Tim Ik denk niet dat dat bewust is. Bovendien is Symbolica en alles wat daarbij hoort doorontwikkeld vanuit de stijl van Knoet, dus zijn 'hand' is zeker wel in het park verankerd.
Over de ontwerpersdiscussie; die is al vaak en ook vaak te fel gevoerd. Het is ook een behoorlijk ingewikkelde discussie, zeker als je kijkt naar de ontwerpen. Dat heb ik zelf altijd proberen te doen. Wees kritisch op het product, niet op de persoon. Áls je al kritisch bent op personen, dan moet je het zijn op de persoon die de mindere ontwerpen goedkeurde. Gelukkig is dat nu weer iemand met een ontwerpachtergrond in plaats van iemand met een managementachtergrond. Zelf ben ik in elk geval blij dat men in het park voor een wat consistentere stijl kiest dan enkele jaren geleden het geval was. In Max en Moritz zit een hoop bont kleurgebruik waar men over valt. Dat is verhaaltechnisch aangebracht door Max en Moritz zelf. De wereld waarin zij leven, past stukken beter in de wereld van de Efteling die door de meesten als standaard aangemerkt wordt.
Ik heb me zelf altijd het meest verbaasd over De Vliegende Hollander en Joris en de Draak. Die hebben allebei een compleet andere stijlvoering dan vergelijkbare zaken elders in het park. DVH ten opzichte van bijvoorbeeld het Theater of De Halve Maen, en de kademuren van JedD weer ten op zichte van DVH. Daarvan heb ik me altijd afgevraagd waarom die keuze is gemaakt. Daarbij zit het hem niet alleen in gestucte muren en groene kozijnen, maar in een algehele vorm van afwerking. Of hoe de Baron zich daar weer wél een stuk beter naar voegt, zeg maar.
Dan een soort van on-topic; dat concept van Looopings hoeft natuurlijk niet hét concept van Circus Balancé te zijn. Zoiets kan ook een versimpelde impressie zijn voor weet-ik-wat.