msnguy Beiden partijen zijn destijds niet echt liefdevol uit elkaar gegaan, dus die kans acht ik nihil. Daarnaast: wat zou jij doen? Werken bij een Europees zelfstadig pretparkje of werken bij een internationale pretparkketen die qua ontwerpen op het allerhoogste niveau ter wereld zit?
Ik kan me voorstellen dat je als Efteling-ontwerper misschien wel meer creatieve vrijheid hebt dan als Disney-ontwerper. Voor het Frozen-gebied zit Den Dulk vast aan de karakters en de ontwerpstijl uit de films. Er blijft natuurlijk meer dan genoeg over waar hij zijn creativiteit in kwijt kan, maar ik denk dat de IP-isering van de Disneyparken momenteel erg hoog is in vergelijking met zeg 25 jaar geleden. Voor projecten zonder film-IP lijkt nauwelijks nog plaats te zijn.
Daarnaast is Imagineering berucht om de interne politieke cultuur en de stroperigheid (we zien allemaal hoe enorm lang de realisatie van Disney attracties duurt in vergelijking met andere parken. Dan kan ik me nog steeds voorstellen dat Den Dulk bij Disney prima op zijn plek zit hoor, het is natuurlijk nog steeds wel het hoogst haalbare.
Wat de Efteling betreft: met alle respect voor Den Dulk, maar ik denk dat de Efteling hem op dit moment niet nodig heeft. Het huidige team doet het in mijn ogen prima. Bij Nest en Max en Moritz is duidelijk een bewuste keus gemaakt om wat minder 'Piecks' te gaan en in mijn ogen is dat niet per definitie slecht.
Daarnaast: Den Dulk heeft uiteindelijk maar heel kort voor de Efteling gewerkt he. Hij heeft met Zwavelstokjes en de AP Plein-uitbreiding twee mooie dingen neergezet, maar dat is natuurlijk geen garantie dat alles daarna even succesvol zou zijn geweest.
Na zijn vertrek zijn door het huidige team voldoende mooie en succesvolle attracties neergezet en er is niets dat er op wijst dat daaraan een einde gaat komen.
Wat betreft de wijze van uit elkaar gaan: dat is inmiddels alweer 17 jaar geleden. Bij de Efteling zit inmiddels een nieuw ontwerpteam en een nieuw managementteam. Daarnaast is Den Dulk ook ouder en meer ervaren; uit zijn interview met Kleine Boodschap kreeg ik het idee dat hij zelf ook wel beseft het destijds niet allemaal even tactisch te hebben aangepakt. Daarnaast is hij als piepjonge ontwerper natuurlijk ook het slachtoffer geworden van de nogal rommelige staat waarin Ton van de Ven het ontwerpteam achterliet toen hij met de VUT ging.