Ik snap het ophemelen van ontwerpers nooit zo, iedere ontwerper heeft zijn voor en zijn nadelen in stijl. De tijd dat er een hoofdontwerper was die voornamelijk de stijl van het park bepaald is al tijden niet meer en een eenduidige "Efteling stijl" ligt ook intussen alweer (ruim) 20 jaar achter ons. De Efteling heeft al jaren terug besloten om voor een meer gemêleerde stijl te gaan, en hoewel veel fans (waarvan ik er zelf ook een ben) daar niet altijd even van gecharmeerd zijn is het wel de koers waarmee het park toch aardig goed aan het varen is, ongeacht of je iets "echt Eftelings" kan noemen of niet. Ik ben absoluut totaal geen fan van eerder genoemde Max & Moritz of Nest, maar in de lijn van het echte Efteling vallen ze op bepaalde punten wel binnen het cartooneske van Henny Knoet die velen toch wel als Eftelings beschouwen. En als ik de gemiddelde reactie zie van de bezoeker die uit de attracties komen zijn er toch een hoop mensen die zich behoorlijk vermaakt hebben. Het credo van Robert-Jaap dat iets wat in de Efteling staat ook Eftelings is, is daarnaast ook wel een (hoewel moeilijk om toe te geven) feit. Toen Sprookjesboom net nieuw in het sprookjesbos was werd daar ook schande van gesproken, intussen is deze ook algemeen geaccepteerd. Laat staan als we over een attractie als Carnaval Festival spreken waar men als fan/liefhebber in het begin ook niet over te spreken was.
De berichten dat een Sander de Bruijn of een Jeroen Verheij beter zou zijn dan een Robert-Jaap of een Karel Willemen wil ik zelf niet onderstrepen. Ze zijn ieder uniek in eigen ontwerp. Past iets binnen de Efteling? Dat ligt er denk ik ook geheel aan binnen welke generatie je valt. Toen mijn "liefhebbersschap" begon was de Efteling een wonderlijke plek waar je om de hoek van een boom iets magisch kon ontdekken wat leek alsof het er al jaren staat. Intussen is het park voor mijn gevoel meer een ratjetoe van attracties welke je redelijk makkelijk ziet binnen elkaars zichtlijn. Is dat slecht? Niet per definitie denk ik, maar jammer is het op bepaalde punten wel als je een stijl en park gewend was welke juist binnen die mystieke sferen hing en daar ook een bepaalde (meer)waarde aan hing. En hoewel ik best wat sympathie kan opwekken voor bijvoorbeeld Jeroen Verheij ben ik bang dat ik 'zijn stijl' te cartoonesk en theatraal vind, evenals ik dat van Henny Knoet zijn stijl vind. Ligt dat met die uitleg meer aan hun of aan mij? Ik denk het laatste gezien een stijl een smaak is waar je van houdt of niet.
Terugkomend op het topic onderwerp Circus Balancé. Ik ben nog steeds nieuwsgierig hoe ze een circustent in een permanent jasje gaan gieten zonder dat dit een te cartooneske uitstraling krijgt. Uitgaande van de concepttekening (voor zover dit een echte concepttekening is) krijg ik hetzelfde gevoel als eerder genoemd is van Paradise Pier in Disney. Ben best nieuwsgierig naar verdere tekeningen.