Ronny wordt je zelf onderscheiden van de rest een stuk lastiger

Ik denk eigenlijk dat dat best meevalt. Ik vind het ride systeem een van de minder belangrijke factoren in het onderscheiden. Goede theming en mooie storytelling bieden veel meer onderscheid. Kijk bijvoorbeeld naar een Big Thunder Mountain of Phantom Manor. IJzersterke attracties die zich erg onderscheiden van een Geister Rikscha in Phantasialand of Colorado Adventure in Walibi Belgium, terwijl het precies hetzelfde (mag ik zeggen eenvoudige?) ritsysteem is. Efteling heeft er ook een paar mooie voorbeelden van staan, denk aan Vogel Rok, Baron 1898, Fata Morgana en Sirocco. Ik denk ook dat het aanbod aan ritsystemen tegenwoordig dusdanig groot is dat de Efteling niet meer zelf het risico hoeft te nemen om iets vernieuwends te bedenken, je kan beter het geld daar spenderen dan aan zelf iets unieks proberen te verzinnen, want dat is juist zo lastig tegenwoordig, misschien zelfs zonde van het geld. Dat durf ik best te zeggen.

• Tim vindt dit leuk.

droomvlucht zelf zie ik niet verdwijnen, moderniseren dat wel. de treintjes mogen ze van mij sowieso vervangen, bijna elke keer als ik een ritje maak zit in in een kar dat niet altijd goed draait en soms voelt de rit naar beneden in het zompenwoud schokkerig. het zou denk leuker zijn als toekomstige animatronics vergelijkbaar in design zijn (of de huidige redesignen met moderne technieken) dat ze interactiever worden naar bezoekers. dat ze bijv mee bewegen met de karren of als iemand zwaait ze terugzwaaien, alsof alles in je ''dromen'' tot leven is gekomen.
edit:
de wachtrij mag ook van mij stukken beter, hoewel de attractie erg mooi is, is de wachtrij zelf een lackluster, door een mooie poort en gang om vervolgens op een plein vol saai hekwerk te komen.

Tja, Droomvlucht. In mijn ogen toch enigszins overgewaardeerd bij de meeste dagjesbezoekers. Begrijp mij niet verkeerd, Droomvlucht zit ook zeker in mijn hart en mag van mij ook echt niet weg! Echter vind ik met een veel sterkere en tijdloze Fata Morgana en een nieuwe frisse magische beleving Symbolica, dat Droomvlucht steeds meer gedateerd begint te worden.

Droomvlucht heeft gewoon enorm veel technieken gebruikt die door de tijd worden ingehaald. Het transportsysteem is daarin het grootste voorbeeld en tegelijkertijd probleem. Het heeft altijd gekraakt en gepiept en in de jaren 90 was dat oke, maar nu is het eigenlijk niet meer te doen. Het stoort enorm en het haalt mij in ieder geval uit de magisch beleving en het zweef gevoel. Daar komt bij dat de nieuwe vluchtroutes er voor zorgen dat het zweef gevoel helemaal verdwijnt. En dat zweef gevoel is toch wel de kracht achter deze attractie. Ik denk dat met de technieken van nu er zeker een nieuw karretje ontworpen kan worden waardoor het stiller en veiliger wordt. Hierdoor kun je ook de vluchtroutes weer beter wegwerken. Een nieuwe track lijkt mij niet zozeer nodig, tenzij die ook op is.

Qua decors zijn er anno 2022 toch ook wel een aantal punten in Droomvlucht die veel beter kunnen. Laten we sowieso beginnen met de wachtrij, die kan in een 9+ ervaring echt niet! Ik zie ze nog liever deze wachtrij aanpakken dan dat ze een nieuw sprookje toevoegen aan het Sprookjesbos. En wat nog triester is, is de opstaphal. Die lijkt meer op een V&D uit de jaren 90, dan het begin en einde van een droomreis. Toch wel echt het lelijkste station in de Efteling als je het mij vraagt. Efteling pak die wachtrij en in en uitstap ruimte nou eens een keer goed aan.

Maar ook in de ride zelf zitten gebreken in de decors. Denk aan de dakrand in het Kastelenrijk, die je meteen uit de fantasie haalt en je er meteen aan herinnert dat je in een loods vliegt. Iets wat bij bijvoorbeeld Symbolica niet gebeurd. Ook het donkere stuk tussen het Wonderwoud en de Elfentuin is ongemakkelijk lang. Ik snap dat er toentertijd geen budget voor was, maar anno nu heb je met de video mapping technieken een goedkopere oplossing om er iets bijzonders van te maken. Bij de sterrentunnel is het namelijk wel gelukt om er iets heel fraais van te maken, dus het zit er wel in. Er zijn ook een aantal karakters, denk aan het schommelende elfje, die zo erg kraken en puffen dat ik een robot/pop zie en geen elfje. Karakters die zo dichtbij je komen zouden in mijn ogen dan ook een upgrade mogen krijgen om ze iets realistischer te maken, bijvoorbeeld doormiddel van meer en stillere bewegingen. Defecten als de mist die mist zie ik maar even door de vingers aangezien die van tijdelijke aard horen te zijn.

Droomvlucht kan weer bij de top horen zoals het ooit deed, maar dan moet de Efteling er wel voor kiezen om de attractie liefde, moeite en budget te geven. Anders eindigen we met een Spookslot fiasco.

Ik vermoed dat als de Droomvlucht ooit op is, hier niet bespaard zal op worden om een Droomvlucht 2.0 te maken. Ik vermoed dat een investering van de grootorde als Symbolica zelfs mogelijk is, gezien de gigantische populairiteit van Droomvlucht. Dit zou letterlijk een project zijn waar jaren voorbereiding aan te pas komt, waar alle ontwerpers op zitten en waar het beste genomen wordt.
Je kan dan scenes van de Droomvlucht behouden, of volledig nieuwe scenes bouwen. De mogelijkheden tot decoreren zijn zoveel groter geworden, de technieken voor animatronics (zelfs eenvoudige, zoals de feetjes) zijn zoveel groter dat daar echt wel dingen mee mogelijk zijn. De Droomvlucht is vrij gedateerd op sommige vlakken, maar het thema en de uitwerking doen enorm veel.

Als de Efteling met een Droomvlucht 2.0 komt, vermoed ik écht dat alles uit de kast gehaald wordt, daar ben ik niet bang voor. Een ideaal nieuw ride-systeem bestaat al van Mack, wat ook al effectief in attracties gebruikt is, er zijn getalenteerde ontwerpers... de wereld van Sindbad valt absoluut niet tegen, De Zes Zwanen is ronduit prachtig... ik heb er vertrouwen in.

Of de Droomvlucht snel verdwijnt? Ik denk het niet. Maar soms is het tijd voor een nieuwe droom..

Ik heb hier even de tijd voor genomen en laten bezinken. En ben tot een niet populaire mening gekomen denk ik.

Wanneer de tijd komt, de sloophamer erin en niet meer terug laten komen in de vorm zoals het nu is.

Net zoals bij het Spookslot heeft de tijd de techniek ingehaald. Hoewel ik droomvlucht nog lang niet zo slecht erbij vind liggen gaan de geruchten over een eventueel nieuw transportsysteem al langer rond. Eerlijk is eerlijk, het transportsysteem was een avontuur voor de efteling, maar in de tegenwoordige tijd is het een lomp apparaat door prachtige scènes.

De scènes zijn geweldig, de sfeer, de muziek is helemaal top. Wat dat betreft kan die nog 100 jaar mee. Een droomwereld met verschillende thema's waarin je echt het idee hebt dat alles kan.

Dan ga ik nu vertellen wat de overweging zou zijn om de sloophamer er op ten duur in te zetten en hem niet terug te bouwen

Het transportsysteem, de loods, de verouderde techniek en de ligging.

Hoeveel commentaar er is op de Fabula loods, hoe weinig ik dat hoor over Droomvlucht. En met de toekomstige uitbreidingen van het sprookjesbos zal deze als maar meer in het zicht komen te liggen. Dan hebben we ook nog het probleem met de techniek, die het gewoon niet heeft. Je kunt in deze attractie de techniek niet 'vergeten' het is altijd zichtbaar.

Kun je fans/gasten tevreden stellen met een 2.0 versie?

Dat denk ik ook niet, dus dan kun je beter iets compleet anders maken dan proberen dezelfde sfeer te creëren als dat het ontwerpteam dat vroeger deed. En van kopiëren is nog nooit iets beter geworden.

Wat dan wel?

Bouw er een sprookjesstad met de stadspoort richting het sprookjesbos. Laat de anton pieck plaatjes tot leven komen, met straatartiesten, wandelende ganzen, een mini sprookjesdarkride waar je ratten moet vangen in hamelen. Maak van Ravelein meteen een hotel waardoor je kan overnachten in sprookjesstad sferen.

Natuurlijk moet zo'n zweefbeleving en of droombeleving elders in het park terugkomen. Maar pak het totaal anders aan en probeer nooit iets te kopiëren probeer enkel iets met respect te eren.