asuran
Ik zou dat hele themawerelden-plan met een dikke korrel zout nemen.
Nu is Fata Morgana op zich al een relatief gesloten gedeelte op zichzelf, maar juist door de ligging ervan kun je ook niet echt een andere kant op met het thema, tenzij over het spoor heen naar de Steenbock.. maar in plaats van daarvoor te kiezen zijn ze daar een Duits Thema begonnen met M&M en Frau Boltes Küche.. nogthans gaan een dubbele achtbaan en twee horecazaken nooit een volwaardig themagebied vormen.
Er meteen naast/tegenaan ligt de Piraña. De rotspartijen daarvan zijn redelijk Neutraal en had je bij veel gebieden kunnen betrekken (inclusief midden oosten), maar dat gaat nooit meer bij het Duitse Thema passen.. en echt een volledige re-theming aan een Duits thema lijkt me financieel niet realistisch.
en zo kun je elke hoek in de Efteling wel noemen.. het park is qua thema's gewoon een zooitje.. En op zich is dat prima. Het opdelen in Rijken om een soort "eenheid" te creëren was een slechte zet en sloeg al volstrekt nergens op en themagebieden gaan maken in dit park gaat het park zeker geen goed doen. Hier en daar kan dat - in het klein - best.. maar de concepten van Circus Balancé (wat ik overigens een bijzonder ongeïnpireerde naam vind) zoals redelijk aan het begin van dit topic getoond is eigenlijk al een té groot gebied voor de Efteling.
Laat dit park gewoon lekker creatief zijn en voor elke attractie een ander thema verzinnen. Misschien soms twee attracties of een attractie + horecapunt bij elkaar en meer moet dat niet zijn.. lekker in Pieckse charmes en lekker afwisselend met lekker veel groen/bos er omheen. DAT is wat de charmes en de sfeer van de Efteling maken.
Om eens een verglijk te geven: Kijk naar Heide Park.. Echte themagebieden heeft het park nooit gehad (enkele kleintjes zoals het heide dorf of het Nederlands deel).. maar sinds men daar juist Themazones probeert te maken is het park qua sfeer er gewoon enorm op achteruit gegaan.. Had het gewoon een lekker groen park met random themaatjes laten zijn en het was prima, maar dat Merlin Sausje gaat nergens over.. Natuurlijk is de Efteling beter in zoiets dan Merlin, maar het effect zal niet heel veel anders zijn.