook daar zit genoeg verschil in. Sirocco is handmatig bij te sturen en daarin zitten de mensen naar het midden te staren, wat ook een totaal andere ritervaring biedt.
The_Real_Infernape Waarom wel?
Schaalvergroting en daarmee versterking van een gebied. Voor mijn gevoel past het niet bij elkaar en ligt het te dicht op elkaar om als gast verrast te worden.
Een paar weken geleden was ik in Walibi Belgium. Waar dat park mij juist mee heeft verrast is dat men (in mijn ogen geslaagde) pogingen heeft gedaan (en wellicht nog doet) om attracties binnen themagebieden op elkaar te laten aansluiten. Dat zou juist de kracht van de Efteling moeten zijn, maar die wordt in dit deel in ieder geval niet in gezet.
Ik vind het allemaal zeer veelbelovend. Zo benieuwd wat er allemaal zal gaan gebeuren in het decor en het samenspel daarvan met het bewegen van de schijf.