Ik ben ook een dagje over de grens geweest, met een bijna-bingo in Walibi Belgium tot gevolg! In een ander topic was ik wat huiverig over het park. Ik kende het als een plek waar het onderhoud aan attracties en de omgeving slechts tot een minimaal niveau werd uitgevoerd. Het personeel sloot daar toen goed bij aan: nors en sloom.
Wat een glow-up heeft het park sindsdien meegemaakt, zeg! Er zijn nu lieve, hardwerkende medewerkers en de attracties en hun aankleding stralen zelfs op een bewolkt moment. Ook het groen is prachtig onderhouden en staat vol in bloei. Zelfs het eten was voor pretparkstandaarden meer dan prima. Hoewel de directie duidelijk een voorliefde heeft voor een spelletje kwartetten ("Mag ik van jou iets uit de categorie shooter, dan krijg jij van mij een shuttle." "Nee sorry, maar ik kan je wel iets geven uit de categorie Vekoma...") voelt het attractieaanbod vreemd genoeg heel compleet aan.
Het was niet druk en ik heb het heel erg naar mijn zin gehad. Alleen Pulsar heb ik niet gedaan: het was een wat broeierige dag waardoor snel opdrogen uitgesloten was. De kans om doorweekt te raken nam ik daarom maar niet. Welke achtbanen dan wel gedaan:
Vampire - Het heeft een reden dat deze zo verstopt zit in het park. Gedaan voor het lijstje en verder doen alsof 'ie niet bestaat, a.u.b. Score: 1/5 Dracula 🧛♂️
Loup-Garou - Rammelbak eerste klas, maar de locatie en layout van de baan zijn simpelweg magnifiek. Snel retracken zonder al te gekke fratsen toe te voegen en dit is een achtbaan van wereldklasse! Voor nu is de score: 2/5 wolf 🐺 🐺
Cobra - Ik word te oud voor Boomerang achtbanen, denk ik. Ondanks de oude treintjes viel het comfort van de rit me alleszins mee, maar de hoge G-krachten en snelle inversies die in het korte tijdsbestek langskomen deden me een beetje draaien. Score: 2/5 slang 🐍 🐍
Fun Pilot - Klein maar fun, eh, fijn! Een hele simpele kiddie zoals een kinderachtbaan moet zijn. Score: 2/... Vooruit, omdat je meerdere rondjes gaat krijgt 'ie een extra punt: 3/5 vliegtuig 🛩️ 🛩️ 🛩️
Calamity Mine - Knock-off Big Thunder Mountain, maar wat maakt dat uit. Lekker lang, nog best snel en simpelweg een hele leuke familiebaan. Zelfs de herrie van de lifthills aapt 'ie na van zijn grote broer! Score: 3/5 cowboys 🤠 🤠 🤠
Tiki-Waka - Leve de single rider rij! De wachtrij hikte de hele dag tegen de 45 minuten aan, maar via de single rider stap je meteen in! Door de aankleding rondom de achtbaan waande ik me net Crash Bandicoot, van de playstation van vroeger. Alweer een rit die gewoon heel erg fun is! En stiekem nog best hoog en snel voor het kleine karretje waar je in zit. Score: 4/5 palmbomen 🌴 🌴 🌴 🌴
Psyké Underground - De lancering is door het nieuwe systeem helaas wat tam te noemen. De looping daarna kan ook wel wat peper in de reet gebruiken in de vorm van fysieke of optische effecten. Is het dan een suf ritje? Nee joh! Om een toffe achtbaan te bouwen heb je eigenlijk niet meer nodig dan een lancering, een looping en een spike. Keep it simple, stupid! Score: 4/5 discobollen 🌐 🌐 🌐 🌐
Kondaa - Wat. Een. Beest! Hoog, snel, lang, soepel, briljant. Volgens mij is er geen plekje in de trein te vinden waar je een mindere rit hebt. Met verschrikkelijk veel kracht word je alle kanten op gesmeten zonder dat het oncomfortabel wordt (ok, alleen die gekke links-rechts-links dubbel down ergens halverwege had van mij niet gehoeven). Gaat dat zien! Gaat dat beleven! Score: 6/5 slangendraakdinowezens 🐉 🐉 🐉 🐉 🐉 (🐉)