Na geen bingo in Walibi Belgium heb ik nu wel bingo in Plopsaland de Panne! Spuitbeton en fibreglass galore! Ik ben van de generatie net voor de start van de hegemonie van Studio 100. Samson en Gert (hoewel die niet meer bestaan?) doen een lampje bij me branden maar de rest van alle figuurtjes zeggen me vrij weinig. Dat maakt ook niet uit, omdat alle jongere gezichtjes begonnen te stralen bij het zien en horen van alle dertien in een dozijn liedjes, dansjes en huisjes.
Het avontuur van een typische Plopsa dag begint trouwens al op de website. Daar kan je namelijk meedoen aan een soort prisoners dilemma: je kiest zelf je percentage korting op een entreekaartje. Maar pas op! Zet te hoog in en die korting is al vergeven en je staat met lege handen! Is het je wel gelukt (of heb je godzijdank ergens anders korting vandaan)? Zet dan nog even snel je gehele levensloop in het CRM systeem, dank u.
De eerste honderd meter in het park zelf maken het er niet beter op. Tenzij je op zoek bent naar een nieuw energiecontract. Of een maaltijdbox abonnement. Een nieuwe auto dan? Door het erg mobiele winkelpersoneel hoef je in ieder geval zelf niet lopen om iets uit een winkeltje te kopen. Ach, misschien ben ik wat te pessimistisch over het park. De thematisering is - hoewel erg pretpark-stereotype - van bovengemiddeld niveau. En ook de bloemetjes en bijtjes (en wespjes) staan er prima fleurig bij. Maar wat verwacht je dan ook, als zelfs de bomen gesponsord worden door een lokale hovenier.
Het personeel* verdient trouwens echt een grote pluim. Ik weet niet of het komt door de arbeidsmarkt van tegenwoordig of omdat Plop geen enkele cent boven het minimale wil uitgeven, maar ze staan er structureel onderbezet bij. Ik snap heel goed dat de snelheid/capaciteit wat verloren gaat als je greeter, grouper, controleur, operator, schoonmaker en algemeen informatiepunt in één bent. Dat je vervolgens al die taken vermoeid maar met een oprechte lach uitvoert verdient alle respect. (* = de helft van het personeel dan. De andere helft is wel onder de druk bezweken en heeft een houding die ik eerder bij deze cumulatie van taken had verwacht).
Ach, Plopsaland... Commerciele, dystopische nachtmerrie. Tot nooit meer ziens... Afijn, genoeg gezeur, op naar de achtbanen!
K3 Roller Skater - Zijn de drie uitvergrote poppen in het decor zo generiek mogelijk gemaakt om de snelle omlooptijd van K3 leden aan te kunnen? De rit zelf is niks meer dan een gemiddelde Vekoma rollerskater (leuk!) die door slechts de naam van de attractie een veel te lange wachtrij krijgt (niet leuk!) Score: 2/5 flamingo's 🦩 🦩
#LikeMe Coaster - De wachtrij is best geinig gemaakt. Met de lesroosters, aankondigingen en kluisjes in de zweterige en benauwde gangen is het net een echte middelbare school. Jammer dat dat abrupt stopt zodra je het station instapt. Wat dan nog overblijft is een standaard Zierer Large. In een erg mooie groene omgeving, dat wel. Score: 2/5 awkward schoolfeestjes 🏫 🏫
De Draak - Een powered die heel leuk met de omgeving speelt! Lekker zoeven over de paden en de logflume. Is helaas al voorbij voordat je 'wat doet een achtbaan met dit thema bij die dino's?' kan zeggen. Doet 'ie wel twee rondjes als het minder druk is? Score: 2/5 Spyro the Dragonknuffels die ze in het attractiewinkeltje verkochten 🐲 🐲
Anubis the Ride - een lancering als deze had ik niet verwacht! En wat vliegt het karretje vervolgens met een rotvaart over de baan! Punt aftrek voor de pijnlijke knik onderaan de tophat en de oncomfortabele roll op het einde. Score: 3/5 Egyptische onderwereldgoden 🐕️ 🐕️ 🐕️
Heidi the Ride - Ik ben geen liefhebber van die gekke hopjes en vreemde banking waar GCI's soms last van hebben. Gelukkig missen die op deze baan. Wat is er dan wel? Veel snelheidsgevoel, veel airtime en absurd korte treintjes! Al met al kort, maar heel erg leuk! Score: 4/5 geitjes 🐐 🐐 🐐 🐐
Ride to Happiness - Meer dan een minuut lang pure natuurkundige anarchie. Ga je vooruit? Achteruit? Of zijwaarts? Omhoog of omlaag? Ja. Dat ga je allemaal tegelijk. Pas als je stilstaat krijg je de mogelijk om te verwerken waar je zojuist doorheen gegaan bent. Jammer genoeg is deze achtbaan in het verkeerde park neergezet, maar verder: briljant! Score: 5/5 xtc... Eh, vitaminepillen 💊 💊 💊 💊 💊