Nou mensen, laten we weer afwachten. Ook al steken de boel in de hens en hebben ze een vijfbaanse snelweg aangemaakt voor het verkeer, laten we afwachten op het eindresultaat.

Nu was Pinokkio sowieso voor de verbouwing al een kaalslag, dus erger kon het toch niet zijn.

Progress Het verschil met het groenplan (dat volgens mij nog jaarlijks wordt bijgehouden, laatste grote update was in 2020 volgens mij) is dat daar wel bomen plat gaan, maar er geen vlaktes ontstaan. Daarbij werd daar ook wel vrij snel duidelijk dat het groen op de bodem hierdoor extra kansen kreeg en dus zag je alweer vrij snel resultaten. Dat is voor mij toch wel een verschil met de ordinaire kaalslag die we rondom de Bob zagen in 2019 of nu rondom de toegang van het park. Hoe dan ook, er zal vast een plan aan ten grondslag liggen, dus ik wacht geduldig af hoe deze gebiedsontwikkeling gaat uitpakken.

Ik verwacht hier in ieder geval doorgang meer terug naar het sprookjesbos, ook in de toekomst niet. Ik voorzie een groter plein na het hotel waar je twee grote verkeersstromen krijgt en je verder het park in gaan begeleiden.

• Tim vindt dit leuk.

Ik weet dat het op een of andere manier wel weer goed zal komen, maar oef 😟

En ik maar hopen dat de Efteling een groenere binnenkomst zou krijgen. Ik heb mij er bij neergelegd dat dit gehele gebied anders wordt. Ik baal enorm van de bomenkap, maar goed. Soms is achteruitgang nodig om weer vooruit te gaan zullen we maar denken (hopen). Als ze dit plein uit de oude concept-art ook aan de achterkant doorvoeren dan kan het nog best mooi worden natuurlijk. Alleen hoop ik dat ze dan wel wat grotere bomen aankopen, zodat het verlies van het groen meteen weer opgevuld wordt en niet pas over 10/20 jaar.

Michael Ik weet dat het op een of andere manier wel weer goed zal komen, maar oef 😟

Nou, met het oog op recente uitbreidingen bij Baron, Pinokkio en Max&Moritz heb ik daar niet zoveel vertrouwen in.
      Met name Max&Moritz heeft de Fabula Loods aan 1 kant compleet kaal gelegd, en nu wordt met het hotel ook nog de andere kant kaal gelegd.
      Echt on-be-grijpelijk dat de Efteling zoveel kaalslag pleegt rondom by far het lelijkste gebouw in het park dat je niet aan de bezoeker wil laten zien.
      Sowieso de kaalslag de laatste jaren en de verpesting van natuur in de Efteling vind ik inmiddels een aardig groot probleem worden. Zag laatst nog een video van het gebied van Baron1898 vlak voor de bouw, prachtig stukje park qua natuur, en hoe goed Baron 1898 ook is uitgevoerd, qua landschap en natuur is het er naar mijn mening echt flut op geworden en zie ik nog maar weinig verbetering in aangroei t.o.v. 7 jaar geleden wat best wel zorgwekkend is.

Ik hoop dat de Efteling een keer het tegendeel bewijst en er dadelijk echt weer mooie natuur voor terugkomt, maar op dit moment heb ik er toch weinig vertrouwen in en is dit pijnlijk om te zien

Waar ik misschien een beetje bang voor ben is dat het huis van de vijf zintuigen een beetje nutteloos wordt

Je hebt zodadelijk dat enorme hotel wat de pardoes promenade afsluit en misschien dan als kaartcontrole fungeert.

Maar wat wordt dan de functie van het huis van de vijf zintuigen?

Kaartverkoop voor de gehele Wereld van de Efteling, gastenservice, informatiepunt, verzamelpunt...

Er zit ongetwijfeld een plan achter en als het straks allemaal af is gaan we het vast snappen en er (hopelijk) tevreden mee zijn. Maar voor nu ziet het er vooral heel raar uit. Een park dat jarenlang roept dat het groene uiterlijk zo belangrijk is en daarom buiten de parkgrenzen moet kunnen uitbreiden en dan vervolgens zoveel oude bomen om hakt om een plein ná een plein te maken daar kan ik echt even niet bij.

En als het is om de Pardoes Promenade een stukje om te leggen kan ik er nog steeds niet bij, want dan zou je maar aan een kant hoeven kappen en niet aan beide kanten van de huidige promenade.

Het zou fijn zijn als de Efteling binnenkort eens met wat duiding kwam van hetgeen wat ze hier aan het doen zijn met een blog artikel o.i.d.

Marvin Maar voor nu ziet het er vooral heel raar uit.

Gelukkig is het voor een goed doel om o.a. een aantal andere rare dingen verleden tijd te maken, zoals de misplaatste kluis, Vrolijke Noot en gebakkraam

• Marvin heeft hierop gereageerd.

Ruubje Alle dingen die je noemt kunnen zonder een enkele boom te kappen, dat helpt niet 😆

Dutch23 Je ziet hier op de concept wel dat de rechtervleug dit gebied nodig heeft. Dus dan is het wel logisch dat ze hier zoveel gekapt hebben. Die grond word bouwrijp gemaakt.
          Ik zie nu ook waarom telkens die vraag over de treinrails terug komt, die gaat dwars door de rechtervleugel heen??
          Op de concept is hij nergens te zien, wat gaat daarmee gebeuren??
          De directie mag wel eens een presentatie gaan plannen!

5 dagen later

Ik kwam net dit tegen, lijkt bijna wel of er een tunnel moet komen:

De infrastructuur zal vermoedelijk doorgetrokken moeten worden voor een goede aansluiting naar het hotel. In 2020 hebben er in de richting waar nu de bakkerij ligt ook dit soort werkzaamheden plaatsgevonden. Ik weet er verder ook niet zoveel van, maar het lijkt me plausibel dat ze het nu doortrekken vanaf deze locatie richting de nieuwe locatie.

Aquanura is binnenkort maar liefst drie maanden niet te zien. Nog nooit eerder was de show zo lang in onderhoud. Verwachten jullie dat dit te maken heeft met de werkzaamheden voor het hotel? Misschien gecombineerd met het opnieuw programmeren van de Tweede Symfonie zonder Monsieur Cannibale?

Tim Ik denk inderdaad dat het lange Aquanura onderhoud gerelateerd is aan de bouwwerkzaamheden voor het hotel.
            Ik verwacht (zoals hier al eerder werd gesuggereerd) dat er een tijdelijke brug over de Vonderplas komt tussen theater/Hvd5Z en het pad langs Fabula/Frau Bolte richting Fata. Dat zou meteen ook de bomenkap daar verklaren (voor verbreding van dat pad). Dit pad zou dan een tijdelijk alternatief voor de Promenade kunnen zijn (de route tussen theater en Vonderplas en dan langs de Fata-gaanderij lijkt me te smal).
            Die tijdelijke brug zou dwars door de ‘splash zone’ van Aquanura gaan en dus niet kunnen samengaan met het draaien van de show. De lengte van de sluiting is volgens mij dus niet zozeer vanwege onderhoud of het programmeren van een nieuwe show (voor dat laatste hoeft de show ook niet te worden stilgelegd). Het is natuurlijk wel zo dat de lange sluiting kan worden aangegrepen om wat ingrijpender onderhoud te doen.

Natuurlijk is voor het bouwen van het hotel veel langer nodig dan die drie maanden. Maar ik zou me kunnen voorstellen dat men daarna een soort bouwtunnel kan maken zodat de bezoekers de hotelbouwplaats veilig kunnen passeren.

• Michael heeft hierop gereageerd.
            • Tim vindt dit leuk.

Progress Dat zou meteen ook de bomenkap daar verklaren (voor verbreding van dat pad). Dit pad zou dan een tijdelijk alternatief voor de Promenade kunnen zijn (de route tussen theater en Vonderplas en dan langs de Fata-gaanderij lijkt me te smal)

Denk je echt dat ze bomen weghalen omdat ze een tijdelijk pad moeten aanleggen? Dat zou ik echt bizar vinden eerlijk gezegd.

Michael Jouw vertrouwen in de Efteling lag toch al onder het minimum he, dus wie weet ;-)

Maar inderdaad, ik heb het wat ongelukkig opgeschreven. Ik kan me namelijk voorstellen dat dit pad blijvend verbreed wordt of dat men iets met de spoorlijn gaat doen. Dus: het gebruik als alternatief voor de promenade zou tijdelijk zijn; de verbreding niet.

Tim Waarschijnlijk in verband met de werkzaamheden aan de sprinklerkelder. De huidige kelder zit namelijk aan de vijver gekoppeld. Er zal dus vast wel iets met de waterstand gedaan moeten worden voor het wisselen / loskoppelen van de kelder(s).

Verder wordt er in Anderrijk gewerkt aan de warmte kou opslag voor het gehele gebied, dus daarvoor zijn natuurlijk een hoop infrastructurele werkzaamheden voor nodig en leidingen.