Laat ik heel eerlijk zijn, Walibi heeft geen goed openingsweekend achter de rug. Ik vind het onbegrijpelijk vanuit de directie om een groot extern evenement (Stichting Opkikker) in de eerste twee openingsdagen van je seizoen te houden. Het probleem zit hem in het feit dat Walibi een seizoenspark is waar 90% van het operationeel personeel nog niet is ingewerkt. Je belast je personeel, de systemen en je park met zoveel meer stress en gedoe. Als voorbeeld; je horeca had ineens andere menu's voor enkel dit weekend en het personeel wordt pas op de dag zelf ingewerkt. Wat een achterstand gelijk in je processen. En je zag het fout gaan in alles. Met op zondag de totale uitschakeling van het verplichte Fast Lane systeem voor standaard reserveringen. Een goede beslissing wel, maar het is reactief. Elke directeur moet toch weten dat je de start van je seizoen even iets rustiger moet beginnen.
Maar het is een trend die al jaren gaande is. Halloween Fright Nights was voorheen ook wat rustiger op de eerste avond. Nu is vanwege commerciële redenen de eerste vrijdag eruit, en begin je direct met 100% stress en drukte op de eerste zaterdag. Juist die eerste, wat rustigere, dagen zijn essentieel om je personeel de tijd en rust te geven om de processen van het park eigen te maken.
En Walibi treft het wel. Want op 4 en 5 april hebben ze gelijk de volgende grote uitkoop.
https://horecaspektakel.nl. Ik vind het tof dat Walibi zo hard begint, ik gun het park alle succes, maar dit had een beetje voorkomen kunnen worden.
Goed; door deze achterstand liep het park dit weekend achter de feiten aan. Het slechte, voornamelijk koude, weer hielp nu ook niet echt mee. De achtbanen staan allemaal in de zomerstand (geen winterwielen etc.) en de voorbereidingen zijn niet getroffen om met vrieskou de achtbanen op te starten. Ik begreep dat ze voor de winteropening daar wel rekening mee gaan houden, maar nu is het te laat. Maart roert zijn staart en aprilletje zoet geeft ook nog wel eens een witte hoed. Walibi is helaas niet ingericht op slecht weer en ook hier zien we de afgelopen jaren genoeg voorbeelden dat het gewoon fout gaat als de weersomstandigheden in het park omslaan. Goed; dat gezegd hebbende had de TD de achtbanen best goed draaien. Veel storingen in het park, maar die werden ook snel opgelost. Aan het begin van de dag was meer dan de helft van het park in storing, maar later op de dag reed alles toch weer. Hard werken voor het hele park. De achtbanen reden gelukkig soepeltjes (muv. Condor) en het operationeel personeel deed goed zijn best. Ook rondom alle extra uitzonderingen voor bezoekers die er waren via Stichting Opkikker. Ging goed!
Met dit in gedachte is het natuurlijk bizar en raar dat het park niet investeert in overdekte locaties. Zeker na het drama van Halloween 2 jaar geleden. Ook het ''''''opknappen'''''' van Zero Zonde is vrij dubieus. Sommige elementen (toiletblok en schoonmaken van Lost Gravity) kon ik waarderen. Maar overall was het goedkoop, een rommeltje en niet goed doorgevoerd. Het is alsof je een badkamer vol met schimmel maar gewoon opnieuw gaat schilderen zonder behandeling van de schimmel. Dit alles ziet er precies weer 1 jaar 'ok' uit.
Het probleem in het opknappen van dit gebied. Er is eigenlijk niet veel veranderd. Ja, er zijn wat schilderingen aangebracht en wat bankjes geplaatst. Op de plek van een schommelschip staan 2 rare klimdingen (die na een lange winterstop niet eens af zijn). Maar verder? Mja. Er is eigenlijk niets geplust, niets significants toegevoegd en in alles zie je gewoon nog het nalatenschap van Six Flags en Flevohof. Waar is hier de visie?
Eerlijk? in 2016 was de laatste grote toevoeging in het park met Lost Gravity. Het is natuurlijk absurd dat nu pas, 6 jaar later, het gebied alweer aan een opknapbeurt toe was.
In 2017 kwam een vervanging voor een 3D bios, maar Neurogen is alweer dicht. In 2019 kwam een vervanging van een achtbaan in de vorm van Untamed. Maar waar is het echte nieuwe werk? Waar zijn de nieuwe attracties? 6 jaar lang geen toevoegingen meer in het park en enkel vervangingen presenteren. Had Zero zone uitgebreid met een paar Zamperla molentjes voor de gewenste doelgroep.
Overigens vond ik het ook onbegrijpelijk hoe vies en niet onderhouden het park bij andere punten was. Veel afval rondom de Crazy River van afgelopen seizoen, roosters door het hele park niet schoongemaakt, wachtrijen vies etc. etc.
Walibi; get your act together nu. Te beginnen bij de communicatie. Als oude abonnementhouder heb ik zero zone informatie gehad over mijn 'tegoeden' en was het maar een beetje raden of ik met mijn oude abonnement naar binnen mocht. Tot wanneer mag ik dit? Niemand die mij het kan vertellen. Ook geen nieuwe (beloofde) aanbieding gehad voor verlenging. Waarom is er nergens gecommuniceerd dat het Fast Pass systeem eruit lag op de dag zelf en moest je daar in de eerste uren maar via via achter komen? Waarom wisten de normale dagbezoekers niets van de uitkoop en de limieten van de horeca rond lunch tijd? Of zoals op Looopings stond; waar is je persbericht van je nieuwe gebied?
Genoeg werk nog in de polder aan de start van het seizoen. Laten we hopen dat Walibi zeer snel nu zijn zaakjes op het droge krijgt en dat we weer snel eens echte investeringen gaan zien in het park. 0-1 op dit moment. Hopelijk kunnen ze zich herpakken en wordt het snel 2-1 voor Walibi dit seizoen.