- Bijgewerkt
Simon ik ben er niet helemaal in thuis, maar de Bob heeft ook opknapbeurten gehad dacht ik? Heeft uiteindelijk toch het veld moeten ruimen. Wellicht iets als doekje voor het bloeden?
Simon ik ben er niet helemaal in thuis, maar de Bob heeft ook opknapbeurten gehad dacht ik? Heeft uiteindelijk toch het veld moeten ruimen. Wellicht iets als doekje voor het bloeden?
Persoonlijk zou ik het liefst Droomvlucht in zijn huidige staat behouden. Droomvlucht is een dijk van een attractie met een tijdloos thema die fantasie aanwakkert. Waar je bij Spookslot nog rechtmatig zou kunnen zeggen dat deze uit de tijd is kan Droomvlucht als het ritsysteem het uithoudt nog decennia mee. Maar het is algemeen bekend dat de staat van Droomvlucht twijfelachtig is, en dat de attractie het zeker geen 10 jaar meer gaat uithouden. Behoud is qua marketing en nieuwigheid ook niet de beste keuze misschien, en je moet überhaupt maar kijken of er een fabrikant is het ritsysteem zou kunnen vervangen.
Overigens ben ik benieuwd wat de (landelijke) reactie is bij sluiting van Droomvlucht. Als Spookslot al zo'n heftige reactie te weeg brengt dan zou je bijna denken dat er een burgeroorlog uitbreekt als de Efteling Droomvlucht dichtgooit.
Meint Overigens ben ik benieuwd wat de (landelijke) reactie is bij sluiting van Droomvlucht. Als Spookslot al zo'n heftige reactie te weeg brengt dan zou je bijna denken dat er een burgeroorlog uitbreekt als de Efteling Droomvlucht dichtgooit.
Ik weet het niet zo zeer, ondanks dat Droomvlucht wel populairder dan het Spookslot lijkt te zijn. Droomvlucht is de natte droom van elk meisje tussen de 3 en de 10, zie ook het succes van Frozen. Ik kan me voorstellen dat veel volwassenen de attractie wel waarderen, maar niet zo'n sterke persoonlijke binding hebben met de roze zoetsappigheid van Droomvlucht. Het Spookslot heeft wat dat betreft wellicht toch een wat meer volwassen klasse? En de Camilles Saint Saens-factor.
Aan de andere kant, Droomvlucht is de favoriete attractie van Geert Wilders en misschien ook wel van Thierry Baudet met z'n obsessie voor lavendel en een germaanse boreale wereld. Sloop het spookslot, en je hebt een petitie. Sloop de Droomvlucht, en er verschijnt een boze menigte met fakkels voor het huis van Fons Jurgens.
ppc-anoniem-1 De Bob heeft nooit een mega renovatie gehad, zeker niet in de afgelopen 15 jaar. En er zijn zover ik weet nooit complete stukken baan vervangen. Natuurlijk, wel kleinere zaken. Een nieuwe computersysteem in 2000. En nieuwe karretjes gekregen in 2005, maar dat was om de capaciteit te verbeteren, niet omdat ze versleten waren, die oude zijn immers verkocht aan Six Flags Over Texas.
Ik vind eerlijk gezegd heel dit topic een beetje stemmingmakerij en doemdenken nu het spookslot sluit. Niks maar dan ook niks wijst erop dat er ook maar over nagedacht wordt iets te doen met Droomvlucht.
Ik moet mijzelf overigens wel even corrigeren, de grote opknapbeurt was in 2013. Dit werd gedaan, ik citeer, "Om Droomvlucht klaar te maken voor de komende twintig jaar". Oftewel, de verwachting is dat technisch gezien de attractie gewoon tot minstens 2033 kan doordraaien. Dat lijk mij een hele redelijke verwachting na zo'n grote opknapbeurt, die destijds 2,5 miljoen euro gekost heeft.
ppc-anoniem-1 In de publieke opinie zal de oude Droomvlucht altijd beter zijn ben ik bang, hoe goed de nieuwe versie ook is.
Dat vraag ik me af. Daarbij denk ik dat een attractie als Droomvlucht goed 1 op 1 na te bouwen zou zijn waarbij 'Truus' het verschil niet merkt. Dat zal commercieel niet interessant (genoeg) zijn, dus zullen ze dingen aanpassen. Dan denk ik dat dat bij Droomvlucht goed zal kunnen, zeker als je ook met een nieuwer ritsysteem gaat werken. Scènes kunnen meer immersive worden, je kunt delen aanpassen zoals al eerder werd vermeld. Droomvlucht is weliswaar populair en moet de Elfjes ook echt wel houden, maar tegelijkertijd hebben die bloementuinen ook wel een stoffig imago. Als je daar een originele draai aan kunt geven, het veehok rigoreus aanpast zodat het niet meer 'de wachtattractie' is en een kek ritsysteem toevoegt kan Droomvlucht 2.0 de goedkeuring van het publiek wel verdragen denk ik.
Simon Ik vind eerlijk gezegd heel dit topic een beetje stemmingmakerij en doemdenken nu het spookslot sluit. Niks maar dan ook niks wijst erop dat er ook maar over nagedacht wordt iets te doen met Droomvlucht.
Ach wie weet helpt dit topic voor als de tijd echt aanbreekt. Geestelijke voorbereiding om het zo maar te noemen
Het ritsysteem mag wel op de schop inderdaad. Ik vind de volgorde van de scènes ook zo vreemd: bos - bos - space, the final frontier - bos. Beginnen met de hemelburchten en dan via het kastelenrijk naar de drie bossages lijkt me een mooiere opbouw.
En wat ik zo duf vind is dat je alles maar vanaf de zijlijn moet aanschouwen. In elke andere darkride van het park zit je letterlijk midden in de actie! In droomvlucht zit je de hele tijd tegen de achterwand geplakt...
Maar het aller, aller, ALLER grootste pijnpunt is toch wel die naad tussen de muur en het plafond in de eerste scène. Wat ze ook gaan doen met droomvlucht 2.0, als ze dat niet wegwerken is het hele project hoe dan ook faliekant mislukt!
Simon thanks voor de opheldering m.b.t. de Bob
Simon Ik vind eerlijk gezegd heel dit topic een beetje stemmingmakerij en doemdenken nu het spookslot sluit. Niks maar dan ook niks wijst erop dat er ook maar over nagedacht wordt iets te doen met Droomvlucht.
Dat vind ik dan weer een dooddoener. Niks wat jij weet kan er inderdaad op wijzen. Meerdere personen hier op het forum hebben geruchten vernomen, ieder ongetwijfeld vanuit andere hoeken. Dat maakt het geen zekerheid, maar het is zeker niet uit de lucht gegrepen
Ik ben en blijf heel erg fan van Winja's Fear & Force. Ik zou zoiets graag in de Efteling zien. Lijkt me mooi als er wel een soort Droomvlucht thema blijft, maar wel iets in de vorm van deze tijd of nog belangrijker.. tijdloos.
Ik heb me destijds aangesloten bij dit forum omdat er zo lekker gespeculeerd en gefantaseerd wordt. Beetje dromen en zo en mijn passie met velen hier delen. Ik hoop niet dat je het erg vindt als ik eerlijk ben over je opmerking... Maar ik heb dergelijke opmerkingen als deze altijd vervelend gevonden omdat het je meteen uit die bubbel trekt.
Droomvlucht is toch tijdloos? Of heb ik een paar flippo's en Pim Fortuyn gemist tijdens de rit.
ppc-anoniem-1 Meerdere personen hier op het forum hebben geruchten vernomen
Volgens mij komt het allemaal van jou toch? Of heb ik ergens gemist op het forum dat andere mensen dit ook hebben gehoord?
laprikantan Droomvlucht is toch tijdloos? Of heb ik een paar flippo's en Pim Fortuyn gemist tijdens de rit.
Meningen hier zijn persoonlijke meningen he. Ik vind Droomvlucht qua technieken wat achterhaald. Bovendien ben ik nooit echt fan geweest van de attractie. Hier en daar mooie decors, nergens echt een climax, ondanks dat ik het verhaal wel snap. 'Je valt in slaap, je beleeft je eerste, je tweede, je derde en je vierde droom. De vijfde, tevens laatste droom is een nachtmerrie (trollen ed)'... Nou, die nachtmerrie... daar mis ik soweieso gewoon wat. Ik zou de boel gewoon helemaal leegtrekken, opnieuw beginnen met een wat snellere rit en met een minder gecompliceerd verhaal.
Michael zoals in het andere topic aangegeven (ppc-anoniem-1) zijn er meer mensen die die verhalen gehoord hebben: broodje123 en Stijngeene Door de afkomst zijn ze in ieder geval vanuit de hoeken waaruit ik ze gehoord heb aardig betrouwbaar. Het is geen vandaag op morgen, maar waarschijnlijk ook geen 5 jaar.
Pas als @InsideTwinkels over Droomvlucht tweet ga ik mij echt zorgen maken. ; )
Pascal-Manu een minder gecompliceerd verhaal
Maar de kracht van Droomvlucht is toch juist dat het verhaal niet gecompliceerd is? Je stapt in en je komt terecht in een aantal droomwerelden waar het leven gewoon zijn gang gaat en waar je je fantasie op de vrije loop kan laten.
Er is no way dat droomvlucht volledig gaat verdwijnen. Het is de favoriete attractie van ongeveer de helft van alle bezoekers en hij is nog steeds mateloos populair. Voor veel mensen is dit nog een belangrijke attractie dan Fata Morgana. Een grondige opknapbeurt met renovatie zou wel kunnen, maar hij gaat nooit helemaal weg. Ik denk dat Geert Wilders anders wel een kamervoorstel doet om hem te behouden. Een aangepaste versie van de mack inverted power coaster zou een prima oplossing. Als je ervoor kunt zorgen dat de bakjes waar de bezoekers inzitten minder lomp zijn, zou dit best een goede oplossing zijn. De baan zelf is niet eens enorm groot. Het is voornamelijk de grote lompe en zware voertuigen die voor problemen zorgen volgens mij.
laurenstp Dit vind ik zo'n rare opmerking. Steeds meer mensen vertrouwen op dat account, terwijl dat ook maar een fan is die geruchten van andere mensen samenvoegt en dan tweet.
Maar Droomvlucht is helaas inderdaad best op, als je weet wat de staat van de attractie nu is. Dat brandje deze herfst had ook reden natuurlijk.
Meint Maar de kracht van Droomvlucht is toch juist dat het verhaal niet gecompliceerd is? Je stapt in en je komt terecht in een aantal droomwerelden waar het leven gewoon zijn gang gaat en waar je je fantasie op de vrije loop kan laten.
100% met je eens. Ik heb het niet goed geformuleerd. Het is zeker geen gecompliceerde attractie. Het is inderdaad lekker luchtig en je kunt je fantasie de vrije loop geven. Hierbij mijn correctie: Ik bedoelde als vervanging ook een niet gecompliceerd verhaal.
Zoals hierboven al aangehaald is Droomvlucht zonder twijfel dé favoriete attracties van méér dan de helft van de bezoekers. Ik heb geen cijfers om dat aan te halen, maar het hoort bij de attracties die voor mensen de Efteling de Efteling maken, en is volgens mij algemeen de hoogst gewaardeerde attractie.
Als het op vervangen aankomt, is de vraag wel waaraan die populariteit ligt. Aan het algemene thema, aan het ritverloop, aan bepaalde decors en ontwerpen, aan het feit dàt het allemaal echte decors zijn en dat het er juist zo authentiek uitziet, nét niet kneuterig? Wat moet je daarvan gaan behouden en waar kan je van afzien? Of is er niks dat je kan weghalen? Als er iets 'op' zal zijn, dan is het het ritsysteem... lukt het dan om iets 'op maat' te ontwerpen dat precies past?
Mocht er ooit grondig werk nodig zijn, kan natuurlijk het hele gebouw opnieuw gereorganiseerd worden om meer plaats te maken. Maar dat is altijd al nodig geweest, vooral om plaats te maken voor een échte wachtrij die het gevoel van de attractie alleen maar versterkt. Dat is niet meer van deze tijd. Of het realistisch is om het hele gebouw leeg te maken en de attractie opnieuw na te bouwen maar een tikkeltje groter voor een ander ritsysteem, dat minder natuurlijk.
Flauw om te zeggen; maar meerdere attracties in de Efteling hebben hun houdsbaarheidsdatum op technisch vlak wel overschreden. Spookslot is er 1 van. Nu wil ik die discussie niet hier nog eens voeren, maar Spookslot is gewoon niet meer de moeite waard om dat ding opnieuw op te bouwen. Droomvlucht natuurlijk wel en ik gok dat deze ride ooit wel weer een grote rehab moet krijgen. Maar of dat echt een nieuwe attractie is? Dat lijkt mij niet helemaal logisch.