luc136 Je onderschrijft hiermee mijn punt alleen maar. Wil je een "woud" creëren, niet over 10 of 20 jaar, maar nu... dan is 25000 weinig.
Het Spookslot wordt vervangen door Danse Macabre
- Bijgewerkt
ChasinDreams Waarom zou het nú moeten? Het ‘woud’ waarvan het nu zo zonde vinden dat het gekapt wordt is 44 jaar oud, toen Spookslot gebouwd werd waren dat ook maar sprietjes. Het stuk bos wat voor Baron gekapt is was ook 20 jaar oud en is toen ook gewoon geleidelijk gegroeid. Zo’n bos wat langzaam groeit zal uiteindelijk veel meer als bos aanvoelen omdat de bomen vanaf het begin zich aanpassen aan hun locatie. Dat is veel beter voor de bomen dan wanneer je volgroeide exemplaren bij elkaar gaat planten. Het planten van grote bomen heeft bovendien het risico dat ze sneller afsterven omdat ze al veel langer ‘gewend’ zijn aan de omstandigheden (bodem, grondwaterstand) op een andere plek.
Natuurlijk ziet het er tof uit als je vanaf dag 1 grote bomen hebt maar het is eigenlijk ontzettend tegennatuurlijk. Ik zie het probleem niet als we even geduld moeten hebben voor het woud en de natuur gewoon zijn werk laten doen. Zo heeft de Efteling dat bijna altijd gedaan, en kijk eens hoe verknocht we inmiddels aan al die bomen zijn
denk dat de efteling ook wel meer controle wil over de groei van de flora rondom DM, das gemakkelijker te bereiken als de bomen klein beginnen, komt er meer zonlicht in de omgeving voor andere planten.
- Bijgewerkt
Brabander Ik zit de laatste kleine boodschap te luisteren over thematisering met mensen van de Efteling. Hier hoorde ik in dat ze 25.000 aan bomen gaan uitgeven voor een van de lopende projecten. Ik geloof niet dat dat voor het grand hotel is dus dat moet wel danse macabre zijn. Ik ben geen boom expert, maar dat is naar mijn idee toch een flink bedrag voor bomen. Dit geeft mij wel vertrouwen dat het in de toekomst de afscheiding tussen M&M en danse macabre goed moet komen.
Ik heb deze aflevering ook geluisterd, maar kan me deze uitspraak zo niet herinneren. Weet je nog waar hij ongeveer zit?
Vergeet niet dat de niet-nieuws KB-afleveringen vaak lang op de plank liggen voordat ze worden uitgebracht. In deze aflevering vermelden ze dat ze opnemen kort nadat de concept art voor het Grand Hotel werd vrijgegeven; dat is dus waarschijnlijk ergens in april/mei geweest. Ik weet niet precies meer welke projecten toen allemaal liepen (en wellicht nog lopen), maar het zijn er heel wat meer dan Grand Hotel en Danse Macabre alleen. Denk bv. aan de herbouw van het huisje van Vrouw Holle, maar ook aan de vele onderhoudsklussen die we dit jaar hebben gezien. Dat budget kan dus net zo goed ergens anders voor zijn bestemd. Misschien wel voor de werkzaamheden die we momenteel op een van de Gondoletta-eilandjes zien?
Progress daarom ook mijn voorzichtige manier van brengen op het forum. Kan niet exact herinneren waar in de aflevering het was. Maar eens zou ook voor een ander project kunnen zijn . Overigens leek mij DM het meest plausibele
De making of is al in de maak!
luc136 Dat hoéft niet. Het kan een keuze zijn om dat niet te doen. Maar dat neemt niet weg dat 25000 euro voor beplanting niet veel is.
Kevjoe Een echt bos is dan ook niet echt "mooi" an sich. Het beeld dat we als mensen van een bos hebben, is alles behalve een natuurlijk bos. Een echt bos heeft amper begroeing op de bodem, omdat de bomen zo goed als al het zonlicht op zich nemen.
Dat is incorrect. Voor Dennenbossen is dat inderdaad waar, juist omdat dennenbomen heel dicht zijn. Je zit dit ook wel eens bij slecht beheerde kunstmatig aangeplante bossen (omdat dan alle bomen even oud, even dik, en even groot zijn). Maar juist bij een goed natuurlijk bos (of kunstmatig bos dat goed beheert is) is er wel degelijk sprake van 3 lagen, waarij juist die onderlaag belangrijk is. In Nederland kennen we eigenlijk geen natuurlijke oer-bossen meer. Vrijwel alles hier is kunstmatig.
Echter bij een natuurlijke groei van een bos zijn er ook soms onderbrekingen waar veel licht doorheen valt. Die onderbrekingen ontstaan bijvoorbeeld omdat niet alle bomen even hoog zijn, maar ook bij open plekken of soms zelfs gewoon paden door het bos heen. Vooral daar zie je de onderste laag goed. Bij de Efteling werkte dat vroeger heel goed (ook nog steeds wel op de weinige plaatsen waar iets bosachtigs is) omdat er veel onderbrekingen waren. Maar inmiddels is het eerder het omgekeerde. Veel onderbreking met af-en-toe iets dat nog vaag op een bos lijkt.
Voor wat betreft het budget van 25000 euro: Het hangt er natuurlijk flink van af wat je er mee koopt. Maar als je boompjes van ongeveer 3-4 meter hoog wilt plaatsen (dat lijkt hoog, maar die zie je amper staan) kun je er zo'n 5 bomen voor aanschaffen. (dat was in elk geval het Budget van Staatsbosbeheer voor de aanplant hier in de buurt - ik kan me voorstellen dat de Efteling wellicht wat goedkopere oplossingen heeft).
zo'n 30-40 bomen moet ook lukken hoor:
Ik vermoed niet dat wat er besproken is, over Danse Macabre zou gaan.
Realistisch gezien gaat het Spookslot dit jaar pas afgebroken worden, ik vermoed niet dat er geplant gaat worden voor het begin van 2024.
Om zo ruim op voorhand er over te spreken lijkt mij alles behalve normaal.
Ik vermoed dus dat het absoluut niet over Danse Macabre gaat, zeker omdat die episode al ruim op voorhand opgenomen is. In de plek om dus weer volledig los te gaan over dit, kunnen we het zekere voor het onzekere nemen en ervan uitgaan dat dit budget niet voor Danse Macabre is, maar voor een eerder project (zoals vermoedelijk Archipel) dat vermoedelijk ondertussen afgerond is, of voor begin volgend jaar is?
Ik kan mij écht moeilijk inbeelden dat het al over Danse Macabre gaat, er is letterlijk nog geen spade in de grond gegaan voor dit project (nu ja, je weet wat ik bedoel)... en we kunnen tenslotte pas oordelen over de beplanting als we de contouren van het nieuwe gebouw gaan kennen...
Kevjoe
Op zich heb je wel een punt.. echter, de planning van Dance Macabre inclusief budgettering is natuurlijk al jaren gaande. Het budget voor groen zal dus ook al lange tijd vast liggen.
Als het echter inderdaad aanplantingen zijn voor een ouder project, zou ik dat zeker toejuichen.
Paar foto's van vandaag, hoewel er weinig bijzonders te zien was.
Wat ik nog niet wist (als de rest het hier wel wist dan heb ik gewoon niet goed opgelet haha) is dat er niet één maar twee bouwwegen tussen de bomen door van Piraña naar Spookslot lopen. Het is echt flink veel infra dat hiervoor tijdelijk wordt aangelegd.
Trollenbol
Dat dacht ik ook over die bouwwegen. Maar ik begreep vandaag dat 1 van die wegen een nieuw/tijdelijk voetpad is. Op jouw foto's is dat het pad zonder hekken ervoor. Daar hebben tot vandaag volgens mij ook constant hekken voor gestaan.
Ik snap niet helemaal meer hoe ze dit nu gaan doen en wat er straks wel en niet toegankelijk blijft maar ik ben wel zeer benieuwd wanneer het eerste zware materiaal voor de echte sloop het terrein gaat betreden.
- Bijgewerkt
De twee paadjes geven een lekker Efteling in de jaren 90 gevoel. Van mij mag de shortcut naar Baron blijven bestaan. Scheelt ook weer een bezoekersstroom bij het altijd drukke Piraña knooppunt.