asuran Dat hebben ze jarenlang geprobeerd, maar er kwam veel te weinig volk op af.
Ombouwen naar familiepark betekent ook meer publiek aantrekken dat weinig heeft aan de duurste en grootste attracties in Walibi Holland, en dat is eigenlijk ook knap onhandig.
Walibi Holland heeft, gok ik, het hoogste aantal achtbanen per jaarlijkse bezoeker, misschien wel in West Europa. 7 achtbanen op, in een normaal jaar, 850 000 bezoekers, vergelijk dat eens met een Duinrell, Slagharen, Efteling, Toverland...
Walibi heeft een degelijke set achtbanen, en dat is wat het park apart zet van de concurrenten op vergelijkbare grootte (Toverland, Duinrell, Slagharen, etc). Concurreren met de Efteling zou een investering van al snel honderd miljoen euro betekenen.
Immers, als je een goed familie-park wilt zijn, dan heb je eigenlijk nodig:
- Twee darkrides (30 miljoen euro totaal)
- Een degelijke familie-achtbaan (8 miljoen euro)
- Entertainment (2 miljoen euro per jaar)
- Een set extra rides (5 miljoen euro)
- Duurdere thematisering (3 miljoen euro)
Leuk en aardig die investeringen, maar dat is allemaal geld dat uitgegeven wordt naar iets anders dan de doelgroep. Het vervreemd ook de doelgroep.
Daarnaast is de doelgroep "families uit het noorden van het land" misschien wel minder geneigd om geld uit te geven dan de leeftijdsgroep 15 tot 30 jaar oud.
Nee, als ik het in Biddinghuizen voor het zeggen had, dan zou ik vooral investeren in de core doelgroep uitdiepen.