Marco Maar is Schotland een apart land? Dat snap ik tot de dag van vandaag nogsteeds niet..

QDude24 Officieel is het een land binnen het VK, maar geen soevereine staat. Vergelijkbaar dat Aruba, Sint-Maarten en Curaçao landen binnen het Koninkrijk der Nederlanden zijn.

Dave_coaster Alle vier de landen (Noord-Ierland, Wales, Schotland en Engeland) hebben hun eigen regering welke mogen besluiten, maar de "reserved matters and except matters" komen vanuit Engeland. Waar je dan aan moet denken zijn dingen als besluit tot oorlog/vrede, internationale handel/relaties/bonden, politieke partijen en de kroon. Queen Elizabeth II is algehele staats hoofd.

Wat echt suf is want bijvoorbeeld met COVID mocht je wel in Engeland uit eten, maar als je de grens overging naar Wales zat alles pot dicht en mocht je niet eens je huis verlaten. De enige reden trouwens dat in voetbal de vier landen zijn vertegenwoordigd, is puur en alleen om dat zij dit gestart zijn. Meer niet.

Eftelflags dat dus 😂, het gebied er omheen gaat nog wel maar mist aansluiting met het thema van het park.

Eftelflags Het overdekte gedeelte is een wat samengeraapt rommeltje maar het Afrikaanse dorp ziet er toch goed uit? Gevarieerde en goed onderhouden poppen, aan beide kanten genoeg te zien, water effecten... Ik zie het probleem niet.

Trollenbol oh vond juist het indoor gedeelte nog aan de matige kant en buiten juist kansloos verouderd. Slopen! Snel! Bah

Scoobyboogie jemig wat racistisch allemaal. Dat moet straks na verwijdering snel allemaal in een museum hoor!

• Marco heeft hierop gereageerd.

OlympiaLooping Om eerlijk te zijn snap ik ook niet echt waarom dit racistisch is. Het zijn volgens mij poppen in Afrikaanse stijl zonder een vorm van karikatuur. Maar in een eerdere discussie in een ander topic is al verteld dat ik te blank ben om dat te kunnen begrijpen, dus laten we daar maar niet heen gaan.

Ik zie de rasistische uitingen ook niet, kijk monsieur Cannibale was echt een karikatuur, maar dit?
            Toch vind ik deze attractie tegen het Marchenwald echt onwijs lelijk en mogen ze van mij deze goedkope ripoff zo snel mogelijk verwijderen.

Het is niet zo zeer racistisch als meer een enorm ouderwetse kijk op Afrika / Jungle.
            En bovendien enorm gedateerd in vergelijking met andere attracties.

LuukSky misschien is het nou juist dat wat mensen racistisch vinden, ieder geval is het ouwe troep waar ze best wel wat beter van kunnen maken op de EP manier.

Hoewel ik de rit door de grot altijd wel kon waarderen in al zijn kneuterigheid was dit al jarenlang vergane glorie, als het ooit al glorie is geweest. Ik denk dat men wel wat beters kan verzinnen op het meer. Van mij mag de gehele attractie eigenlijk wel gewoon verdwijnen en dat stuk aan de lange zijde van het meer ingericht worden als een mogelijkheid om op het water entertainment te plaatsen. Ze doen dat nu al tijdens halloween en de feestdagen, en dan is het allemaal op een kluitje voor het restaurant. Door het verwijderen van de attractie zou men de potentie van het meer volledig kunnen benutten. Op de plaats van de grot en de zijkant van het meer zou je dan eventueel een eenvoudige flatride kwijt kunnen die aansluit op het Engelse themagebied.

Michael Eigenlijk vond ik het alleen maar leuk omdat je ff rustig kon zitten en er nooit een wachtrij was en je zo kan instappen.

4 maanden later

Ook dit topic verdient weer een schopje na het nieuws van vanochtend: de Floßfahrt zal na 9 januari sluiten.

Mijn verwachting is dat men het ''safe'' speelt en het volledige Afrikaanse thema weg zal doen, d.w.z. het dorp en de (inhoud van de) grot. Wellicht dat de dieren animatronics buiten gewoon behouden kunnen blijven voor een eventueel nieuw thema, ik zou het erg zonde vinden als bijvoorbeeld de jumpscare-neushoorn moest verdwijnen.

Europa-Park heeft rethemes altijd hoog in het vaandel gehad (ook de Floßfahrt had oorspronkelijk een ander thema) maar van geforceerde IPs heb ik wel even genoeg. Hopelijk komt er snel meer concrete info.

Trollenbol Het zou inderdaad het mooiste zijn als het attractietype hetzelfde zou blijven en alleen de politiek incorrecte scenes worden aangepast (zoals de Efteling met Carnaval Festival heeft gedaan). Met die monorail erbij is het zo’n mooi “jaren ‘80” hoekje!

Ik kan nog steeds genieten van het indoor gedeelte van deze ride. Het is gedateerd, oud en vast ergens vandaan gekopieerd, maar toch heeft het z’n charme en kneuterigheid op een goede manier 😍

5 dagen later