Tja, Droomvlucht. In mijn ogen toch enigszins overgewaardeerd bij de meeste dagjesbezoekers. Begrijp mij niet verkeerd, Droomvlucht zit ook zeker in mijn hart en mag van mij ook echt niet weg! Echter vind ik met een veel sterkere en tijdloze Fata Morgana en een nieuwe frisse magische beleving Symbolica, dat Droomvlucht steeds meer gedateerd begint te worden.
Droomvlucht heeft gewoon enorm veel technieken gebruikt die door de tijd worden ingehaald. Het transportsysteem is daarin het grootste voorbeeld en tegelijkertijd probleem. Het heeft altijd gekraakt en gepiept en in de jaren 90 was dat oke, maar nu is het eigenlijk niet meer te doen. Het stoort enorm en het haalt mij in ieder geval uit de magisch beleving en het zweef gevoel. Daar komt bij dat de nieuwe vluchtroutes er voor zorgen dat het zweef gevoel helemaal verdwijnt. En dat zweef gevoel is toch wel de kracht achter deze attractie. Ik denk dat met de technieken van nu er zeker een nieuw karretje ontworpen kan worden waardoor het stiller en veiliger wordt. Hierdoor kun je ook de vluchtroutes weer beter wegwerken. Een nieuwe track lijkt mij niet zozeer nodig, tenzij die ook op is.
Qua decors zijn er anno 2022 toch ook wel een aantal punten in Droomvlucht die veel beter kunnen. Laten we sowieso beginnen met de wachtrij, die kan in een 9+ ervaring echt niet! Ik zie ze nog liever deze wachtrij aanpakken dan dat ze een nieuw sprookje toevoegen aan het Sprookjesbos. En wat nog triester is, is de opstaphal. Die lijkt meer op een V&D uit de jaren 90, dan het begin en einde van een droomreis. Toch wel echt het lelijkste station in de Efteling als je het mij vraagt. Efteling pak die wachtrij en in en uitstap ruimte nou eens een keer goed aan.
Maar ook in de ride zelf zitten gebreken in de decors. Denk aan de dakrand in het Kastelenrijk, die je meteen uit de fantasie haalt en je er meteen aan herinnert dat je in een loods vliegt. Iets wat bij bijvoorbeeld Symbolica niet gebeurd. Ook het donkere stuk tussen het Wonderwoud en de Elfentuin is ongemakkelijk lang. Ik snap dat er toentertijd geen budget voor was, maar anno nu heb je met de video mapping technieken een goedkopere oplossing om er iets bijzonders van te maken. Bij de sterrentunnel is het namelijk wel gelukt om er iets heel fraais van te maken, dus het zit er wel in. Er zijn ook een aantal karakters, denk aan het schommelende elfje, die zo erg kraken en puffen dat ik een robot/pop zie en geen elfje. Karakters die zo dichtbij je komen zouden in mijn ogen dan ook een upgrade mogen krijgen om ze iets realistischer te maken, bijvoorbeeld doormiddel van meer en stillere bewegingen. Defecten als de mist die mist zie ik maar even door de vingers aangezien die van tijdelijke aard horen te zijn.
Droomvlucht kan weer bij de top horen zoals het ooit deed, maar dan moet de Efteling er wel voor kiezen om de attractie liefde, moeite en budget te geven. Anders eindigen we met een Spookslot fiasco.